×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۵۳ درصد جمعیت کوهورت گیلان دارای فشار خون بالا هستند

گیلان پیام/ دکتر فریبرز منصور قناعی رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان صبح امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان در خصوص ارائه نتایج طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان (طرح های مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد “کوهورت گیلان”) اظهار داشت:کوهورت گیلان کار خود را در منطقه تولمات شهرستان صومعه سرا آغاز کرد که نشان دهنده مینیاتوری از وضعیت سلامت در آن منطقه است.
وی افزود:در کوهورت گیلان ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفر شامل ۵۳ و نیم درصد زن و ۴۶ و نیم درصد مرد مورد بررسی و غربالگری قرار می گیرند که محققین دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر محققین می توانندجهت انجام کارهای تحقیقاتی از نتایج این کوهورت بهره گیرند.
رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان با بیان اینکه تعداد مبتلایان به هپاتیت B مزمن در دنیا ۳۱۶ میلیون نفر معادل چهار و یک دهم درصد است ، خاطرنشان کرد:ممکن است تعدادی هم از ابتلای خود به این نوع هپاتیت بی خبر باشند.
وی با اشاره به واکسیناسیون نوزادان و کاهش هپاتیت B در سال های ۱۹۹۰ الی ۲۰۱۵ در دنیا تصریح کرد:زنان باردار به لحاظ ابتلا به این نوع هپاتیت و همچنین نوزادان آنها بررسی و واکسن مورد نیاز را دریافت می کنند که این واکسیناسیون موجب کاهش هپاتیت B در دنیا شده و در ایران نیز واکسیناسیون این نوع هپاتیت اجباری شده است.
وی یادآورشد:هپاتیت B قابل کنترل است و امید است به زودی درمان قطعی آن نیز صورت گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان با بیان اینکه ۲/۲ دهم درصد در ایران مبتلا به هپاتیت B می باشند، اذعان داشت:در استان های گلستان و سیستان بلوچستان موارد ابتلا زیاد و در استان کرمانشاه کم است و در مجموع می توان گفت شیوع هپاتیت B در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه وضعیت بهتری دارد و میزان بروز هپاتیت B در زنان کمتر از مردان است.
منصور قناعی با اشاره به اینکه ۲۱۰ میلیون نفر در دنیا آلوده به ویروس هپاتیت C هستند ، گفت:این بیماری بیشتر در کشورهای اروپایی و مدیترانه شرقی شیوع دارد مصر و آذربایجان از کشورهایی هستند که این نوع هپاتیت در آن ها شیوع بیشتری دارد.
وی متذکرشد:یکی از گروه های آلوده به هپاتیت C در ایران ، افرادی هستند که در دوران دفاع مقدس تزریق خون داشته اند و هر فردی که قبل از سال ۶۷ دریافت خون داشته باید از نظر آلودگی به هپاتیت C مورد بررسی قرار گیرد.
منصور قناعی ادامه داد:هپاتیت C علائمی ندارد و متاسفانه علائم زمانی آشکار می شوند که کبد درگیر شده است.
وی یادآور شد:هپاتیت C در گروه های خاصی از قبیل بیماران هموفیلی ، تالاسمی و سایر بیمارانی که خون دریافت کرده اند قابل مشاهده است.
رئیس مرکز تحقیقات کبد و گوارش گیلان تصریح کرد:در جمعیت کوهورت گیلان که ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفر شامل را شامل می شود طبق بررسی های صورت گرفته آمار مبتلایان به هپاتیت B و C پایین است و استان گیلان وضعیت خوبی دارد و می توان گفت ابتلا به این دو نوع هپاتیت در این منطقه کمتر از سایر مناطق کشور است.
وی عنوان کرد:شناسایی مبتلایان ، افراد در معرض خطر و واکسیناسیون آنها موجب کاهش آلودگی به هپاتیت در استان شده و امید با اطلاع رسانی وضعیت موجود بهتر نیز شود.
دکتر فرحناز جوکار با بیان اینکه ۱/۳ دهم میلیون نفر از افراد بین ۳۰ تا ۷۹ ساله در دنیا درگیر فشار خون هستند ، اظهار داشت:دو سوم این افراد در مناطقی با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.
وی تاکید کرد:بیماری فشار خون قاتل خاموش و زنگ خطر است ۴۶ درصد افراد از بیماری خود مطلع نیستند تنها ۴۲ درصد فقط تشخیص داده ، درمان می شوند و ۲۱ درصد افراد نیز بیماری شان کنترل می شود.
جوکار فشار خون را از از دلایل مهم مرگ و میر در دنیا عنوان کرد و افزود:مبتلایان به فشار خون در معرض بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی ، تغییر در حافظه ، مشکلات کلیوی و … می باشند.
وی یادآورشد:فشار خون به عنوان قاتل خاموش فاقد علائم است و با پیشرفت بیماری علائمی از قبیل وزوز در گوش ، سردردهای صبحگاهی و ..‌. ایجاد می شود.
جوکار با اشاره به نقش اطلاع رسانی و آگاهی به مردم در خصوص افزایش فشار خون گفت:علائم فشار خون و سن ابتلا به بیماری باید اطلاع رسانی و به مردم آموزش داده شود.
