×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جذب سرمایه گذاری کلید توسعه اقتصادی گیلان

یادداشت؛/گیلان پیام/مدیر نظارت بر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه گذاری کل کشور، با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار در استان گیلان گفت:با این که سال‌های متمادی متولیان و نمایندگان ادوار گذشته مجلس گیلان در اهمیت جذب سرمایه گذار در استان حرف‌های قشنگی زده اند، اما به ندرت برای جذب سرمایه گذار اقدام موثری انجام داده اند. چنانکه شاهد هستیم تاکنون مبحث سرمایه گذاری چندان برای پیشرفت این خطه سرسبز موثر نبوده و گزاره های متعددی منجر به موانع سرمایه گذاری در استان شده است.

نعمت الله پژوهنده، افزود: جاذبه‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی گیلان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور مطرح می‌باشد ولی فعال کردن این ظرفیت‌ها و بهره برداری اقتصادی از آنها نیازمند جذب سرمایه گذار و فراهم کردن زیرساخت‌ها است.

وی در ادامه ضمن تشریح چالش های سرمایه گذاری در کشور خاصه استان گیلان تصریح کرد: زیرساخت‌های مناسب برای ورود سرمایه‌گذار در استان گیلان مناسب نیست. شرایط بانک ها بسیار پیچیده است. هر چند بانک های استان در این قضیه مقصر نیستند. اما آن چه در خصوص پیشبرد کارها از سوی سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود عدم همراهی و کمک مسئولان در این فرایند است.

مدیر نظارت بر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه گذاری کل کشورعنوان کرد: مدیران ارشد حوزه صنعت استان، نباید سرمایه گذار را با چالش‌های متعدد رها کرده و او را درگیر بوروکراسی های پیچیده و دست و پاگیر کنند. مواد اولیه، اولین نیاز صنعتگر است اما مشکلاتی همچون بی ثباتی نرخ ارز، تورم و مشکل ترخیص مواد اولیه کالا، نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اجازه تأمین مواد اولیه را به صنعتگران نمی‌دهد. بنابراین اگر بانک‌ها کمک کرده و شرایط را فراهم کنند صنعتگران با خیال راحت به تولید می‌پردازند. اما امروزه روند اینگونه نیست و واحدهای تولیدی برای گرفتن یک وام باید از هفت خوان رستم عبور کنند. همچنین معضل بیمه و مالیات نیز یکی دیگر از گلوگاه‌ها و مشکلات واحدهای تولیدی است که باید به فکر تسهیل آن برای بخش تولید و صنعت باشیم.

پژوهنده، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم آینده را از آن خود بکنیم خیلی جدی باید در عرصه سرمایه ‎گذاری در استان گیلان ورود کرده و به آن توجه کنیم، اظهار کرد: پایش فضای کسب و کار، تسهیل صدور مجوزها، رفع موانع قانونی از طریق مجلس، توجه به کسب و کارهای نوین، توسعه صادرات‌ و حل مشکلات کشاورزان از جمله مباحث مهمی است که باید در اولین فرصت به آن پرداخته شود.

وی تاکید کرد:متاسفانه به علت عدم شناسایی و معرفی مکانهای گردشگری و عدم آشنایی سرمایه گذاران با پتانسیل های موجود در این بخش ، ظرفیت های بالقوه مبدل به بالفعل نشده و مشکلات ساختاری بر سر راه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

نعمت الله پژوهنده، در ادامه صحبت‌هایش گفت: یکی از سیاست های دولت سیزدهم که بارها توسط رئیس جمهور محترم و مقامات ارشد ملی و استانی اعلام شده است ضرورت حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. وقتی مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای اخیر به طور متوالی اولویت کشور را رشد تولید برشمرده اند، طبیعی است که همه ارکان کشور می بایست از سرمایه گذاری های مولد و همسو با سیاستهای کلی نظام به خوبی حمایت و پشتیبانی کنند. استان گیلان هم با وجود پتانسیل‌های خاص خود یکی از استان‌های ویژه کشور برای پذیرش سرمایه گذار است. بنابراین انتظار می‌رود برای توسعه استان با هم افزایی، یکپارچگی و سیاست گذاری مناسب خلاءهای موجود را حل کنیم و به صورت جدی و با عزم راسخ در جهت جذب سرمایه گذار گام برداریم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.