×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
طرح و بررسی چالش‌های زیستی و سلامت گیلان در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان

گیلان پیام/ چهارمین نشست کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان عصر امروز با حضور دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دیگر اعضاء در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

در این نشست گزارش اقدامات انجام‌شده شهرداری رشت پیرامون لندفیل سراوان از جمله تغییر هندسی لندفیل و تغییر شیب آن ارائه شد که به گفته مسئولان شهرداری رشت، تأثیر به سزایی در کاهش ورود شیرابه به رودخانه‌های شهر داشته است.

همچنین نماینده شهرداری رشت، گزارشی از هماهنگی و پیگیری طرح‌های تحقیقاتی انجام‌شده پیرامون تولید سموم طبیعی و مبارزه بیولوژیک با مگس لندفیل سراوان ارائه داد که گفته می‌شود هنوز نتایج قطعی از آن حاصل نشده و نمی‌تواند جایگزین شیوه سنتی مبارزه باشد.

ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز بهداشتی، درمانی و تصفیه‌خانه بیمارستان‌ها دیگر موضوعاتی بود که امروز در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل گیلان مطرح و آخرین گزارش‌ها توسط شهرداری رشت، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همچنین نظام پزشکی رشت، تشریح و تبیین شد.

دکتر آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مردم را یک وظیفه همگانی دانست و اظهار کرد: برای تحقق حاکمیت سلامت باید نظام سلامت و تأمین آن را یک تکلیف همگانی بدانیم.

وی، سلامت مردم را مقوله‌ای بسیار مهم و اساسی برشمرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان خود را مکلف به اصلاح ساختار در ابعاد مختلف به‌ویژه کاهش آلایندگی‌ها کرده و لازم است همه به حفظ و اعتلای سلامت جامعه، کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به چالش‌های زیستی موجود در گیلان به‌ویژه در ساماندهی و مدیریت پسماند عفونی، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه نظیر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گیلان، دانشکده بهداشت و همچنین نخبگان علمی در این حوزه، باید مواجه و ساماندهی پسماند مدیرت شده باشد.

دکتر محمدعلی ویشگاهی- مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان نیز در این نشست از اقدامات نظام سلامت در خدمت به مردم سراوان، تقدیر کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان علاوه بر ارتقای خدمات سلامت‌محور، بر تعداد خدمات بهداشتی و درمانی به مردم افزوده که قابل‌تحسین است.

وی کارگروه زیستی را از جمله کارگروه‌های موفق کشور در شورای پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: این موفقیت را نه‌تنها استان بلکه مسئولان کشوری نیز تحسین می‌کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۱۱ اسفندماه، افزود: لازم است بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان در مراکز جامع سلامت در طول فرایند اخذ رأی از مردم در حوزه‌های رأی‌گیری حضورداشته و حفظ سلامت عوامل اجرایی و مردم را پیگیری کنند.

دکتر ویشگاهی با اشاره به تجربه موفق گیلان در کنترل ملخ مراکشی، خاطرنشان کرد: لازم است از تجارب موفق گیلان در کنترل پشه آئدس نیز به کار گرفته شود.

گفتنی است؛ شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در این نشست مشکلات، مخاطرات و تهدیدات بالقوه سامانه آب‌رسانی رشت و آب ورودی به تصفیه‌خانه بزرگ گیلان را در این نشست تشریح و راهکارهای برون‌رفت آن را تبیین کرد.

همچنین مشکلات بهداشتی استفاده از آب‌های نامتعارف و نحوه نظارت بر آبیاری مزارع کشاورزی در گیلان نیز توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل گیلان، طرح و بررسی شد.

آخرین وضعیت پشه آئدس و اعلام هزینه‌های انجام شد پیرامون آن، پیاده‌سازی ماده ۶۵ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (ارتقاء هماهنگی، هم‌افزایی و ساماندهی ظرفیت‌ دستگاه‌های اجرایی در جهت کاهش عوارض و آسـیب‌های ناشی از تهدیدات و مخاطـرات باروری) و نیاز به بودجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت تأمین و توسعه مراکز سلامت‌محور به الزامات پدافند غیرعامل زیستی، از دیگر موضوعاتی بود که در چهارمین نشست کارگروه زیستی شورای پدافند غیرعامل استان طرح و بررسی شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.