جوکار خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن ، چاقی شکمی ، استفاده از غذاهای ناسالم ، عدم استفاده از میوه و سبزیجات تازه ، مصرف سیگار، الکل و غذاهای چرب ، عدم فعالیت های بدنی و ..‌. از عوامل ابتلا افراد به فشار خون بالا است.
وی ادامه داد:درجمعیت کوهورت گیلان منطقه تولمات شهرستان صومعه سرا ۵۳ درصد مبتلا به فشار خون هستند و می توان گفت در شمال کشور ۴۰ تا ۴۴ درصد افراد دارای فشار خون می باشند.
جوکار تصریح کرد:از ۵۳ درصد جمعیت کوهورت گیلان که دارای فشار خون هستند ۴۹ درصد به دنبال درمان رفتند و ۷۳ درصد هم با درمان جواب گرفتند.
وی ؛ سالمندی جمعیت استان ، افراد ساکن شهر با میزان تحصیلات پایین ، چاقی و اضافه وزن ، کم تحرکی و … را از عوامل ابتلا به فشار خون جمعیت کوهورت گیلان بیان کرد و افزود:۷۳ درصد جمعیت کوهورت گیلان با افزایش وزن مواجه هستند که بیشتر آنها زنان می باشند زنان بیشتر از مردان از بیماری خود اطلاع داشتند اما به دنبال درمان نبودند در این بین افراد سالمند بیشتر از بیماری خود اطلاع داشتند.
وی با تاکید بر اینکه همه افراد باید به دنبال کنترل فشار خون و درصورت ابتلا باید به دنبال درمان باشند، تصریح کرد:مصرف غذاهای سالم ، میوه و سبزیجات سالم ، پرهیز از فست فودها ، تحرک و فعالیت بدنی ، پرهیز از استفاده الکل و سیگار ، مدیریت استرس و … در کاهش ابتلا افراد به فشار خون نقشی مهم و تاثیر گذار دارد.
دکتر سهیل حسنی پور اظهار داشت:شاخصه هایی از قبیل چاقی شکمی ، افزایش قندخون، افزایش فشارخون ، پایین بودن چربی خوب بدن و میزان بالای تیری گلیسیرید در زمره سندروم متابولیک قرار دارند.
وی افزود:۲۰ تا ۲۵ درصد مردم در دنیا سندروم متابولیک دارند که زنگ خطری برای بیماری های دیابتی ، قلبی و عروقی است.
دکتر حسنی پور با بیان اینکه ۲۶ درصد جمعیت ایران دارای سندروم متابولیک هستند، خاطرنشان کرد:در زنان و جمعیت شهری بیشتر است و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد.
وی گفت:از جمعیت ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفری کوهورت گیلان ، افراد ۳۵ تا ۶۰ الی ۷۰ ساله در تولمات شهرستان صومعه سرا مورد بررسی قرار گرفتند.
حسنی پور خاطرنشان کرد:به لحاظ چاقی شکمی ۷۵/۸ دهم درصد افراد در گیلان چاق هستند که از نظر دیابت ، فشار خون ، چربی خوب بدن ، تری‌گلیسیرید و … بررسی شدند که ۹۲ درصد افراد چاق استان در جامعه کوهورت گیلان یکی از این مشکلات را دارند.
وی افزایش سن را از دلایل ابتلا به سندروم متابولیک عنوان کرد و گفت:۹۸ درصد زنان گیلانی جامعه کوهورت گیلان چاقی شکمی دارند که زنگ خطری برای ابتلا به سندروم متابولیک است.
وی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم را در خصوص تغییر سبک زندگی ، تغذیه مناسب و انجام فعالیت های بدنی در راستای پیشگیری از ابتلا به سندروم متابولیک مهم عنوان کرد.
دکتر طلوع حسندخت نیز در تشریح طرح بررسی خطر ابتلا به دیابت در جمعیت کوهورت گیلان خاطرنشان کرد:افرادی که بیماری های قلبی و کلیوی دارند دیابت فاکتور مهمی برای مرگ و می این گروه از افراد است و بیشتر افراد مبتلا به دیابت در کشورهایی هستند که درآمد پایینی دارند.
وی یادآور شد:از جمعیت ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفری جمعیت کوهورت گیلان ، ۷۹۸۹ نفر از افراد غیر دیابتی انتخاب و مورد غربالگری قرار گرفتند.
وی گفت:۴۸/۵ درصد جمعیت کوهورت گیلان در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت و ۲۳/۹ دهم درصد در معرض خطر مرحله پیش از دیابت هستند.
حسندخت خاطرنشان کرد:در مجموع بیش از ۶۰ درصد جمعیت کوهورت گیلان در معرض ابتلا به دیابت هستند که ۵۱ درصد مردان و ۴۱ درصد زنان را شامل می شود.
وی چاقی و اضافه وزن را از دلایل ابتلا به دیابت عنوان کرد و افزود:۴۷ درصد افرادی که در معرض خطر بالای دیابت قرار دارند دارای چاقی هستند.
حسندخت یادآور شد:کاهش و کنترل وزن ، رژیم غذایی مناسب ، تحرک و فعالیت بدنی از عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به دیابت می باشند./انتها ی پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.