×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
قدردانی استاندار از تلاش‌های معلمان در سال تحصیلی کرونایی

گیلان پیام/ دکتر ارسلان زارع در جلسه شورای آموزش و پرورش گیلان، با بیان اینکه ۱۳ تیرماه، سالروز درگذشت بزرگمردی از سپهر پرفروغ فرهنگ و ادبیات کشور است که نامش بر بلندای تاریخ این مرز و بوم می‌درخشد، افزود: حاصل تلاش های دکتر محمد معین به عنوان پدر فرهنگ فارسی در همه کلاس های درس، پژوهشکده ها و آموزشکده ها، مرجع و الگوی معلمان، دانش آموزان و دانشجویان است.
وی با قدردانی مجدد از کوشش های بی دریغ و صبورانه معلمان و اهتمام آنان برای متوقف نشدن فرآیند آموزش در دوران شیوع کرونا گفت: با تلاش دست اندرکاران نهاد آموزش و مشارکت موثر خانواده ها، از تعطیلی فرآیند آموزش جلوگیری و با کمترین آسیب، دستاوردهای قابل ملاحظه ای نیز حاصل شد.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: توسعه آموزش‌های الکترونیکی در گیلان فراتر از میانگین متوسط کشوری همزمان با روند شتابان استفاده از فناوری‌های نوین و انتقال صحیح مطالب به دانش آموزان، زمینه ساز فراگیری توانمندی ها و مهارت‌های تولید و استفاده صحیح از محتوای الکترونیکی شد.
وی ادامه داد: علیرغم واردآمدن برخی آسیب های ناشی از کرونا به نظام تعلیم و تربیت، برقراری پیوند بیشتر مدرسه و خانواده، یکی از اهداف تعلیم و تعلم را محقق ساخت و آن، مشارکت جویی خانواده ها در آموزش فرزندان‌شان است.
استاندار گیلان گفت: آموزش و پرورش؛ نهادی است که با مشارکت خانواده ها به عنوان یک رسالت خطیر، اساسی ترین سرمایه گذاری برای آینده جامعه و ساختن ایرانی عزتمند و با اقتدار را رقم می‌زند.
وی با بیان اینکه علیرغم مزایای آموزش از بستر فضای مجازی اما جایگزین جامعی برای آموزش حضوری نیست، بر ضرورت اقناع سازی والدین دانش آموزان در این خصوص با تولید محتواها و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و فعالان مدنی تأکید کرد.
دکتر زارع تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز با ابزارهای مختلفی از جمله تدوین شیوه نامه های مشخص استفاده از سرویس و بسترسازی حضور در کلاس های درس در بازه حدود دو ماه تا شروع سال تحصیلی جدید، برای رفع نگرانی والدین، اطمینان بخشی کند.
وی به تفاوت معنادار فاصله میانگین نمرات قبولی امتحانات پایانی مناطق شهرستان ها با یکدیگر اشاره و با تأکید بر لزوم بررسی و آسیب شناسی دقیق این موضوع، گفت: مدیریت نیز یکی از مولفه‌های موثر در این مسیر است که پس از بررسی باید در نحوه تشویق و تنبیه با ابزارهای مختلف تصمیم گیری و اعمال شود.
نماینده عالی دولت در گیلان به تمهید مقدمات و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس اشاره و با بیان اینکه ستادهای ثبت نام تشکیل شده و باید با اهتمام ویژه نسبت به انجام مستمر وظایف بپردازند، خاطرنشان کرد: سنجش نوآموزان نیز باید بی وقفه به فعالیت خود ادامه دهد و با تغییر رنگ بندی هریک از مناطق، بر تعداد مراجعان و رعایت پروتکل ها نظارت بیشتری شود.
وی بر ضرورت تکمیل به موقع فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان و رعایت اسناد بالادستی همچون سند بنیادین آموزش و پرورش در این خصوص تأکید کرد و گفت: آمارها نشانگر ترافیک سنگین متقاضیان تحصیل در رشته علوم تجربی است اما نباید برخی از رشته های مورد نیاز آینده جامعه از برنامه پیش بینی شده، فاصله بگیرد که باید با اطلاع رسانی مناسب این فرآیند مورد توجه باشد.
استاندار گیلان با تأکید بر توجه به موضوع بازنشستگی و خروج معلمان از آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی، افزود: باید نیاز کلاس های درس، پیش بینی دقیق شود تا کلاسی در آغاز سال تحصیلی بدون معلم نباشد.
وی به ارائه گزارش امیدوارکننده از میزان سوادآموزی استان اشاره و با بیان اینکه در دوره دولت تدبیر و امید از میزان ۹۵٫۷۵ درصد باسوادان در سال ۱۳۹۲ به ۹۸٫۴ درصد در پایان سال ۹۹ رسیده ایم، گفت: در این مسیر فرمانداران با تقویت بسترهای شهرستانی، از ظرفیت بخشداران، شهرداران، دهیاران و شوراهای اسلامی و نیز صدا و سیما، رسانه ها و خانه مطبوعات در آگاهی بخشی به مردم استفاده بهینه کنند.
دکتر زارع به پایان یافتن سال تحصیلی و شروع تعطیلات تابستانی و لزوم بهره گیری از اوقات فراغت بعنوان مهم‌ترین بستر رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان اشاره و اضافه کرد: پرداختن به وجه سلامت، تندرستی، روحیه و ورزش و تشکیل اتاق فکر و هم اندیشی در راستای توسعه این بخش یک ضرورت است.
دکتر زارع اوقات فراغت را تجلی وجه تربیتی نهاد آموزش و پرورش و استمرار جریان تعلم دانست و اظهار کرد: شبکه شاد می‌تواند با اولویت ایجاد جذابیت و نشاط در این فرآیند، کمک کننده باشد و موضوع مهارت آموزی نیز باید در رئوس راهبردها قرار گیرد.
وی بر فعال سازی کانون های ورزشی درون و برون مدرسه ای، برگزاری جشنواره های ورزشی در محیط باز مدارس، استفاده از ظرفیت شهرداری ها، ورزش و جوانان و زمین های ورزشی روستایی تأکید و خاطرنشان کرد: براساس آمارها نه فقط در ایران بلکه در سطح دنیا با شیوع کرونا میزان چاقی دانش آموزان بیش از گذشته بوده که باید مورد توجه جدی قرار گیرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.