×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
تسهیل و افزایش صادرات از گیلان با فعال شدن میز دبیرخانه اوراسیا در رشت / نقش موثر زیرساخت‌های توسعه ای گیلان در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه / پیش بینی سازوکارهای لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با وجود کرونا

به گزارش گیلان پیام، دکتر ارسلان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از طریق برنامه در مسیر توسعه شبکه استانی باران، با تبریک ایام پرفیض ماه رجب و سالروز ولادت امام علی (ع) و با اشاره به پشت سر گذاشتن ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد ماندگار بنیانگذار فقید سعید انقلاب اسلامی، شهیدان سرافراز انقلاب، جنگ تحمیلی و مدافعان حرم افزود: ایمان و معنویت، اساس انقلاب و قدرت و توان دیروز و امروز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و همانگونه که از نام نظام مستفاد می شود؛ یکی از مهمترین ارکان حاکمیت اتکاء به جمهوریت و مردم است.
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت ملت ایران در مسیرهای مختلف و شکوفایی بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و رفاه اجتماعی علیرغم تحریم های ظالمانه از ابتدای پیروزی و تشدید غیرقانونی و ناجوانمردانه طی سالیان اخیر با دوران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ این به معنای حرکت مردم در مسیر جهاد، سازندگی و پیشرفت است.
استاندار گیلان افزود: علیرغم تنگناهای ناشی از تحریم های غیرقانونی و شرایط کرونایی، در ایام دهه مبارک فجر سالجاری با تلاش و کوشش تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و همدلی و همراهی مردم، ۸۹۵ پروژه با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
وی به رشد ۹۶ درصدی میزان اعتبارات پروژه‌های ایام دهه فجر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: از مجموع اعتبارات پروژه‌های دهه فجر امسال بالغ بر دو هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان نیز مربوط به بخش خصوصی و شرکت های تعاونی است.
وی با اشاره به برخی از پروژه های اقتصادی افتتاح شده طی سال جاری گفت: در حوزه صنعت ۷۱ طرح با سرمایه گذاری حدود یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی یک هزار و ۱۲۷ نفر، در حوزه کشاورزی ۵۳ طرح بزرگ و ایجاد شغل دائم برای ۹۲۲ نفر افتتاح شده که در بخش های خدمات و گردشگری نیز پروژه‌های بسیار خوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
دکتر زارع به افتتاح پروژه هایی همچون تصفیه خانه بزرگ گیلان در اسفند ماه سال جاری و نیز پروژه تعریض چند محور استان و جاده های مواصلاتی که همواره شاهد تصادفات متعددی در آن بودیم؛ در بهار و تابستان سال آینده اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان یکی از پروژه های خوب فرهنگی استان و استخر فرهنگیان و همچنین چند طرح کشاورزی ، طی ماه های آتی مورد بهره برداری قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه در تمامی شهرستان‌های گیلان بین ۵۰ تا ۳۰۰ پروژه بزرگ و کوچک دارای موافقتنامه در حال اجراست، اظهار داشت: در این میان پروژه‌هایی با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد وجود دارد که قابلیت بهره‌برداری تا پایان دولت دوازدهم را دارند.
وی به تعریف ۶۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در سطح استان اشاره و با بیان اینکه برخی از آنها در سطوح ملی و بین‌المللی اثرگذار هستند، گفت: تکمیل حدود هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه قزوین – رشت که عمدتاً تونل و پل است، در قطعه منجیل به رودبار در دست اجراست که جادارد از همراهی ساکنان این مناطق قدردانی کنم.
استاندار گیلان اتصال راه آهن رشت کاسپین به عنوان تکمیل کننده بخشی از کریدور شمال – جنوب را مهمترین پروژه در دست اجرای استان دانست و اظهار داشت: دو قطعه ۶ و ۷ این پروژه به طول ۳۵ کیلومتر که هفت کیلومتر آن در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد با اهتمام جدی دولت، حمایت رئیس سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دست اندرکاران اجرایی، با هزینه بالغ بر یکهزار میلیارد تومان در دست اجراست که براساس زمانبندی اعلامی، پیش بینی می شود در دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.
