×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان:  شناسایی پتانسیل تولید ۳ هزار مگاوات برق از انرژی بادی در منطقه منجیل

برق منطقه ایمهندس عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در گفتگو با اصحاب رسانه های جمعی توانمندیهای صنعت برق استان را بر شمرد.    به گزارش گیلان پیام،مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در مورد بخشهای صنعت برق در این استان گفت : صنعت برق در استان گیلان ۳ محور اصلی دارد که بخش تولید انرژی برق از طریق نیروگاهها به عنوان اولین بخش محسوب می شود.دومین بخش آن نیز انتقال و فوق توزیع نیروی برق است که در حوزه کاری شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان قرار دارد و سطوح ولتاژی ۴۰۰ – ۲۳۰- ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت را شامل می شود و سومین محور نیز توزیع انرژی در سطح ولتاژ کمتر از ۲۰ کیلوولت است و این بخش در حیطه کاری شرکت توزیع نیروی برق استان قرار دارد.
وی افزود : انرژی تولید شده در نیروگاهها از طریق خطوط انتقال و فوق توزیع به نزدیکی مراکز مصرف مانند شهرها و کارخانجات رسانده می شود و در نزدیکی شهرها مجدداً به سطوح ولتاژی پایین تر از ۲۰ کیلوولت تبدیل می شود و در اختیار مصرف کنندگان اعم از خانگی ، کشاورزی ، عمومی و . . . قرار می گیرد.
وی در مورد توانمندیهای برق در استان گیلان گفت :خوشبختانه در سطح استان در بخش انتقال و فوق توزیع توانمند هستیم و در حال حاضر حدود ۶۰ دستگاه پست انتقال و فوق توزیع در حال بهره برداری داریم که شامل یک دستگاه پست ۴۰۰ کیلوولت ، ۱۳ دستگاه پست ۲۳۰/۶۳ کیلوولت ، ۲ دستگاه پست ۱۳۲ کیلوولت و ۴۴ دستگاه پست ۶۳/۲۰ کیلوولت است که تامین انرژی مطمئن و پایدار از طریق این پست ها در سطح استان گیلان با ظرفیت اسمی حدود ۶۶۰۰ مگاولت آمپر صورت می گیرد و ارتباط پستهای موجود نیز از طریق حدود ۲۸۰۰ کیلومتر مدار خطوط در سطوح ولتاژی مختلف انجام می شود .
وی در مورد محدوده جغرافیایی کاری برق در استان گفت :محدوده جغرافیایی کار شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان، فقط استان گیلان است و شبکه های موجود فقط در داخل استان در حال بهره برداری هستند .
وی اضافه کرد :هم اکنون ۲۸۱۶ مگاوات برق در گیلان تولید می شود و میزان مصرف در این فصل حدود ۸۰۰ مگاوات است. یعنی بیش از حدود ۳ برابر میزان مصرف ، انرژی برق تولید می کنیم که مازاد آن به استانهای همجوار مانند مازندران – زنجان – آذربایجان و تهران صادر می شود.
وی در مورد اتلاف انرژی برق از طریق خطوط انتقال گفت:اصولاً انتقال انرژی با اتلاف همراه است به همین دلیل برای مسافت های طولانی و مسیرهای دور بعد از تولید برق در نیروگاهها از سطوح ولتاژ بالا یعنی ۴۰۰  ، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۶۳  کیلوولت استفاده می کنیم تا میزان تلفات تقلیل  پیدا کند .
وی افزود : خوشبختانه با تمهیدات لازم در حال حاضر میزان تلفات انرژی برق کاهش یافته است بطوری که از حدود ۳/۵ درصد تلفات در سال های گذشته این رقم در سال ۹۲ به ۲/۱ درصد و در سال ۹۳ به میزان ۱/۷۱ درصد تقلیل یافته است و این میزان کاهش تلفات، دستاورد بزرگی برای صنعت برق استان محسوب می شود و این توفیق با ایجاد پست ها و نیروگاههای جدید و تعمیر و نگهداری به موقع تجهیزات حاصل شده است .
مهندس بلبل آبادی آنگاه با اشاره به اتلاف انرژی در بخش توزیع نیروی برق گفت :
در بخش توزیع که در حیطه کاری شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان است تلفات انرژی برق وجود دارد و به دلیل طول بسیار زیاد شبکه در این بخش تلفات بیشتر از بخش انتقال و فوق توزیع است .وی اضافه کرد:در سال های گذشته میزان تلفات در بخش توزیع حدود ۱۳/۵ درصد بود که در طی سال گذشته و امسال این رقم به حدود ۱۱/۶ درصد محدود شده است .
