×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
عراقچی در کنفرانس مطبوعاتی: سفر فابیوس و موگرینی هفته آینده به تهران/اقلام دفاعی و اس-۳۰۰ شامل محدودیت ذکر شده در قطعنامه نیستند/مجلس مفاد توافق را تغییر نخواهد داد

عراقچی

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: سلاح هایی که فروش آنها به ایران با محدودیت رو به روست هفت قلم است که در قطعنامه ذکر شده و اقلام دفاعی و اس ۳۰۰ شامل آنها نیست

به گزارش گیلان پیام ،سید عباس عراقچی” عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی  با نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی اظهار داشت: از همه ملت ایران که همراه و هم دل ما بودند تشکر می‌کنیم.
حمایت‌های مقام معظم رهبری و تعاریفی که به عمل آوردند باعث دلگرمی ما بود
وی ادامه داد: حمایت‌های مقام معظم رهبری و تعاریفی که به عمل آوردند باعث دلگرمی ما بوده و رهنمودعای ایشان راهنمای ما در مذاکرات بود همچنین خوشحال هستیم که ایشان همواره پیش از مذاکرات هسته ای و پس از ان به ما اعتماد داشتند.
تاریخ خاتمه بررسی‌های شورای امنیت روشن است
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان پیرامون اینکه اگر آمریکایی ها در رابطه با محدودیت ها دبه در آوردند پاسخ ایران چه خواهد بود؟ تصریح کرد: چنین چیزی امکان نداردف قطع نامه شورای امنیت که صادر شد کاملا روشن است و تاریخ خاتمه بررسی شورای امنیت در ان مشخص شده و هیچ جای ابهامی ندارد.

عراقچی افزود: دوره بررسی شورای امنیت به صراحت قطعنامه ۱۰ ساله است و اینکه اعلام شده پس از ۱۰ سال این ها قصد دارند قطعنامه جدید دیگری را ارائه دهند، خواسته ای است که ابراز شده اما از نظ ما هیچ اعتباری ندارد و بخشی از توافق نیست و اعتقاد دارم قطعنامه شورای امنیت صراحت کامل دارد.
اجرای توافق به اندازه مذاکرات مربوط توافق اهمیت دارد
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه  گفت: من می دانم که دولت در کلیت خود نسبت به این توافق جدیت و اهتمام دارد و سازو کاری در سط دولت تشکیل خواهد شد در داخل وزارت خارجه نیز ما سازو کاری را تعیی خواهیم کرد که پیگیری سیاسی صورت گیرد چرا که اجرای توافق از سوی طرف مقابل موضوعی است که برای ما اهمیت فروان دارد.
به کار افتادن لابی های مختلف در کنگره برای جلو گیری از توافق
وی اضافه کرد: اظهاراتی که از سوی طرف مقابل گفته  می شود به تعبیر مقام معظم رهبری رجز خوانی هایی است که دارد صور می گیرد و بخشی از ان طبیعی است که طرفهای مذاکراتی ادعاهایی را مطرح کنند تا فضای داخلی را کنتر کنند به هر حال زوال قانونی باید طی شود لابی های مختلفی به کار افتادند تا جلو این توافق را بگیرند.
عراقچی ادامه داد: آنچه از نظر ما مهم است این خواهد بود که توافق صورت گرفته بدون هیچ ابهامی است و طرف ها باید به ان پایبند باشند و اگر اظهار نظری خارج از این چارچوب صورت بگیرد ما اعتراض خواهیم کرد که کاری خلاف  توافق انجام شده صورت نگیرد و به دقت تعهدات طرف مقابل را رصد خواهیم کرد و هرگونه کوتاهی اگر مشاهده کنیم از طریق سازو کاری که در داخل توافق وجود دارد پیگیری خواهیم کرد.