نماینده عالی دولت در گیلان به ادامه پروژه راه آهن رشت-کاسپین و اتصال به بندرانزلی و آستارا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: پیمانکاران این پروژه ها نیز مشخص و بخشی از کارها صورت گرفته که امیدواریم شاهد تسریع در عملیات اجرایی آنها باشیم.
وی بهره مندی از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را با توجه به ظرفیت های استان گیلان، تجار و بازرگانان، یک ضرورت دانست و افزود: استقرار میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان علاوه بر تسهیل مراودات و شناسایی ضوابط و مقررات مخل در توسعه روابط، در میزان عملکرد تجار و بازرگانان ما موثر است چراکه همواره در ارتباط با همتایان خود در کشورهای همسایه ، به وجود اعتماد نسبت به تاجران گیلانی و سوابق درخشان آنان اشاره می کنند.
استاندار گیلان به اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیرساخت ها و نیز برگزاری نشست های مختلف برای افزایش همکاری ها اشاره و اظهار کرد: برای تسهیل در این مسیر تکمیل راه آهن رشت – بندر کاسپین، ساخت راه آهن رشت آستارا و فعالیت کشتی های رو – رو در دریای خزر می توانند به عنوان زیرساخت های لازم، نقش مؤثری در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه از زمان اجرای موافقتنامه اتحادیه اوراسیا، اتاق بازرگانی گیلان بیش از ۴۰ هزار فرم « CT3 » صادر کرده، گفت: این آمار بسیار خوب، مبین عملکرد موفق گیلان نسبت به سایر استان ها بوده و ثابت می کند تجار و بازرگانان استان گیلان بیشترین بهره مندی را داشته اند.
دکتر زارع با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا طی یک سال گذشته با وجود بسته بودن اکثر مرزهای کشور، مرزهای دریایی و زمینی استان بطور شبانه روزی فعال بودند، افزود: در این شرایط سخت، نه تنها حجم تجارت خارجی ما کاهش نداشت، بلکه افزایش قابل توجهی نیز داشته است به نحوی که در سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شده و در سال جاری نیز هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلاری شده که تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی از مرزهای استان انجام شده است.
وی یکی دیگر از مزایای استقرار میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان را افزایش حجم صادرات ارزیابی و آن را کمک کننده دانست و گفت: اگر این فرصت برای گیلان نبود؛ میزان صادرات ۳۹۰ میلیون دلاری در سال ۹۷ به بیش از ۵۰۰ دلار در سال ۹۸ دست یافتنی نبود و برای سال ۹۹ هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صورت نمی گرفت.
استاندار گیلان یکی از اهداف مهم دولت را احیای واحدهای راکد تولیدی و بازگشت کارخانجات تعطیلی به چرخه تولید دانست و به برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد ۷۳۹ واحد راکد از سال‌های ۹۲ تا کنون به چرخه تولید بازگشته که ۴۲۰ واحد آن در دو سال اخیر به ثمر نشسته است.
وی به پرداخت بالغ بر سه هزار و یکصد میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع رونق تولید طی سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان دیگر ظرفیت پرداخت تسهیلات وجود دارد و این درحالیست که برای توسعه استان طرح های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تعریف شده و در قالب محرومیت زدایی نیز تفاهم نامه دو هزار میلیارد تومانی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شده است.
دکتر زارع اظهار داشت: تعداد واحدهای تملیک شده شبکه بانکی از ۱۱۷ واحد در پایان سال ۹۷ به ۶۹ واحد تاکنون کاهش یافته که امیدواریم بیش از ۲۰ واحد دیگر نیز طی ماه آتی به چرخه تولید بازگردند.
وی با اشاره به اینکه برخی واحدها بیش از یک دهه مشکلات درونی یا حقوقی- قضایی همچون شرکت صنایع پوشش داشته اند، گفت: در سفر رئیس قوه قضائیه به گیلان؛ تسریع در رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی و صنعتی توقیف شده را از خواسته های مردم و مسئولان استان عنوان کردم که با دستور ایشان و اهتمام موجود در استان، با جدیت در دست اقدام است.