وی آنگاه به توانمندی و امکانات خوب برق و توزیع نیروی برق استان اشاره کرد و افزود :به لحاظ تجهیزات و امکانات ، ماشین آلات ، نگهداری و تعمیرات و خدمات رسانی در حوادث قهریه خوشبختانه شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان و توزیع نیروی برق از امکانات کافی برخوردار هستند ولی در برف سنگین سال ۸۳ و سال های اخیر بحث عدم امکان تردد، از مشکلات مهم بود که در آن ایام خدمات رسانی را دچار مشکل کرده بود .
وی در مورد احداث خطوط انتقال و فوق توزیع و در زمین مردم گفت: طبق ماده ۱۸ قانون سازمان برق ایران برای مسیر و حریم خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق اصولاً هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی شود .
مهندس بلبل آبادی اضافه کرد :اما صاحبان و مالکان اراضی مسیر به صورت سطحی می توانند از زمین خودشان مطابق روال گذشته بهره برداری داشته باشند .
وی افزود : چنانچه در اثر عبور خطوط جدید اگر اعیاناتی در حریم واقع شود هزینه های مذکور مطابق قیمت کارشناسی روز پرداخت می شود و همچنین اگر در محل احداث پایه های این خطوط انتقال برق ، خسارت های کشاورزی وارد شود در این بحث هم طبق قیمت کارشناسی روز هزینه های مربوطه پرداخت می شود ولی از بابت حریم ، طبق قانون پرداخت هزینه پیش بینی نشده است و علاوه بر اینها نهال کاری در حریم خط نباید صورت بگیرد مگر این که ارتفاع درخت ها بسیار محدود باشد وبه لحاظ حوادث الکتریکی مشکلاتی را ایجادنکند .
وی در مورد افت فشار برق در تولم شهر و روستاهای اطراف گفت : طبیعت زیبای گیلان چالش هایی را برای صنعت برق بوجود می آورد. از جمله بحث وجود رطوبت در سطح استان گیلان است که  باعث خوردگی در بخش های خطوط می شود و به افت ولتاژ دامن می زند. در بعضی از نقاط شبکه های موجود، نیاز به بازسازی،  ترمیم و بهینه سازی دارند ولی ما در تولید برق مشکلی نداریم و هم اکنون ۳ برابر میزان مصرف گیلان در این استان برق تولید می شود.در بخش انتقال و فوق توزیع بخصوص در بخش توزیع چالش هایی وجود دارد و نیاز به سرمایه گذاری است .
مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در مورد بحث آسیب های خطوط انتقال گفت :در بحث آسیب های خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق براساس مطالعات جهانی این موضوع نه صددرصد تایید و نه صددرصد تکذیب شده است .ولی اگر در فواصل خیلی نزدیک با خطوط فشار قوی واقع شویم ممکن است خساراتی را به همراه داشته باشد اما اگر این خطوط در نزدیکی شهر یا روستاها باشد به هیچ وجه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
مهندس بلبل آبادی در مورد نیروگاههای  استان گیلان گفت:در استان گیلان از ۶ نیروگاه بزرگ و کوچک بهره برداری می کنیم که ۳ نیروگاه از سوخت های فسیلی بهره می گیرند و این نیروگاهها شامل، نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان واقع در شهر صنعتی رشت به عنوان بزرگترین نیروگاه استان با ظرفیت تولید ۱۳۰۶ مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر با ظرفیت ۹۶۸ مگاوات و نیروگاه لوشان با ظرفیت تولید ۳۶۰ مگاوات هستند .
وی افزود:۳ نیروگاه بخش انرژی های پاک نیز شامل نیروگاه بادی منجیل با ظرفیت تولید ۹۲/۳ مگاوات ، نیروگاه آبی سد سپیدرود با ظرفیت ۵/۸۷ مگاوات ونیروگاه سد تاریک با ظرفیت ۳/۴ مگاوات درحال بهره برداری هستند .
وی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام شده پتانسیل ایجاد ۳ هزار مگاوات برق درسایت های بادی منطقه منجیل شناسایی شده است که درحقیقت یک موهبت الهی بزرگی برای گیلان به شمار می رود و درهمین راستا مذاکرات اولیه با بخش خصوصی برای تولید انر‍ژی بادی آغاز شده است .
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در مورد انرژی خورشیدی گفت : استفاده از انرژی خورشیدی یکی از رویکردهای صنعت برق است ولی تعداد روزهای آفتابی در استان گیلان نسبت به سایر استانها بسیار محدود است و درنتیجه در شرایط حاضر در گیلان بهره گیری از این انر‍ژی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست ولی در دیگر استانهای کشور که روزهای آفتابی فراوانی دارند مانند خوزستان – اصفهان و فارس استفاده از این انرژی در دست پیگیری است .