مجلس می‌تواند کلیت توافق را تایید یا رد کند/ مفاد توافق تغییری نخواهد کرد
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: بر خلاف امریکا در داخل ایران هیچ نهادی و فردی قدرت و توان وتوی تصمیمات و مصوبات مجلس شورای را ندارد و شورای نگهبان نیز وظیفه انطباق با قوانین را بر عهده دارد، اگر مجلس محتر تصمیمی در این خصوص بگیرد این روال مربوط می شود به تایید و یا رد توافق ف و مفاد آن هیچ تغییری نخواهد کرد، اگر رد شود باید ببینیم به مذاکرات باز خواهیم گشت یا خیر.
با سرانجام این توافق پرونده ایران از شورای حکام خارج خواهد شد
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: اگر این توافق به سرانجام خود برسد شورای حکام هم پرونده ایران را خارج خواهد کرد چراکه طبق توافق بعد از طول دوره توافق پرونده ایران عادی خواهد شد و برخورد آژانس با ایران به مانند هر کشور عضو ان پی تی و فاقد سلاح هسته‌ای خواهد بود.
هیچ گاه انتظار تغییر سیاست های امریکا درقبال ایران به غیر از موضوع هسته ای را نداریم
وی ادامه داد: ما هیچ گاه انتظار تغییر سیاست های امریکا درقبال ایران به غیر از موضوع هسته ای را نداشته و نداریم آمریکا نیز نباید چنین انتظاری از ایران داشته باشد توافق در موضوع هسته ای به این معنا نیست که هیچ یک از سیاست های ما در منطقه نسبت به نظام سلطه و حمایت از دوستان خود در منطقه تغییری بکند.
عراقچی تاکید کرد: حل بحران هسته ای و رسیدن به یک توافق تنها مدیریت کردن یکی از موضوعات بین ایران و کشورهای غربی است و این به معنی عادی شدن روابط نیست و ادامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طبق گذشته خواهد بود و ما طبعا انتظار برخوردهای خصمانه انها را داریم.
دوره بعد از تحریم شاهد دوران جدید اقتصادی بین ایران و دنیا
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: ما در دوره بعد از تحریم شاهد دوران جدید اقتصادی بین ایران و دنیا خواهیم بود طبیعتا کشورهای همسایه ما که مسیرهای ترانزیتی مارو تشکیل می دهند جایگاه ویژه ای خواهند داشت، جمهوری اذربایجان به دلیل موقعیت خاصی که دارد برای ارتباط با اروپا نقش خوبی را می تواند ایفا کند.
اگر آمریکا میز مذاکره را بیش از سه بار ترک کرده ما بیش از ده بار آن را ترک کردیم
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: اگر آمریکا میز مذاکره را بیش از سه بار ترک کرده ما بیش از ده بار در این دوسال گذشته مذاکرات را ترک کردیم و اینگونه نیست که مذاکرات یک روال ثابت و معمولی داشته باشد و مذاکرات بسیار پر تنش و استرس همراه بوده و ما حتی تا دو روز مانده به توافق از رسیدن به ان مطمئن نبودیم و برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش کردیم و هیچ گاه اجازه ندادین تنش ها بر ما مسلط شود.
دسترسی به مراکز غیر هسته‌ای در چارچوب استانداردهای بین‌المللی پروتکل الحاقی
وی تصریح کرد: در خصوص موضوعات مربوط به گذشته که به غلط به عنوان پی ام دی یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران مشهور است یک تفاهم جدیدی میان ایران و آژانس امضا شده که نقشه راهی برای حل و فصل این موضوع امضا شد تا همکاری بین ایران و آژانس برای حل موضوعات گذشته سرعت بگیرد.

عراقچی تاکید کرد: پروتکل الحاقی از موضوعاتی مربوط به آینده است و ما به طور داوطلبانه شروع به اجرای ان از روز اجرایی خواهیم کرد و بر اساس آن دسترسی هایی را به آژانس خواهیم داد که دسترسی به هر مرکز عیر هسته ای در چارچوب استانداردهای بین المللی مقدور خواهد بود.
تا قبل از اجرایی توافق، توافق ژنو کماکان پا بر جا خواهد بود
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: آزاد سازی همه اموال بلوکه شده ایران یکی از بنهای روشن توافق است و سازو کار ویژه ای نیاز ندارد.
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: پس از برداشته شدن تحریم ها این پولها باید به صورت اتوماتیک آزاد می شود و در دسترس صاحبان ان قرار خواهد گرفت، و تا قبل از اجرایی توافق، توافق ژنو کماکان پا برجاست و آزاد شدن ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران در دستور کار خواهد بود.
طبق قطعنامه صادرات و واردات اقلام نظامی با اجازه شورای امنیت ممکن خواهد بود
وی گفت: در رقطع نامه جدید یک مدودیتی برای صادرات و واردات خواهد بود این محدودیت را اگر با ممنوعیت در قطعنامه های گذشته وجود داشت مقایسه کنید خواهید دید تحولی عظیم صورت  گرفته و خواهید دید دیگر تحریمی وجود ندارد و فقط محدودیت است در تحریم های گذشته فروش و صادرات هرگونه اسلحه به ایران ممنوع بود و واردات اقلام عمده نظامی و یا خرید به طور کامل ممنوع بود.
عراقچی اضافه کرد: در قطع نامه جدید این ممنوعیت تبدیل شده به اینکه مورد به مورد از شورای امنیت اجازه گرفته شود و همین محدودیت ظرف ۵ سال به پایان خواهد رسید و نقشی که ازانس در این مورد دارذد این است که یکی از گزارشاتی که آزانس می دهد گزارش گسترده تر یا جامع هست که جمع بندی است که آژانس بر اساس پروتکل الحاقی  می دهد که در ان فقدان مواد اعلام نشده را اعلام می کند .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: یعنی تایید می کند که نه تنها فعالیت های ان کشور زیر نظر ما قرار دارد بلکه مطمئن هستیم که هیچ فعالیت و مواد اعلام نشده ای نیز در آن کشور وجود نداردف این گزارش خاص و مهمی است که آژانس در خصوص کشورهایی که عضو پروتکل الحاقی هستند اعلام می کند، در توافق برجام هیچ یک از مراحل توافق منوط به این گزاش نیست
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اگر آژلنس زود تر از ۵ سال این گزارش را بدهد محدودیت تحریمهای تسلیحاتی زودتر به پایان خواهد رسید و اگر این جمع بندی ارائه شود تاثیر مثبت خواهد گذاشت و اگر ارائه نشود تاثیر منفی نخواهد داشت.
اقلام دفاعی و اس ۳۰۰ شامل محدودیت ذکر شده در قطعنامه نیستند
وی افزود: سلاح هایی که فروش آنها به ایران با محدودیت رو به روست هفت قلم است که در قطعنامه ذکر شده و اقلام دفاعی و اس ۳۰۰ شامل آنها نیست و دولت روسیه به صراحت آن را اعلام کرده است./انتهای پیام/صدا و سیما

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.