×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مهندس بلبل آبادی در جلسه کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها

برق منطقه ای

فزایش پایداری شبکه برق و کاهش هزینه ها ضروری استسیزدهمین جلسه کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها و دومین جلسه تخصصی بررسی شرح خدمات پهنه بندی اقلیمی و آب و هوایی خطوط انتقال نیروی برق ایران به میزبانی شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در سالن میرزاکوچک خان مجتمع آموزشی فرهنگی زیبا کنار برگزار شد.
مهندس بلبل آبادی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان و رئیس کارگروه این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از تلاشها و همت همه اعضای کارگروه و عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش  بیان داشت: بهره گیری از خرد جمعی و تجارب همه متخصصین و جمعی از خبره ترین متخصصین شاغل در شرکت توانیر، بخشهای دانشگاهی، شرکتهای مهندسین مشاور و دیگر توانمندان از اولین جلسه تا سیزدهمین جلسه کارگروه و در ادامه راه و جلسات آینده، کار تیمی ارزشمندی را به عینیت درآورده است.
کارنامه درخشان
وی آنگاه با اشاره به نتایج مطلوب تلاشهای مجموعه اعضای کارگروه گفت: همه عزیزان اعضای کارگروه با استفاده بهینه و مطلوب از تجارب گرانبهای خود و با بکارگیری خرد جمعی، کار تیمی ارزنده و شایسته ای را به ثمر رساندند و کارنامه درخشانی از خود بجای گذاشتند.
اهمیت و اولویت مباحث
مهندس بلبل آبادی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت و اولویت مباحث مطروحه در جلسات کارگروه اشاره کرد و گفت:هر یک از مباحث و مسائل مطروحه در جلسات کارگروه از اهمیت و اولویتهای ضروری کشور است. و حضور مهندس محسنی کبیر معاون برنامه ریزی و توسعه شبکه شرکت توانیردر جلسات کارگروه مبین همین نظر است.
وی افزود: خوشبختانه همواره از حمایتها و رهنمودهای مهندس محسنی کبیر معاون برنامه ریزی و توسعه شبکه شرکت توانیر بهره گرفتیم و امیدواریم در ادامه روند کاری کارگروه همچنان از حمایت وی بهره مند شویم.
اهداف اصلی کارگروهها
مهندس محسنی کبیر معاون برنامه ریزی و توسعه شبکه شرکت توانیر نیز در ادامه جلسه طی سخنانی از مدیریت و میزبانی بسیار خوب شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان تقدیر کرد و افزود:در کارگروه اقدامات خوب و ارزنده ای صورت گرفت و در مجموع کاهش هزینه ها و تسریع در انجام کارها از اهداف اصلی کارگروه است که خوشبختانه و تاکنون کارگروه بهینه سازی و طراحی خطوط و بررسی حریم ها موفقیت چشمگیری داشته است.
پیک بار سال جاری
وی آنگاه به پیک بار امسال اشاره کرد و گفت: در تابستان امسال با پیک بار ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات روبرو شدیم و خوشبختانه تا حد ممکن همه توان را بکار گرفتیم تا خاموشی نداشته باشیم ولی در بعضی از استانها به خاطر مشکلات شبکه مانند تهران، مازندران و خوزستان خاموشی داشتیم و حتی در استان گیلان نیز نگران بودیم و احتمال دارد در آینده همین مشکلات شبکه را در گیلان نیز داشته باشیم.وی افزود:در تابستان امسال در استان گیلان خاموشی نداشتیم ولی از هم اکنون دوستان ما در این استان نگران تابستان سال آینده هستند.
پایداری شبکه ها
وی آنگاه با تاکید بر ضرورت افزایش پایداری شبکه ها و تداوم روند کاهش هزینه ها گفت: در شرایط موجود احداث خطوط انتقال جدید با توجه به کمبود و نبود منابع مالی داخلی و منابع عمومی هزینه های سنگین دارد و امکان پذیر نیست و در نتیجه با رویکرد بهینه سازی در طراحی خطوط می بایستی نسبت به تقلیل هزینه احداث خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق ضمن حفظ پایداری شبکه اقدام لازم بعمل آید. در ادامه مهندس درافشان از شرکت قدس نیرو طی سخنانی خلاصه ای از عملکرد کارگروه را برشمرد.وی افزود:در جامعه مهندسین مشاور برق کشور از شرکتهای کوچک و بزرگ حدود ۵ هزار نفر همراه و یاور صنعت برق هستند. در بخشی دیگر از این جلسه کارگروه، حاضرین به طرح سئوالات و مباحث مطروحه خود پرداختند که در هر قسمت به صورت پاسخ و پرسش رهنمودهای لازم ارائه شد.
عوامل ۹ گانه
مهندس محسنی کبیر معاون برنامه ریزی و توسعه شبکه شرکت توانیردر حاشیه این جلسه با خوب توصیف کردن نتایج جلسه گفت: سیزدهمین جلسه کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها از نتایج خوب و ارزنده ای برخوردار بود. وی افزود: در این جلسه مقرر شد شرح خدماتی را برای پژوهشگاه نیرو جهت امکان بازنگری در پهنه بندی آب و هوایی کشور تعریف کنیم و از لحاظ میزان سرعت باد، میزان درجه حرارت محیط،میزان یخ و عوامل ۹ گانه تعیین شده به عنوان شرح خدمات در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا همکاران پژوهشگاه با بررسی های لازم زمینه های اجرایی آنها را فراهم آورند و خطوط انتقال و فوق توزیع جدید با رویکرد بهینه سازی با حداقل هزینه ها احداث شوند.
