×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تلاش سازمان همکاری شانگهای برای تبادل تجاری بر مبنای پول ملی

گیلان پیام/ ولادیمیر نوروف، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت کشور‌های عضو این سازمان به عنوان بخشی از توسعه همکاری‌های مالی میان کشور‌های عضو در حال کار بر روی انتقال تدریجی به شیوه‌های پرداخت متقابل بر مبنای پول ملی کشور‌های خود هستند.
وی تاکید کرد کشور‌های عضو به این فهم مشترک رسیده اند که انتقال تدریجی به حل و فصل‌های متقابل با پول ملی می‌تواند به توسعه همکاری مالی در چارچوب این سازمان کمک کند.
نوروف تصریح کرد این کار همین حالا آغاز شده است. سند تازه‌ای در این باره تدوین شده و رویکرد‌های متقابلا پذیرفته شده برای اجرای آن در کوتاه مدت و بلندمدت تعیین گشته است. این سازوکار هم به غلبه مشترک بر عواقب کرونا کمک می‌کند و هم بهبود منابع مالی کشور‌های عضو را ممکن می‌سازد.
دبیر کل سازمان شانگهای گفت ضرورت دارد این سازمان روابط شراکتی با نهاد‌های مالی بین المللی نظیر بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، گروه بریکس و صندوق جاده ابریشم برای تحقق منابع بالقوه این سازمان برقرار کند.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. در نشست سازمان که روز‌های ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، هند و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای شدند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفتگو با این سازمان محسوب می شوند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.