×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بیماری سل، دومین عامل عفونی است که منجر به مرگ می شود

گیلان پیام/ کمیته درون بخشی بیماری سل با هدف هماهنگی در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برنامه مراقبت سل در حوزه های تشخیص، مراقبت و درمان که نیازمند مشارکت و همراهی همه واحد های فنی است، در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل جلسه داد.

در این کمیته، محمدرضا امینی- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر- با بیان اینکه بیماری سل در تمام دنیا دومین عامل عفونی بعد از بیماری کووید-۱۹ است که منجر به مرگ می شود، اظهار کرد: سالانه در دنیا ۱۳ میلیارد دلار در راستای آموزش و پیشگیری از بروز بیماری سل هزینه می شود و این ارقام نشان دهنده ی اهمیت توجه به این بیماری و تحقق اهداف سازمان جهانی بهداشت در ریشه کنی این بیماری تا سال ۲۰۵۰ میلادی است.
در ادامه ی این جلسه، گزارشی از وضعیت بروز بیماری سل در دنیا، کشور و استان گیلان ارائه شد.
بنابراین گزارش، هر سال ۱۰ میلیون نفر ابتلای جدید به بیماری سل در دنیا رخ می دهد و سل، شایعترین عامل کشنده ی بالغین ( بیشتر از ایدز و مالاریا) در تمام دنیا است. در کشور ایران، طبق آمارهای موجود و شاخص های سازمان جهانی بهداشت، بروز سل از روند متوسط رو به پایین برخوردار است اما این بیماری ریشه کن نشده و در کشور و استان گیلان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. تاثیر سوءتغذیه و فقر در بروز سل بسیار جدی است.
در ادامه ی این جلسه پس از اظهار نظر کارشناسان حاضر درباره ی برنامه مراقبت سل ، دکتر کاوک پور تجهیز آزمایشگاه های استان به تجهیزات موردنیاز تشخیص سل، بهره مندی از نیروهای کارازموده و آموزش به مردم در پیشگیری و مقابله با این بیماری را از کلیدی ترین راهکارهای دستیابی به اهداف برنامه مراقبت سل عنوان کرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.