×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دومین نشست تخصصی اجلاسیه ملی گردشگری مقاومت

دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت با حضور فعالین شهرها و کشورهای جغرافیای مقاومت، اعضای شورای اسلامی شهر رشت و یوسف یزدانی سرپرست شهرداری رشت برگزار شد.
گیلان پیام/نادری رئیس کمیته گردشگری مجمع کلانشهرهای ایران، حکمت نیا مدیر گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شیراز، احمدی پژوهشگر و مولف حوزه گردشگری و مجری مسیرهای گردشگری مقاومت شیراز، شیخ شعاعی ریاست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی کرمان، طباطبایی نژادسرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی قم، خلیلی روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی‌ قم، دریاباری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی، میرجلیلی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در برزیل، دکتر جلالی معاون صنایع دستی وزارت فرهنگی صنایع دستی گردشگری، ویدا توحیدی همراه معاون وزیر، مهرداد تنها همراه معاون وزیر، فکوری دبیر گردشگری مقاومت و مدیر کانون ح مقاومت مهنا اردکانی دبیر مجمع بین المللی گردشگری، دکتر فرامرزی رییس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلانشهرهای ایران، قاسمی مدیر گردشگری شهرداری تهران زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، حسین زینلیان شهرداری تهران و سید جلال صالح السهیلی مدیر مقاومت یمن از جمله شرکت کنندگان در این نشست تخصصی محسوب می‌شوند.
مهندس نادری رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت در بیان اهداف گردشگری مقاومت و برنامه های پیش رو با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد: بنا بر بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) زنده نگاه داشتن حوادث و تحولات تاریخی وظیفه همه است براین اساس گردشگری مقاومت یکی از ابزارهای معرفی تاریخ و حوادث تاریخی است.
دکتر حمید نادری با تاکید بر اینکه گردشگری مقاومت به دنبال استخراج فرهنگ ناب مبارزه با استکبار از تاریخ و انتقال آن به نسل جوان و جدید در قالب گردشگری است تصریح کرد: در حقیقت گردشگری مقاومت در بستری جذاب و همه پسند جریان های تاریخ بدنبال دایر کردن هویت یابی و هویت بخشی حوادث و اتفاقات تاریخ به همراه بازخوانی آداب، رسوم و سیاحت در جاذبه های تاریخی و طبیعی و انتقال آن به جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان است.
وی بااشاره به آغاز به کار دبیرخانه گردشگری مقاومت در شهر قم خاطرنشان کرد: گردشگری مقاومت به منظور بازخوانی هویت منطقه ای، ملی و بین المللی جغرافیای مقاومت و چرخش بین نسلی فرهنگ مقاومت به خصوص در بین نسل جوان ، نوجوان و ایجاد زیرساخت های شهری در راستای معرفی بزرگان و ستارگان مقاومت در شهرهای حوزه مقاومت، است.
رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلان شهر ایران یادآور شد: دبیرخانه گردشگری مقاومت بر آن است تا نسبت به بازخوانی تاریخ شخصیت ها و رویدادها در حوزه مقاومت و دفاع مقدس، برگزاری نشست های تخصصی جهت برنامه ریزی و هماهنگی بین استانی و شهرداری های حاضر در جغرافیای مقاومت در راستای ایجاد بستر زیرساخت های گردشگری ، بکارگیری نیروهای انقلابی و مومن در اجرای برنامه های اعلامی، تهیه بسته های سفرگردشگری با محوریت مقاومت و ایثار و تربیت راویان مقاومت برنامه های مدونی داشته باشد.
حمید نادری از ایجاد شبکه تبادل گردشگران در جغرافیای ملی و بین المللی مقاومت خبر داد و افزود: این کار با هدف روایت حوادث و اتفاقات حوزه مقاومت با استفاده از ظرفیت های هنری و جامعه هنری جهت معرفی قهرمانان و رویدادهای تاریخی جامعه به عموم به خصوص نسل جوان پیش بینی شده است.
وی در ادامه از تهیه اطلس جغرافیای مقاومت در سه محور سخن گفت و تصریح کرد: این اطلس در سه محور شخصیت ها و قهرمانان ملی ، رویداد ها و مکان رویداد تهیه خواهد شد.
نادری گردشگری مقاومت را مسیری تازه در فهم و تاریخ عنوان کرد و گفت : در اینگونه از گردشگری گردشگران به خصوص جوانان از مناطق گوناگون شهر و استان موردنظر بازدید خواهند کرد.
رئیس کمیته گردشگری مجمع شهرداران کلانشهر ایران تصریح کرد:جمیع این بازدیدها، تصویر و ادراکی را نسبت به فرهنگ آن منطقه ایجاد میکند که چرایی و چگونگی مقاومت در برابر استعمارگر خارجی را ملموس تر خواهد کرد.
مهندس نادری تاکید کرد: گردشگری مقاومت بدین معناست که گردشگران به مناطقی می روند که مردم آن مناطق با استعمار و انگلیس و آمریکا مبارزه کردند و به عبارتی گردشگری مقاومت تمامی مولفه گ گردشگری را داراست.
ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست گفت : گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت است .
وی افزود : ما سابقه ی تاریخی در استان گیلان خصوصا در قرن سوم و چهارم داریم که مسجد ناصرحق در روستای رودبارک شهرستان رودسر بخش اشکورات از جمله ی آن است و اولین مسجد و امام زاده را هم دارد که در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده است .
