×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آغاز تعاملات هدفمند با هیات علمی دانشگاه گیلان برای نوسازی مناطق شهری رشت

گیلان پیام/در این جلسه مسعود عباس نژاد اعلام کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای رشت با اعتقادی که به ظرفیت نخبگان و تعیین راه حل های مطالعه شده برای مدیریت شهر دارد تعاملات دوسویه با اساتید حوزه شهرسازی، هنر و معماری دانشگاه گیلان را آغاز کرده و در صدد است پس از مطالعات و آسیب شناسی اولیه و ارزیابی ظرفیتهای شهری رشت، چشم اندازی حداقل ۲۰ ساله با هدف‌گذاریهای مشخص پنج ساله را پایه ریزی نماید.
وی در این جلسه که با حضور محسن سماکچی، نادر حسینی، رضا ویسی معاونت شهرسازی شهرداری رشت، علی بهارمست معاونت برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری، حمیدرضا آزمون مدیر نوسازی و تحول اداری و مشاوران جلسه تشکیل شد اظهار داشت: شورای ششم پیشتر و از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با ایجاد کارگروههای از نیروهای مطالعاتی و پژوهشی دانشگاه گیلان ضمن عقدقرارداد وارد کارهای تحقیقاتی و اجرایی شده و در سه حوزه مرتبط با شهرسازی و بازآفرینی بافت فرسوده مشغول به کار است و برگزاری این جلسه با اساتید و مدیران دانشگاه گیلان برای شفافیت بیشتر و مشخص تر است.
عباس نژاد توضیح داد: پس از همایشی که پاییز ۱۴۰۱ با مشارکت دانشجویان حوزه ترافیک برگزار کردیم و از آنجا که معضلات شهری همه به نحوی در هم تنیده و مرتبطند، بر آن شدیم تا کمیسیونی با نام شهرسازی تشکیل و ضمن برخورداری از تجربیات و آگاهی مدیران شهرداری، از ظرفیتهای دانشگاهی شهر نیز بهره بگیریم.
وی با ذکر اینکه ایجاد انگیزه برای بروز خلاقیتهای دانشجویان نیز در این راستا امکان پذیر است گفت: معتقدیم یک شهرسازی صحیح و مبتنی بر اصول، شهروندان را نیز به سلامت رفتاری نزدیک می کند.
عباس نژاد تاکید کرد: رشت را شهر شبهای روشن نامیده ایم و امیدواریم بتوانیم با خلاقیت مدیران شهرداری و برخورداری از ظرفیت دانشگاهی یک نوسازی مبتنی بر اصول شهرسازی در رشت ایجاد نماییم و برنامه کاری مشخصی برای دوره های آتی مدیریت شهری رشت ایجاد کنیـم.

  • علم و تجربه در کنار هم یک مدیریت قوی پدید می آورد
    محسن سماکچی نایب رئیس کمیسیون شهرسازی نیز در این جلسه اظهار کرد: یک مدیریت قوی، انتخابهای قوی نیز خواهد داشت و معتقدیم هوشمندانه ترین مدیریت، قرار دادن علم و تجربه در کنار یکدیگر است که مدیریت شهری رشت با بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی به این مهم دست خواهد یافت.
    وی گفت مدیریت شهری رشت از ایده های علمی و رویکردهای مطالعه شده در نوسازی شهر رشت و بازآفرینی بافت فرسوده استقبال میکند و هم اکنون نیز سازمان سیما و منظر شهرداری با دانشگاه گیلان در تعامل است.
    وی اولویت بندی در اجراها را لازم دانست و گفت: با تصمیم سازی صحیح نخبگان میتوان اجراهای شهری را با کمترین آزمون و خطا به بهره برداری رساند.
    دکتر عابد دوست رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان نیز در این جلسه طی توضیحاتی با دسته بندی دغدغه های شهر رشت چون توسعه شهری، روان‌سازی ترافیک، گرافیک شهری، المانهای شهری و صفحه آرایی شهری گفت: برندسازی شهر دوستدار کودک نیز زیرساختی است که باید به ان پرداخت.