مهندس بلبل آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان درمورد پروژه های آینده گفت : درحال حاضر پروژه های دردست اقدام در ۳ بخش قراردارند. بخشی از آنها درآینده ای نزدیک بهره برداری می شوند و بخشی دیگر مراحل مقدماتی عملیات اجرایی شان آغاز شده است وبخش سوم نیز پروژه هایی است  که در مراحل برگزاری مناقصه و سایر تشریفات برای عملیاتی شدن قرار دارند.
وی افزود : پروژه پست مسکن مهر شهر رشت با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی ظرف ۲ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید ، برای تغذیه این پست یک خط ۶۳ کیلوولت ۴ مداره با طول خط ۳/۷ کیلومتر استفاده شده است .
وی اضافه کرد : پروژه غرب گیلان ، احداث خط ۴ مداره رشت شمالی – انزلی – پره سر است که هم اکنون مراحل فونداسیون این خط ۴ مداره با پیشرفت فیزیکی۶۰ درصد در دست انجام است و این پروژه برای پایداری برق غرب گیلان بسیار حایز اهمیت است .
وی با اشاره به ویژگیهای خط ۴ مداره گفت : در سال های پیش برای ایجاد خطوط ۴ مداره باید ۲ خط ۲مداره احداث می شد ولی با تمهیدات لازم، زحمتکشان متعهد و متخصص و پرتلاش صنعت برق استان گیلان با رویکرد خلاقیت و نوآوری موفق شدند حریم مسیر اشغال شده توسط خطوط را با استفاده از خطوط ۴ مداره به میزان حدود  ۳۵ درصد تقلیل دهند که این اقدام ارزنده یک موفقیت بزرگ برای برق گیلان محسوب می شود و این خط ۴ مداره با ظرفیت مجموع ۸۰ مگاولت آمپر سالیان سال منطقه را از ایجاد پست جدید بی نیاز خواهد کرد .
وی آنگاه در ادامه مباحث ایجاد پروژه های جدید گفت : در بندرانزلی پست ۶۳/۲۰ کیلوولت با ظرفیت نامی ۸۰ مگاولت آمپر درمراحل مقدماتی احداث است و طی ۱۵ ماه آینده انشاء الله به بهره برداری خواهد رسید .
وی افزود : در صومعه سرا نیز پست ۶۳/۲۰ کیلوولت با ظرفیت نامی ۸۰ مگاولت آمپربا پیشرفت فیزیکی ۱۹ درصد در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری خواهد رسید .
در رشت، و در شهرصنعتی سپیدرود نیز پست ۶۳/۲۰ برای صنایع مدنظر است که این پست نیز ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .
وی اضافه کرد : همه پروژه ها براساس مطالعات ۵ ساله و۱۰ ساله و اخذ موافقت نامه اجرایی می شود و درهمین ارتباط یک پست جدید برای گلسار رشت با ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر و برای آج بیشه ، منطقه سلیمانداراب رشت و منطقه ضیابر پست های ۲۰/۶۳ به صورت GIS مد نظر است که استفاده از GIS باعث کاهش آسیب های زیست محیطی می شود و زمین مورد استفاده پست ها نیز به نصف تقلیل می یابد .
وی اضافه کرد : پروژه های در دست اجراء هزینه ای بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان به خودش اختصاص داده است و پروژه های جدید در دست مناقصه نیز با هزینه ۶۴ میلیارد تومان اجرا خواهند شد.
مهندس بلبل آبادی در مورد مدیریت مصرف انرژی گفت :مدیریت مصرف انرژی به مفهوم استفاده نکردن از انرژی برق نیست بلکه درخواست ما این است که به هر میزانی که نیاز دارید از برق استفاده کنید ، منتهی به طور بهینه ومطلوب استفاده کنید .
وی افزود : بیش از ۲۰ درصد وسایل برقی منازل مانند جاروبرقی – ماشین لباسشویی – ماشین ظرفشویی – اتو- سشوار و … پرمصرف هستند که باید  از این وسایل درساعات اوج مصرف یا پیک بار استفاده نشود.
وی افزود : ساعات اوج مصرف در فصل تابستان بین ساعات ۱۱ صبح تا ۱۶ عصر است که مصرف برق به اوج خود می رسد و در شب ها نیز از ساعت ۲۰ الی ۲۲ در فصل تابستان شاهد بیشترین مصرف انرژی برق هستیم .
وی اضافه کرد : در فصل زمستان نیز ساعات اوج مصرف برق در شب ها از ۱۸ الی ۲۲ است. در این ساعات سعی کنید از تجهیزات پرمصرف استفاده نکنید.

مهندس بلبل آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان اضافه کرد :
استان گیلان یک میلیون و ۲۷۰ هزار مشترک مصارف خانگی و عمومی دارد. اگر هرمصرف کننده برق، یک لامپ  غیرضروری را خاموش کنند به میزان ۱۲۷ مگاوات، معادل تولید یک نیروگاه صرفه جویی می شود. /انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.