×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
امسال برنج بر اساس نیاز مصرفی کشور وارد می‌شود

گیلان پیام/ اسدالله عباسی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در سالن شهید انصاری استانداری با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از شالیکاران استان‌های شمالی اظهار کرد: اکنون در خوزستان برنج در حال تولید است لذا باید میزان برنج تولیدی و مصرفی در کشور ابتدا مشخص و سپس بر اساس نیاز برنج وارد شود، از این رو امسال و با دستور ریاست محترم جمهوری این روند اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ذخیره آب در پشت سد سفیدرود به نسبت سال گذشته با کاهش نسبی مواجه هستیم، اظهار کرد: اکنون میزان آب ذخیره در پشت سد سفیدرود ۵۳۲ میلیون متر مکعب است که با میزان دبی روزانه ۷۲ میلیون متر مکعب در ۲ هفته آینده نهایت به ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب برسد ولی باز هم با سال گذشته با کاهش مواجه خواهیم بود.

استاندار گیلان نیاز آبی برای تامین آب مزارع کشاورزی را یک میلیارد مترمکعب دانست و گفت: آب بخش اعظمی از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان توسط سد سفیدرود تامین می‌شود ولی در سالیان گذشته نیز با کاهش ذخیره آب در پشت سد سفیدرود مواجه بودیم ولی با تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی نگذاشتیم کشاورزان با مشکل مواجه شوند.

عباسی با اشاره به آغاز نشا در برخی از نقاط گیلان بیان کرد: در برخی از مناطق شرقی استان، شالیکاران بخشی از آب زراعی خود توسط چاه‌ها، آب‌بندان و نهرها تامین می‌کنند که همین امر سبب شد تا اکنون در بخشی از این مناطق شاهد آغاز نشا برنج باشیم.

وی هدایت و مدیریت آب زراعی‌ را یکی از اهداف دولت در گیلان در طی سالیان گذشته دانست و تصریح کرد:در دیگر نقاط گیلان که اراضی شالیزاری توسط پهنه سد سفیدرود تامین می‌شود، تقویم زراعی باید به طور دقیق توسط شالیکاران به مانند سالیان گذشته اجرایی شود تا بتوانیم امسال نیز مشکل کم آبی را برطرف کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه تمامی دغدغه کشاورزان بررسی و تصمیماتی در جهت کاهش مشکلات اتخاذ شده است، گفت: در جلسه شورای حفاظت از منابع آب، تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط گزارش‌هایی را داده و با تصمیمات اتخاذ شده، در حوزه سوخت، پمپاژ آب، بذر گواهی شده و کودهای شیمیایی هیچ‌گونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

عباسی از کاهش قیمت بذر گواهی شده خبر داد و افزود: در سال گذشته بذر گواهی شده هر کیلو ۷۰ هزار تومان بوده است ولی امسال با تلاش‌های صورت گرفته به ۴۸ هزار تومان رسیده و در تمامی نقاط توزیع شده است.

وی با تأکید بر تامین کودهای شیمیایی توسط جهاد کشاورزی برای فصل زراعی بیان کرد: در حوزه کودهای شیمیایی پتاسیم و ازت تامین و در بین کشاورزان به مقدار و قیمت مناسب توزیع می‌شود، لذا اگر مشکلی در سامانه توزیع کود و بذر در شهرستان‌ها ایجاد شد، فرمانداران وارد عمل شده و مشکل را برطرف کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در بازار برنج اکنون شاهد ثبات و آرامش نسبی هستیم، گفت: اکنون در خرید توافقی، جلوگیری از واردات و عدم توزیع برنج در انبارها اقدامات خوبی انجام شده و بازار به یک ثبات رسیده است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.