نماینده عالی دولت در گیلان به راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک با مشارکت مردم، پرداخت تسهیلات بانکی و حمایت دولت اشاره و با بیان اینکه در سال جهش تولید میزان تولیدات برخی از واحدها نسبت به سال گذشته دوبرابر شده ، افزود: این اقدامات در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب بوده و دولت نیز با اعتقاد جدی این مسیر را ادامه می دهد.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه حدود یک سال از شیوع کرونا در کشور می گذرد و گیلان یکی از نخستین استان هایی بود که متأثر از همه گیری این ویروس دچار آسیب هایی در بخش های مختلف شد، گفت: جا دارد از کادر پزشکی و درمانی استان که فداکارانه به بیماران خدمات ارائه کردند، قدردانی کرده و یاد و خاطره شهدای عرصه سلامت استان را گرامی دارم چراکه این تلاش ها منجر به کمتر بودن میزان بستری و فوتی ها نسبت به میانگین کشوری، شد ضمن آنکه شهرستان قرمزی در سطح استان وجود ندارد.
وی ادامه داد: اثرات شیوع ویروس کرونا در گیلان به دلیل ماهیت خدماتی و گردشگری بر بسیاری از فعالیت های اقتصادی، دوچندان بوده که برای جبران بخشی از خسارات ناشی از شیوع کرونا به کسب و کارها و مشاغل استان تاکنون با پرداخت ۸۳ درصدی تسهیلات حمایتی، گیلان رتبه نخست کشور در جذب تسهیلات مذکور را داراست.
دکتر زارع به آغاز طرح های مختلف در راستای حفاظت از محیط زیست به عنوان مهمترین مولفه توسعه پایدار، پیشگیری از تخریب جنگل ها و پدیده مذموم قاچاق چوب اشاره و اظهار کرد: گیلان به سبب مواهب طبیعی خدادادی، جنگل و محیط زیست بی نظیر و کم توجهی در سالیان گذشته آسیب های جدی دیده و چالشی برای این استان محسوب می شود که در این راستا پیگیری های مستمری صورت گرفته است.
وی به اقدامات صورت گرفته در راستای احیای تالاب انزلی و جمع آوری فاضلاب دو رودخانه ارزشمند زرجوب و گوهررود رشت اشاره کرد و گفت: طرح احیای تالاب بندرانزلی پس از بررسی در کارگروه استانی، نهایی و سپس به کارگروه ملی ارجاع شد که با تصویب این کارگروه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری در یک دوره هفت ساله و با چند هزار میلیارد تومان احیا می‌شود که فرآیند اجرا در فصل زمستان آغاز شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه برمبنای طرح های علمی زمینه بیشتر حفاظت از محیط زیست فراهم شود، افزود: طرح توسعه زراعت چوب در دستور کار قرار گرفته و باتوجه به اینکه گیلان یکی از قطب های مهم تولید MDF محسوب می شود؛ برای تامین مواد اولیه صنایع سلولزی از میزان تعهد شش هزار و ۶۰۰ هکتاری زراعت چوب استان در برنامه ششم، دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی، از طریق مزایده عمومی جهت انجام زراعت چوب واگذار شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش انتخابات پیش رو را مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و با بیان اینکه استحکام انقلاب بر مبنای رأی مردم است، گفت: با تمهید مقدمات لازم توسط وزارت کشور؛ انتخاباتی سالم، قانونمند و با حضور حداکثری مردم خواهیم داشت و ساز و کارهایی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از کرونا پیش بینی شده است.
استاندار گیلان از همراهی مردم شریف، فهیم و آگاه گیلان و نیز همکاری نماینده ولی فقیه در گیلان و ائمه جمعه، مسئولان استانی در قوای مقننه، قضائیه و مجریه و اعضای شورای تأمین و نیز سازمان های مردم نهاد و تمامی فعالان اقتصادی، سیاسی، مذهبی، مدنی و مدیریتی در اجرای برنامه های توسعه ای استان قدردانی کرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.