×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
استاندارگیلان از تشکیل کمیته مقابله با زمین خواری در گردنه حیران خبر داد

استانداری

استاندار گیلان از تشکیل کمیته ای ویژه برای مقابله با پدیده زمین خواری در گردنه حیران در غرب استان خبر داد.به گزارش گیلان پیام ، دکتر نجفی گفت: به دنبال بروز برخی تخلفات در گردنه حیران در بخش زمین خواری و نیز سفر کمیته ویژه ای متشکل از مشاور معاون اول رییس جمهوری و مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و روسای سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و امور اراضی کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغی، معاون بنیاد مسکن کشور و مشاور وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال به گیلان؛ این کمیته تشکیل شده است.

به گفته وی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ریاست این کمیته را برعهده دارد و مدیران دستگاه های ذیربط اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی اعضای آن هستند.
استاندار گیلان در ادامه این گفت وگو تصریح کرد: از زمان استقرار دولت یازدهم، حتی یک مورد پروانه ساختمانی جدید در منطقه گردنه حیران توسط مسوولان مربوطه صادر نشده است.
وی همچنین افزود: با بررسی های انجام شده؛ برخورد با متخلفان در ساخت و سازهای گردنه حیران افزایش یافته و ۴۶ مورد پرونده تخلفات به محاکم قضایی ارسال شد که از این میان؛ شش مورد بازگشت به حالت اولیه و حکم تخریب سازه های غیرمجاز صادر شد.
دکتر نجفی بیان داشت: شش مورد پرونده نیز قرار منع تعقیب گرفت و دو مورد از پرونده ها نیز دستور توقف عملیات ساخت و ساز صادر و بقیه پرونده ها نیز در حال رسیدگی است.
استاندار گیلان با یادآوری بحث طرح شده در سال ۹۳ در ارتباط با بازنگری در طرح گردنه حیران و افزایش ۱۰۰ هکتاری برای طرح هادی روستایی در این منطقه گفت: با این طرح نیز در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمحاز، مخالفت شد.
دکتر نجفی با قدردانی از حساسیت رسانه ها برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: مجموعه ارکان دولت تدبیر و امید با توجه به توصیه های رهبر فرزانه انقلاب، تاکیدات رییس جمهوری و بخشنامه معاون اول رییس جمهوری؛ اهتمامی ویژه در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز دارد.
وی از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص را تشکیل کمیته نظارتی ویژه در گیلان برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در سال ۹۲ و نیز ابلاغیه استاندار به تمامی فرمانداران و شهرداران مبنی بر مقابله جدی مسوولان استانی با زمین خواری در اردیبهشت ماه سال ۹۳ عنوان کرد.
دکتر نجفی همچنین دستورالعمل اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در تیرماه سال ۹۳ به وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مقابله و برخورد جدی با پدیده زمین خواری و اینکه هر دستگاه، گروهی را مامور کند تا تمام قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذار شده را مورد رسیدگی قرار گیرد؛ از دیگر اقدامات مجموعه دولت در این خصوص ذکر کرد
استاندار گیلان ادامه داد: طی این مدت؛ ۸۳ هکتار از اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی و ۱۵۱ هکتار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، آزاد و تجاوزات غیرمجاز، قلع و قمع شده است.
وی گفت: طی این مدت، ضمن جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، گشت های نظارتی افزایش یافته ، تبلیغات رسانه ای انجام و متخلفین نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی دسترسی آسان و مدت زمان اندک سفر به سوی شمال از طرف پایتخت، موقعیت ممتاز جغرافیایی، طبیعت بکر و آب و هوای مناسب، غیراقتصادی شدن کشاورزی، اعتبارات کم برای مقابله با زمین خواری و بروکراسی زمانبر برای اعیانات متخلفان را از جمله مواردی عنوان کرد که زمینه طمع سودجویان به اراضی منطقه شمال و گیلان را فراهم آورده است.
استاندار گیلان اطمینان خاطر داد که به صورت ویژه و قاطع، با متخلفان و دست اندازان به اراضی طبیعی و ملی ، برخورد می شود.
گفتنی است کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رییس جمهوری و مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و روسای سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و امور اراضی کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغی، معاون بنیاد مسکن کشور و مشاور وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال؛ نیمه مردادماه جاری در سفر دو روزه به گیلان، ضمن بازدید از منطقه حیران بندر آستارا، در نشست ستاد پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز استان حضور یافتند.
مساحت استان گیلان ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر مربع است و ۵۶۵ هزار هکتار جنگل ، ۲۴۴ هزار هکتار مرتع، ۲۳۸ هزار هکتار اراضی برنجکاری دارد. ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز زیر کشت سایر محصولات کشاورزی است.
یک هزار و ۸۰۰ گونه مختلف گیاهی نیز در گیلان می روید و جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از دیگر موهبت های الهی برای این استان است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.