×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان صمت گیلان:  ۸۲ هزار نفر در بخش صنعت گیلان اشتغال دارند

دکتر دلق‌پوش در نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان گیلان با مدیران شورای هم‌ خانواده صنعت، معدن و تجارت استان ضمن گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با بیان لزوم هم افزایی جهت توسعه صنعت گیلان گفت: شورای هم خانواده صنعت،معدن و تجارت شامل ۱۶ نهاد دولتی و غیردولتی به محوریت سازمان صمت دارای کمیته های تخصصی آموزش، صنعت، بازرگانی و… با هدف تدوین راهکارهای مناسب پیرامون رشد و توسعه صنعت گام بر می دارد.
به گزارش گیلان پیام،رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه گیلان دارای پتانسیل بالایی در زمینه صنعت می باشد، افزود: ظرفیت و زیرساخت‌های گیلان برای توسعه همه‌جانبه محیا می باشد و می توانیم با تعامل و هم افزایی بیشتر از این ظرفیت ها جهت نیل به توسعه صنعتی گامهای موثرتری برداریم. یقیناً تعامل و همدلی صنعت با نمایندگان مجلس منجر به شکوفایی صنعت این استان خواهد شد.
وی تصریح کرد: راه توسعه استان توجه به تولید است که باعث ایجاد ۸۲ هزار اشتغال پایدار در حوزه صنعت استان شده است و اگر صنایع و بخش‌های تولیدی مورد حمایت قرار بگیرند ظرفیت افزایش اشتغال نیز وجود دارد.
دکتر دلق پوش گفت : تلاش خواهیم کرد صنایع در گیلان با استاندارهای ملی و زیست محیطی مطابقت داشته باشد کما اینکه یکی از واحدهای تولیدی در صنایع فولادی با رعایت استانداردهای زیست محیطی بعنوان واحد نمونه سبز کشور انتخاب شد.
رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به تخصیص تسهیلات به صنایع گفت: علیرغم ابلاغ دیرهنگام دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ و اقدامات صورت گرفته در استان جهت تشکیل کمیته های کارشناسی و هماهنگی با بانکهای عامل، تاکنون صرفاً ۲۰ درصد از یارانه طرح توسط سازمان برنامه و بودجه به شش بانک طرف قرارداد اختصاص یافته و منابع تسهیلات که مقرر بود بصورت ۵۰ – ۵۰ از محل سپرده گذاری صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانکهای ذیربط تامین گردد، در حال حاضر پیشرفت مطلوبی نداشته و بانکهای استان در پذیرش طرحها به کندی عمل می نمایند.
در ادامه دکتر دلق پوش ضمن تاکید بر برخی ناهماهنگی ها پس از تصویب قانون انتزاع، تصریح کرد: پس از تصویب قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی به زیر مجموعه جهاد کشاورزی منتقل گردیدند که این امر در حال حاضر باعث عدم یکپارچگی در تصمیم گیری و حتی ایجاد دوگانگی در برخی خدمات قابل ارائه به تولید کنندگان گردیده است. بعنوان مثال تعرفه برق واحدهای سردخانه زیر مجموعه جهاد نسبت به صنعت متفاوت و ارزان تر بوده و یا حق بیمه سهم کارفرما در مورد واحدهای چایسازی به همین ترتیب پائین تر می باشد. لذا این موضوع موجب رویه های غیر منصفانه و تبعیض در مورد واحدهای صنعتی گردیده است.
وی در حضور نمایندگان پرتلاش گیلان در این نشست با بیان طرح مشکلات مرتبط با قانون مالیات برارزش افزوده در مورد تولید کنندگان عنوان کرد: الزام به پرداخت سه ماه یکبار و تسویه حساب مالیات بر ارزش افزوده و درخواست بسیاری از صاحبان صنایع جهت افزایش دوره پرداخت به حداقل ۶ ماه می باشند چرا که افزایش فرصت زمانی تسویه مالیات باعث حفظ نقدینگی و سرمایه در گردش آنها می شود. این مشکل در فروش نسیه تولید کنندگان خود را بیشتر نشان می دهد.
در ادامه ی این نشست آقایان کوچکی نژاد یکی از نمایندگان مردم رشت، شکری نماینده ی تالش، رضوانشهر و ماسال، خسته بند نماینده ی انزلی، داداشی نماینده ی آستارا و نیکفر نماینده ی لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هر یک نظرات خود را در خصوص لزوم بهره گیری بهینه و حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه ی واحدهای تولیدی استان، لزوم شفاف سازی در خصوص بازیافت و دفع پسماندهای پتروشیمی در لوشان، تسهیل روند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و افزایش حمایت‌های دولتی از چرخه ی تولید ارائه کردند.
آقایان تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گیلان، پورعلی رئیس خانه ی صنعت گیلان و مهدوی مدیرعامل شهر صنعتی رشت نیز هر یک عمده ترین مشکلات فعلی تولید را کمبود سرمایه در گردش، تهیه ی مواد اولیه، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی و اجرای ابتر قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان و بر ضرورت تسهیل صادرات محصولات استان به حوزه ی خزر تاکید کردند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.