×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
غایت فلسفه بیمه ها حفظ کرامت انسان در زمان اضطرار و ایجاد آرامش خاطر در آینده است

گیلان پیام/در این یادداشت آمده است : انسانها همواره در طول تاریخ ، چه از زمان غارنشینی و چه امروز در عصر تکنولوژی و اطلاعات یک دغدغه واحد و مشترک داشته اند و آن نگرانی از آینده و فردایی است که اطلاعی از آن ندارند و این مسئله نه تنها در مورد خود فرد صدق میکند بلکه بابت تعهداتی که به سایرین از قبیل همسر و فرزند نیز دارد بیشتر میگردد . یعنی انسان ذاتاً برای ایجاد امنیت خاطر و آرامش روانی خود و جلوگیری از مخاطرات همیشه دست به تدابیری زده اند که شاید از ابتدا نام بیمه برروی آن نبوده ولی حرکتی در این راستا قلمداد میشده است .

وقتی انسان برای حفظ از سرما و باد و طوفان به غار پناه میبرده و یا جهت جلوگیری از حمله حیوانات وحشی آتش درست کرده یا بالای درخت پناهگاه میساخته در واقع در مقابل خطرات و نگرانی هایی که برای خود از دنیای پیرامونش متصور بوده یک پوشش بیمه ای ایجاد مینموده است .

در ادامه این فرایند شکل های گروهی گرفت که زندگی در کنار هم برای مقابله بهتر و رویارویی آسانتر برابر خطرات از نمونه های آن است .

از آنجا که کشتیرانی و دریانوردی یک مقوله وسیع برای تجارت و بدست آوردن مایحتاج زندگی بود و در سفرهای دریایی بسیاری از ملوانان دچار حادثه شده و یا فوت میکردند و یا کشتی صدمه دیده و مال التجاره بازرگانان از بین میرفت در ابتدا به شکل غیررسمی ملوانان در قالب کمک به خانواده همکاران از دست رفته یا حادثه دیده یا بازرگانان برای حمایت از سایر تجار خسارت دیده این صندوقهای بیمه ای را ایجاد کردند و به مرور با بزرگ شدن این گروهها نیاز به ساماندهی و مدیریت درست آن الزامی گردید و شکل های امروزی تر بیمه ها پایه گذاری شد .

بیمه ها بخشی تجاری و برخی دیگر اجتماعی اند . در بیمه های تجاری اموال از قبیل خودرو ، خانه و حتی مسئولیت افراد و … تحت پوشش قرار میگیرد ولی بیمه های اجتماعی شکل مترقی تر بیمه هستند که مستقیمًا انسانها را هدف قرارداده و آرامش خاطر و امنیت روانی آنها برای یک آینده مبهم به ویژه در زمان پیری ، بیماری ، بیکاری ، حوادث و شرایط اضطراری را پوشش میدهند .

در سال ۱۳۰۹ یعنی زمانی که جاده سازی و ساخت ریل قطار در ایران اجرا میشد شرایط سخت کاری منجر به بروز حوادث زیادی برای کارگران میگردید لذا در آن زمان صندوق طرق و شوارع شکل گرفت و به مرور کاملتر شد به گونه ای که در سال ۱۳۳۲ یعنی در برهه ای که قانون کار مصوب میشد صندوق بیمه های اجتماعی نیز از سوی دولت وقت راه اندازی و شکل امروزی بیمه پردازی به منزله یک تکلیف قانونی الزامی شد که بعدها در سال ۱۳۵۴ با تغییراتی به سازمان تامین اجتماعی تغییر نام داد .

در واقع باید قانون تامین اجتماعی را شکلی کامل از بیمه های اجتماعی دانست که هدف ان در گام نخست ایجاد آرامش برای نیروهای مولد کشور بوده و توسعه و گسترش پوشش اقشار مختلف و تعمیم به سایر گروهها ماموریت آن میباشد .

بیمه های صاحبان حرف و مشاغل آزاد در قالب ارادی و اختیاری و پس از آن بیمه های توافقی در گروههای مختلفی همچون خادمین مساجد ، بسیجیان ، روحانیون ، اعضای نظام پزشکی ، زنبورداران و … و در ادامه پوشش رانندگان ، کارگران ساختمانی ، قالیبافان و فعالان صنایع دستی و … و در دو دهه اخیر زنان خانه دار و دانشجویان ، ورزشکاران و مربیان و … نمونه های دیگر برای تحقق این ماموریت بوده است .

ماهیت اصلی بیمه کردن جبران خسارت و پوشش بخشی از هزینه ها و درآمدهای از بین رفته یا کاهش پیدا کرده یا شریط اضطرار به دلایل مختلف است .

بسیاری از مردم بیمه را نوعی هزینه در سبد معیشتی خود میدانند ولی واقعیت اینست که بیمه نوعی سرمایه گذاری برای آینده است . ما با خرید پوشش بیمه ای تلاش میکنیم تا از نگرانی و دغدغه خود بابت آینده ای که از آن بی اطلاعیم بکاهیم . علیرغم تمام پیشرفتها و تکنولوژی ها انسان هنوز بابت بیماری ها ، پیری و سالخوردگی و ازکارافتادگی و حوادث نتوانسته شرایط مطلوبی را برای خود فراهم کند لذا داشتن یک پشتوانه و اطمینان خاطر برای تضمین داشتن حداقل ها در اینگونه موارد یک تدبیر و رفتار منطقی با تکیه بر اصول آینده نگری و با هدف جلوگیری از بحرانهای احتمالی در زندگی فردی و خانوادگی است در واقع بیمه یک راهبرد دوراندیشانه برای پر کردن خلاهای ناشی از شرایط غیرمنتظره و یا حتی طبیعی مثل پیری و بیماری و … میباشد که دنیای مدرن امروز برای کمک به انسانها در قالب یک تدبیر اجتماعی اقتصادی اندیشه نموده است .

نکته جالب اینکه بیمه های اجتماعی هم دارای سابقه تاریخی و هم ریشه در مکتب اعتقادی ما اسلام دارد یعنی هم در کتیبه های هزاران سال پیش و هم روایات دینی مستنداتی وجود دارد که بر این مهم برای حفظ کرامت و حقوق انسانهایی که سالیان متمادی برای جامعه خود ایفای نقش نمودند نمونه هایی وجود دارد .

در پایان باید خاطر نشان نمود که انسان متمدن امروز با وجود تمام پیشرفتها و دستیابی به علوم و داشتن اطلاعات مختلف ، به دلیل نیاز خود برای تامین آینده ای مطمئن صنعت و پوشش بیمه ای را در اشکال محتلف بمنزله یک راهکار جهت آرامش خاطر و کاهش دغدغه ها ایجاد نموده و هر ساله بر متدهای رونق و گسترش آن افزوده است تا ضریب اطمینان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.