جهانی افزود: مقدار زیادی از اماکن فرهنگی ، گردشگری و تاریخی در استان گیلان وجود دارد که برخی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که جنگل های هیرکانی و شهر فرهنگی – تاریخی و طبیعی ماسوله از جمله آنها میباشند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان این مطلب که استان گیلان پایتخت جهانی صنایع دستی است، افزود: تعداد پنج موزه میراث فرهنگی در این استان وجود دارد .
وی افزود: شهر رشت با داشتن بیش از چهارصد نوع غذا به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده است .
جهانی ادامه داد: همچنین در استان گیلان تعداد ۱۱۹ میراث معنوی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به مراسم عاشورای ضیابر – علم بندی ماسوله و تعزیه گیلان اشاره کرد .
جهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گیلان خاستگاه مقاومت آل بویه سادات کیایی است.
وی در همین رابطه افزود: حکومت آل بویه سادات کیایی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مقاومت در گیلان است که قدمت حکمرانی آن به اوایل قرن هشتم بر میگردد که در بازه ی زمانی ۷۲۵(ه ق) تا ۱۰۰۰(ه ق) در شرق گیلان تا شهسوار و از غرب گیلان تا کوچصفهان حکومت میکردند و تمامی اقدامات انجام شده از قبیل ساخت مساجد، مقابر و امام زاده ها در زمان دو حکمران میرزا علی کیا(۷۲۵ تا ۱۰۰۰ ه ق) که شاه اسماعیل را در لاهیجان پناه داد و خان احمد خان (۱۰۰۰ ه ق) که تحت سیطره شاه عباس قرار گرفت ، بود.
حجت‌الاسلام دریاباری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت‌ گفت:‌ باید اطلس گردشگری از شهرهای مقاومت ایجاد شود.
حجت‌الاسلام دریاباری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی نیز اظهار داشت: صنایع دستی می‌تواند تبلور صنایع مقاومت در کل دنیا باشد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی اضافه کرد:‌ مردم و مسئولان آفریقای جنوبی دوستار ایران به جهت فرهنگ مقاومت هستند و این فرصت مناسبی است که ما بتوانیم از ظرفیت های بین المللی نیز در حوزه صنایع مقاومت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه آفریقا میتواند یکی از بهترین فضاها برای صنایع دستی کشور ما باشد ابراز داشت: استخراج و ساخت داستان و روایت برای صنایع دستی از دل صنایع و هنر، مهم ترین عامل استقبال و پیشرفت صنایع دستی در سطح بین المللی محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام دریاباری ضمن ارائه پیشنهاد برای برگزاری این نشست در هفته گردشگری در آفریقا تصریح کرد: ما برای پیشرفت بیشتر در این حوزه نیازمند ایجاد اطلس گردشگری از شهرهای مقاومت برای مشتاقان و ایجاد بازارچه صنایع دستی در آفریقای جنوبی به دنبال خواهر خواندگی بین تهران و پروتونیا پایتخت آفریقای جنوبی هستیم.
محمدرضا داوطلب در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت گفت: گیلان استان اولین هاست، رشت اولین شهری بود که افتخار داشتن داروخانه، کتابخانه، قطار و خانه سالمندان و … را داشته است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان صنایع دستی استان را زبانزد همگان عنوان کرد و افزود: مردم گیلان مفتخرند که پرفسور سمیعی به عنوان یکی از نوابغ جهان از فرزندان این مرزو بوم است‌
وی باتاکید بر اینکه مردم گیلان فرزندان میرزاکوچک خان جنگلی هستند، خاطرنشان کرد: بنده از طرف خانواده معزز شهدا و ایثارگران خاک قدوم شما را طوطیای چشم خود خواهم کرد و امیدوارم که بتوانیم در شناسایی تاریخ و هویت قهرمانان و مردم گیلان به نحو شایسته در خدمت گردشگران مقاومت باشیم.
ویدا توحدی، مدیر کل آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت گفت: شورای جهانی صنایع دستی از رشت به عنوان دومین شهر صنایع دستی در کشور بازدید خواهد کرد.
همچنین ویدا توحدی، مدیر کل آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت‌ اظهار داشت:‌ صنایع دستی با متکی بودن بر فناوری بومی و آموزش محور بودن و امکان آموزش در کوتاه ترین زمان تجلی محسوس و بارز اقتصاد مقاومتی است.
مدیر کل آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: اشتغال زایی سریع و بازگشت سرمایه در کوتاه ترین زمان و دارا بودن ارزش افزوده بسیار بالا از دیگر خصوصیات شاخص حوزه صنایع دستی که خود بیانگر نوعی خاص از سبک زندگی است به شمار می‌رود.
توحدی صنایع دستی را یک کالای فرهنگی خواند و اضافه کرد: صنایع دستی پیام فرهنگی ما را با کمترین حساسیت در جوامع مختلف منتقل می‌کند.
وی افزود: ایران اولین کشور در تنوع صنایع دستی است و باید برای تقویت جایگاه خود در این حوزه به باورمندی لازم برسد که مسئولان رشت به این اراده و باور رسیدند و با تکیه بر اراده و اعتماد و خود توانستند در آخرین لحظات پرونده رشت را به شورای جهانی صنایع دستی ارسال نمایند.
مدیر کل آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: از تاریخ ۴ اسفند ماه تا ۱۲ اسفند ماه سالجاری بازدیدی از شهر رشت به عنوان دومین شهر در کشور توسط شورای جهانی صنایع دستی انجام خواهد شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.