×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بحران جمعیت همچنان در صدر اولویت گیلان است


گیلان پیام/ نشست قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گیلان صبح امروز با حضور دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حجت الاسلام والمسلمین علی اسماعیلی- مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونان و مدیران ستادی در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست پیرامون اقدامات و برنامه‌های پیشنهادی و اختصاصی هفته ملی جمعیت در استان گیلان گفت‌وگو و بر ضرورت اهتمام هر چه باشکوه‌تر برگزارشدن برنامه‌های هفته جمعیت در سطح استان تأکید شد.

همچنین در این نشست آخرین وضعیت استان گیلان در حوزه زایمان طبیعی و سزارین و اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش ترویج به زایمان طبیعی و کاهش سزارین نیز گفت‌وگو و الزامات قانونی و هدف‌گذاری استان در این شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت.

کنترل سقط جنین و تلاش همه جانبه در جهت اجرای طرح نفس بسیج جامعه پزشکی و توفیقاتی که اجرای این طرح در استان گیلان داشته، از دیگر محورهایی بود که امروز در نشست قرارگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به سیر نزولی جمعیت در استان اما با کند شدن شیب آن اشاره کرد و گفت: کاهش جمعیت و بحرانی شدن آن در آینده نه چندان دور همچنان در صدر اولویت است و باید با رویکرد بلند مدت به این بحران نگریسته شود.

وی با اشاره به تلاش بیش از ۱۰ ساله پیرامون کاهش زایمان به صورت سزارین، گفت: علیرغم همه تلاش های صورت گرفته و اقدامات ترویجی پیش از زایمان، همچنان بالغ بر ۷۰ درصد زایمان ها در گیلان به صورت سزارین انجام می شود که سهم بخش خصوصی در این حوزه بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه سزارین نخست زا در گیلان یک تا سه درصد طی سال های اخیر افزایش داشته، گفت: ترویج و در پیش گرفتن زایمان بدون درد در گیلان ضروری است و لازم است متخصصان زنان و زایمان و همچنین بیهوشی در این زمینه همکاری مجدانه و مجاهدانه داشته باشند.

دکتر آشوبی همچنین از اجرای موفق طرح نفس در گیلان ابراز امیدواری کرد و گفت: کنترل سقط جنین و مداخله در مهار بی ضابطه آن، کاری بزرگ بوده که همه دغدغه مندان و آینده نگران حوزه جمعیتی در آن به ویژه بسیج جامعه پزشکی مشارکت فعالانه و قابل تحسین دارند.

گفتنی است؛ در این نشست اعضای قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز هر کدام به بیان توانمندی ها و چالش های حوزه خود و همچنین راهکاری ها جهت برون رفت از معضل جمعیتی اشاره کردند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.