وی اضافه کرد: مجموعه این اقدامات در گذشته نیز انجام می شد ولی با تغییر اقلیمی که صورت گرفت نیاز به بازنگری مجدد بود که خوشبختانه این کار در کارگروه در حال انجام است و به نظر می رسد طی یکی دو سال آینده به نتایج مطلوب و ارزشمندی دست پیدا کنیم.
کاهش هزینه ها شکل گرفت
وی اضافه کرد: البته در خیلی از مناطق هزینه های احداث شبکه خطوط انتقال یر اساس اعمال روشهای جدید کاهش پیدا کرده است و روند اجرایی آن متناسب با اقتصاد مقاومتی سرعت بیشتری خواهد گرفت. وی در بخش پایانی اضافه کرد: چهاردهمین جلسه کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها در آذرماه سال جاری و به میزبانی شرکت برق منطقه ای غرب برگزار خواهد شد.
مجموعه توانمندان کشور در کارگروه
مهندس بلبل آبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان و رئیس کارگروه این جلسه نیز در خاتمه گفت: جمعی از خبره ترین متخصصین صنعت برق و توانمندان رده بالای کشور با تجارب علمی و عملی و مهندسین مشاور مجرب از شرکتهای مهندسی معتبر در این کارگروه حضور دارند و مسئولیت دبیرخانه ای کارگروه به عهده شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان می باشد و تمامی فعالیتهای کارگروه از طریق شرکت برق منطقه ای گیلان مدیریت و مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی افزود: از آغاز شکل گیری این کارگروه در اواخر سال ۹۲ تاکنون ۱۳ جلسه برگزار شده است که در همه این جلسات نمایندگان ۱۰ شرکت برق منطقه ای و ۵ شرکت مهندسین مشاور حضور فعال و اثرگذار داشتند. وی افزود: شرکتهای برق منطقه ای باختر، خراسان ، زنجان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان، مازندران، هرمزگان، غرب و فارس و ۵ شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو، موننکو،مشانیر ، تدبیر نیرو، دریا پالا  و با همکاری مقطعی دیگر شرکتها، در این کارگروه اقدامات ارزنده ای صورت پذیرفته است که نتایج آن برای کل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
۲۰۰ هزار کیلومتر خط انتقال کشور
مهندس بلبل آبادی افزود: در کل کشور حدود  ۲۰۰ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع وجود دارد و انجام کوچکترین کار بهینه سازی و تعمیم آن در ۲۰۰ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع به خوبی قابل لمس است و نشان می دهد که کار عظیم و بسیار بزرگی انجام شده است و کاهش هزینه های آن بسیار چشمگیر خواهد بود.به عنوان مثال شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان بر اساس رویکردهای جدید، پروژه کوچکی را در سطح استان گیلان انجام داد که بطور متوسط شاهد حدود  ۲۵ درصد کاهش هزینه ها در بخش فونداسیون بودیم. همچنین در مقوله هایی مانند خاک برداری، بتن ریزی، میزان میلگرد مصرفی و … حدود ۲۵ درصد صرفه جویی و کاهش هزینه ها صورت گرفت .که اگر همین کار در سطح  ۲۰۰ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع کشور انجام بگیرد بار مالی سنگینی در اجرای پروژه ها تقلیل پیدا خواهد کرد. وی یادآور شد: همه اینها در بحث بهینه سازی طراحی خطوط اتفاق افتاده است.البته هنوز جای کار بسیار زیادی  وجود دارد و امیدواریم که از نتایج این کارگروه به شکل بسیار مطلوبتری در سطح کل کشور بهره مند شویم.
پهنه بندی آب و هوایی
مهندس بلبل آبادی آنگاه به دومین جلسه تخصصی در سیزدهمین جلسه کارگروه اشاره کرد و گفت: در دومین جلسه تخصصی حسب موارد مطروحه در پهنه بندی آب و هوایی کشور بر اساس آخرین یافته های علمی و عملی بحث و بررسی شد و مقرر گردید که شرح خدمات پروژه پژوهشگاه نیرو بر اساس موارد پیشنهادی از طریق کارگروه مورد اصلاح و تکمیل قرار گیرد تا بدینوسیله نقطه نظرات کلیه شرکتهای برق منطقه ای و شرکتهای  مهندسین مشاور در سطح کشور به نوعی در حین اجرای پروژه بازنگری در پهنه بندی آب و هوایی کشور مد نظر قرار گیرد.بدیهیست که با انجام این کار موضوع بهینه سازی در طراحی خطوط نیز دور از انتظار نبوده و در نهایت کاهش هزینه اجرایی و احداث پروژه های خطوط انتقال و فوق توزیع را به دنبال خواهد داشت که تمامی موارد فوق در راستای بحث اقتصاد مقاومتی مورد توجه و استقبال می باشد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.