×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسومین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی:   استقرار سیستم  تروما نیازمند  عزم  ملی است

سومین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور رییس سازمان اورژانس کشور و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد.
به گزارش گیلان پیام، سومین همایش پیشگیری از غرق شدگی به همت مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان و مشارکت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و با حضور رییس سازمان اورژانس کشور و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات آموزش و پرورش دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سومین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی با اشاره به اهمیت تروما به عنوان معضل اصلی کشورهای در حال توسعه، اظهار داشت: مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان، با محوریت پیشگیری از حوادث ترافیکی، برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است، البته تروما، مفهوم وسیعتری را در بر دارد و این مرکز در زمینه سوانح سوختگی، غرق شدگی، مسمومیت ها نیز فعالیت دارد. وی ادامه داد: طرح رجیستری غرق شدگی با تلاش مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان و همکاری وزارت بهداشت و چند دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور در حال انجام است.
رییس همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی، با بیان این مطلب که بیماری های مرتبط با مقوله تروما، دارای ویژگی های متفاوتی است، تصریح کرد: نحوه اداره تروما با سایر بیماری ها فرق دارد، در حالی که در برخی بیماری ها، سطوح مختلف بیمارستانی، پیش بیمارستانی و توانبخشی، نقش قابل ملاحظه ای دارند، عوامل اثرگذار دیگری مانند عوامل اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، در تروما نقش ویژه ای را ایفا می کنند، در عین حال وضع قوانین، نظارت و آموزش، بیش از عوامل داخل بخشی در تروما تاثیر گذار است، در سایر بیماری ها سهم بخش بهداشت و درمان ۲۵ درصد و سهم مولفه های اجتماعی اثرگذار دیگر ۷۵ درصد است که این رقم در مورد تروما کاملا متفاوت و به نسبت زیادی بستگی به شرایط موجود دارد.
این مقام مسوول در ادامه سخنان خود با ارایه توضیحاتی در خصوص سطوح پیشگیری اولیه، خاطرنشان کرد: در زمان وقوع تروما، نقش افرادی که نزدیک مصدوم هستند، بیش از متخصصان است. آنچه مسلم است، کسانی دچار حادثه می شوند که دارای سلامت جسمی کامل، نقش اجتماعی فعال و از جمعیت مولد جامعه هستند که سلامت آن ها به طور ناگهانی مورد تهدید قرار می گیرد، در واقع میزان عمر از دست رفته در مقوله تروما، بسیار بیشتر از سایر بیماری ها و کسانی است که در سنین بالا دچار بیماری می شوند و عمر از دست رفته و فعالیت اجتماعی چندانی ندارند.
دکتر یوسف زاده چابک، با تصریح بر هزینه های بیماری ناشی از تروما، اذعان داشت: هزینه ی بیماری مانند سرطان قابل مقایسه با هزینه تروما نیست، تروما نقطه مشترک لازم برای ایجاد هماهنگی های آموزشی است و این هماهنگی تنها با عزم ملی، تشریک مساعی، ارتباطات و فعالیت های مشترک و بین سازمانی میسر است و ایجاد این هماهنگی توسط متولیان بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی، به تنهایی، ممکن نیست.
رییس همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی در پایان، برگزاری چنین همایش هایی را فرصتی برای شروع پوشش ارتباطی بین سازمانی دانست و اظهار امیدواری کرد با کمک دست اندرکاران، گام های موثری در راستای توسعه یافتگی و ارتقاء سلامت جامعه برداشته شود.
دکتر پیرحسین کولیوند- رییس سازمان اورژانس کشور، با گرامی داشت یاد شهدایی که در راه خدمت رسانی جان خود را از دست دادند، گفت: در دنیا، سالانه، ۳۶۰۰۰ نفر بر اثر عرق شدگی فوت می شوند که متاسفانه بیشتر این میزان از میان سنین جوان و مولد جامعه هستند. وی ادامه داد: غرق شدگی سومین علت مرگ و میر حوادث غیر عمدی در جهان و مسوول ۷ درصد مرگ مرتبط با حوادث است، در این میان ۹۰ درصد افراد غرق شده، از طبقات متوسط و ضعیف جامعه هستند.
دکتر کولیوند با ارایه آماری در این خصوص، سهم قاره آفریقا را ۱۵ تا ۲۰ برابر اروپا دانست و افزود: در حالی که در جهان ۶ دهم درصد بار بیماری ها، مربوط به غرق شدگی است، سهم ایران ۳ دهم درصد از این میزان است. در این راستا، در کشور، مسوول ۲ دهم درصد مرگ ها، غرق شدگی است که این میزان در دنیا ۵ دهم درصد می باشد.
رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به روند کاهشی نرخ مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در ایران، یادآور شد: مرگ ناشی از غرق شدگی، به میزان ۸۰ تا ۸۴ درصد، در ۹ سال گذشته، سهم آقایان بوده که در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته، کاهشی ۹ درصدی را شاهد بوده ایم. این مهم، حاصل همکاری های بین سازمانی در حوزه های مختلف است. وی ادامه داد: بیشترین میزان فوتی ناشی از غرق شدگی درسال ۹۷ مربوط به استان خوزستان است و استان های مازندران و گیلان به ترتیب رتبه های دوم و سوم را دارا هستند.
این مقام مسوول، بیشترین میزان غرق شدگی را در رودخانه ها و در اوایل صبح و غروب اعلام کرد و اظهار داشت: در مقوله پیشگیری باید به این امر توجه مضاعفی، معطوف شود.
وی در ادامه سخنان خود، با مروری بر سهم گروه های مختلف سنی را در مقوله غرق شدگی در کشور، بیان کرد: گروه سنی کمتر از ۱۰ سال، ۲۶ درصد، گروه سنی ۱۱ تا ۲۰، ۲۲ درصد، گروه سنی ۲۰ تا ۳۰، ۱۹ درصد و گروه ۳۹ تا ۴۰، ۱۷ درصد از قربانیان را داشته اند که در این میان درصدی نیز حین کمک رسانی، به علت عدم داشتن آگاهی و مهارت لازم، جان خود را از دست داده اند، میزان تلفات غرق شدگی در زمان تعطیلات، به بالاترین میزان خود می رسد.در سال ۹۷ ابیشترین تلفات در خرداد با ۱۵۱ نفر و کمترین تعداد در اسفند با ۳۹ نفر بوده است.
رییس سازمان اورژآنس کشور در پایان سخنان خود با تاکید بر اصلاح زیرساخت ها، خاطر نشان کرد: همکاری بین بخشی، توسعه امکانات امدادی و امکانات رفاهی مناسب در طرح های سالم سازی سواحل و نظارت والدین می تواند در کاهش میزان تلفات، مثمرثمر باشد.
دکتر ارسلان زارع- سرپرست استانداری گیلان نیز با تقدیر از برگزاری این همایش، تبادل نظر کارشناسی را بر اساس پژوهش های صورت گرفته، بسیار موثر ارزیابی کرد و افزود: رشد، پیشرفت و توسعه یافتگی در هر جامعه، در گروی سلامت، نظام مدیریت و ارکان سلامت آن جامعه است، البته توسعه یافتگی در تمام جوامع برابر نیست و دستیابی به شاخص توسعه یافتگی، از شاخص، امید به زندگی می گذرد و مهم ترین آسیب را عوامل بازدارنده ارتقاء امید به زندگی، وارد می کنند که مهم ترین آن ها بیماری های غیر واگیر و غرق شدگی است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر، اقدام دیرهنگام اما ضروری ثبت موارد غرق شدگی در استان، به برخورداری از اطلاعات موثق، تصمیم گیری و تصمیم سازی های موثری منجر شد، گام های خوبی برداشته شده که، در این زمینه، تشکیل شورای راهبردی تروما، حرکتی ضروری و امیدبخش و در اصل پیشگیری بسیار مثمرثمر بوده است.
سرپرست استانداری گیلان با تاکید بر نقش افزایش آگاهی بخش عمومی بر پایه و اساس پژوهش، تصریح کرد: بیشترین میزان مرگ و میر در میان سنین پایین و خارج از طرح های سالم سازی سواحل اتفاق می افتد، در این خصوص افزایش طرح های سالم سازی و تشدید نظارت ها در دستور کار وزارت کشور و استانداری ها قرار دارد که با تشکیل کارگروه های کارشناسی، قضایی و امنیتی، افزایش شناگاه ها و طرح های سالم سازی از ۳۵ به ۷۰ مورد، به تصویب رسیده است.
وی در پایان با اشاره به تاثیر صدا و سیما و اصحاب رسانه در آگاهی بخشی مقوله غرق شدگی، تاکید کرد: دقت در خصوص اجرای شیوه نامه ها، ارتقا سطح آگاهی، افزایش تجهیزات و زیرساخت ها و همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، می تواند در انجام این مهم تاثیر به سزایی داشته باشد.
دکتر زهرا محتشم امیری- دبیر علمی این همایش، با نگاهی اجمالی به میزان آمار سازمان جهانی بهداشت در سال های گذشته، ایران را یکی از کشورهای پیشگام در این مقوله خواند و اظهار داشت: در حالی که هزینه سالانه ناشی از غرق شدگی بسیار بالاست، سیستم ثبت موارد غرق شدگی، ضمن ارایه اطلاعات دقیق در خصوص میزان تلفات، می تواند در دستیابی به تمهیدات لازم، نقش موثری را ایفا کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شایع ترین مکان های غرق شدگی را رودخانه ها، دریا و استخر برشمرد و یادآور شد: شنا در خارج محدوده سالم سازی و نبود غریق نجات در سواحل ناامن مهم ترین مشکل استان های شمالی کشور است که می بایست تدابیری در این خصوص اندیشیده شود. /انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.