    وی در رابطه با المانهای شهری رشت گفت: متاسفانه در ساخت المانهای شهر رشت هویت های بومی، فرهنگی و تاریخی رشت در نظرگرفته نشده و میتوان گفت در مجموع المانهای بی هویت برای شهر رشت ساخته شده است.
  • لزوم بازآفرینی شهری برای رشت
    دکتر محمدپور مدیر گروه شهرسازی دانشگاه گیلان نیز در این جلسه لزوم بازآفرینی شهری رشت را مورد توجه قرار داد و گفت: با تشکیل یک کارگروه ویژه باید نقشه راه شهر هوشمند برای رشت تهیه کرد.
    وی گفت: صفحه آرایی شهری نیز با تعویض تابلوها و استندهای هماهنگ هم اکنون در بخشهایی از تهران و تبریز انجام شده و آرامش دیداری به شهر داده است.
    وی نحوه ایجاد مبلمان شهری را مهم دانست و گفت: برای شهر رشت باید پایلوت سازی مبلمان شهری را از یک نقطه آغاز نمود.
    پوراحمدی مدیر گروه معماری دانشگاه گیلان نیز با بیان این موضوع که در رشت ابتدا نیاز به آسیب شناسی شهری داریم گفت: تصمیم سازی توسط مشاوران و تصمیم گیری توسط مدیران شهر انجام میشود.
    وی توضیح داد: در مبحث شهرسازی مدرن قائل به معماری زمینه گرا هستیم به این معنا که هر بنایی باید با زمینه ای که در آن قرار می گیرد همخوانی داشته باشد.
    عماد مطالبی مشاور کمیسیون شهرسازی نیز در این جلسه تاکید داشت: برای شهر رشت هدف گذاری های مقطعی و مؤثر، همزمان با هدف گذاریهای کلان اصل مهمی است که نباید از آن غافل ماند.
    وی افزود: توقع ما این است که صاحبنظران جلسه به شکل شفاف در رابطه با معضلات جاری شهر رشت راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهند.
    دکتر مطالبی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: متاسفانه معضلات شهر رشت مانند شبی در تاریکی فرو رفته و تا زمانیکه با راه حل های چند جانبه به درمان اصولی نپردازیم مشکل همچنان باقی است.
    وی در ادامه توضیح داد: المانهای بیوفیلیک متناسب با اقلیم شهر رشت، همچنین راه اندازی اتوبوس دریایی برای فصول پر آب رودخانه ها و حرکت بسوی ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه ای، راه حل های مقطعی است که فعلا میتوان برای زیست پذیری بیشتر به آن پرداخت.
    وی توصیه کرد: برای شهر رشت باید به دنبال ایجاد پیوند عدالت اجتماعی و عدالت فضایی بود و این نکته را مد نظر قرار داد که شهرهای مدرن امروزه، انسان محور و اجتماع محور اداره میشوند و شهرسازی عملا برای انسان و با توجه کامل به اصل زیست پذیری ساخته میشود.
    دکتر بهارمست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری نیز ایجاد چشم انداز ۲۰ ساله را برای رشت را راهکاری مهم و لازم دانست و گفت: در اینصورت روال کار برای بودجه بندی و هزینه کردها مشخص است و نمیتوان از آن تخطی نمود.
    وی ضمن تایید ایده شهر انسان محور گفت شهرداری رشت باید در چهارچوب طرح تفضیلی و طرح جامع حرکت کند.
    بهارمست نگاه پژوهش محور شورای ششم را قابل تقدیر دانست و گفت: با ظرفیت دانشگاهی آمادگی تعامل داریم.
    رضا ویسی معاونت شهرسازی شهرداری رشت نیز تعامل میان مدیریت شهری و ظرفیت دانشگاهی را رویدادی مفید ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون نیز در سه حوزه با دانشگاه گیلان در تعامل کاری هستیم.
    وی در بخش پایانی صحبت‌هایی گفت: از ایجاد چشم انداز ۲۰ ساله برای شهرسازی رشت استقبال میکنیم و چنانچه این سیاست گذاری جامع برای رشت نوشته شود، در عمل و اجرا تا ۹۰ درصد برای هر سال غیر قابل تخطی و دارای برنامه راهبردی مشخص برای هر سال خواهد بود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.