×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جلسه تلفیقی سه کمیسیون بودجه، شهرسازی و عمران؛ تاکید اعضا بر هدفمند بودن تبصره ۳ در توسعه آب و فاضلاب مناطق کم برخوردار

گیلان پیام/یکصد و سیزدهمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت همزمان با یازدهمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری و هشتاد و چهارمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران به ریاست سید شمس شفیعی و با حضور مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی، محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران، مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون بودجه، رضا عاشری عضو کمیسیون های شهرسازی و عمران، نادر حسینی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری، هادی رمضانی عضو کمیسیون بودجه و مشاورین و مدیران مربوطه در ساختمان شورا برگزار شد. محمود امیری مدیر آبفای شهرستان رشت و محمد رحیم زاده معاونت خدمات مشترکین آبفای گیلان از دیگر حاضرین در این جلسه بودند.
دستور جلسه:
۱- بررسی نامه شرکت آبفای استان گیلان در خصوص تسریع در اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر رشت با تصویب نرخ آب بهاء به عنوان تبصره ۳
۲- بحث و بررسی در خصوص ایجاد تفاهم نامه بین شهرداری رشت و آبفای شهرستان رشت در خصوص همکاری شهرداری در اجرای ترمیم آسفالت بعد از حفاری و لوله گذاری پروژه های تبصره ۳
۳- بررسی نامه هایی در خصوص توسعه شبکه آب مناطق کم برخوردار و لایروبی – اصلاح شبکه و تعویض دریچه اگوهای شهری مناطق کم برخوردار
۴- ارائه گزارش شهرداری در خصوص آخرین اقدامات انجام شده به منظور تاسیس کارخانه آسفالت جاده جیرده
۵- بررسی موضوع نامه مهندس رضا عاشری در خصوص نحوه عملکرد شهرداری در اخذ عوارض مشمول اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها

در ابتدای جلسه سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت، با تاکید بر اینکه درآمد شهرداری باید به صورت روزانه توسط مدیران پایش شود تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد درآمدهای شهرداری محقق شده است و به نظر می رسد ۲۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه، منهای هزار میلیارد تملک دارایی سرمایه ای و مالی، قابلیت تحقق دارد.
سید شمس شفیعی در ادامه به پیش پرداخت پروژه ها اشاره کرد و افزود: در خصوص بررسی مجدد پرونده های تبصره ۶ جلساتی داشتیم و قرار شد مجددا با تسهیلات بیشتر و رویکرد بهتر انجام شود تا درآمد شهرداری افزایش یابد و دچار کسری بودجه نشویم و در پیش پرداخت ها مشکلی نداشته باشیم. در کمیسیون بودجه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری در سال جاری خواهیم داشت و برای سال آتی همه مناطق و سازمان ها باید کارگروه تدوین بودجه داشته باشند.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای خاطر نشان کرد: با روند سه سال اخیر و افزایش ۵۰ درصدی بودجه، امسال به رقمی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید و باید نسبت بودجه عمرانی به جاری رعایت شود. ۷۰ درصد هزینه پروژه های طرح میثاق به سال آینده موکول می شود. روند سال ۱۴۰۲ باید در سال آینده ادامه دار باشد و در بخش رفاهیات و منابع انسانی، خواهش ما این است که کارکنان شهرداری چه در بخش کارگری و چه در بخش کارمندی پررنگ تر دیده شوند.
بررسی نامه شرکت آبفای استان گیلان در خصوص تسریع در اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر رشت با تصویب نرخ آب بهاء به عنوان تبصره ۳
محمود امیری مدیر آبفای شهرستان رشت در خصوص تبصره ۳ بیان داشت: شورا در سالیان گذشته همراهی لازم را در راستای بهبود خدمات رسانی در مناطق کم برخوردار داشته است. هرساله مبالغی را پیشنهاد می دادیم و امسال نیز با توجه به تورم موجود، پیشنهاد ما مطرح شده که کمی با سالیان گذشته متفاوت است اما افزایش تعرفه پیشنهادی ما از ۲۵ درصد مبلغ قبوض تجاوز نخواهد کرد.
محمد رحیم زاده معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای گیلان با اشاره به افزایش جزیی مبلغ تبصره ۳ طی سالیان گذشته عنوان کرد: با این افزایش جزیی، پروژه ها با چالش مواجه می شدند. با پیشنهادات جدید، پیش بینی ما درآمدی حدود ۶۰ میلیارد تومان در مجموع بخش های خانگی و غیرخانگی است که البته حدود ۷۵ درصد این مبلغ نقدینگی تامین می شود و بنابراین می توانیم روی ۴۵ میلیارد تومان حساب کنیم.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت در این خصوص عنوان کرد: در سال های گذشته شورای شهر مجوز تبصره ۳ را به آب و فاضلاب داده اما پول در حساب آب و فاضلاب است و در عمل کاری انجام نمی شود. مردم باید خدمات را ببینند و بعد صحبت از افزایش نرخ باشد. هیچ برنامه ای تاکنون ارائه نشده است و آب و فاضلاب برخی وظایف ذاتی خودش را می خواهد از تبصره ۳ انجام دهد. مردم زمانی این افزایش نرخ را می پذیرند که خدمات را ببینند.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز خاطرنشان کرد: مطالبات مردم در بحث آب و فاضلاب آنقدر زیاد است که به هر محله ای می رویم شرمنده می شویم و نمی توانیم مشکلات را رفع کنیم. ما می خواهیم تبصره ۳ هدفمند باشد.
نادر حسینی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با تاکید بر ضرورت کمک و همکاری دستگاه ها با یکدیگر بیان داشت:چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است و هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم. در بند اول باید به توافق برسیم تا بتوانیم در خصوص دیگر موارد و نحوه همکاری راهکار پیدا کنیم.

هادی رمضانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا عنوان کرد: در نحوه بهره برداری از تبصره ۳ باید به مناطق کم برخوردار کمک کنیم تا رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد. البته بسیاری از مشکلات به ساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی بر میگردد که سازمان های خدمات رسان نمی توانند به درستی خدمت رسانی کنند. مقامات بالادستی باید در این خصوص تعیین تکلیف کنند.
پس از ارائه نظر اعضای شورا و توضیحات مدیران آبفا، سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا اعلام کرد: در این جلسه توضیحات شنیده شد و اعضای شورا با مشورت با یکدیگر در خصوص افزایش نرخ تبصره ۳ تصمیم گیری خواهند کرد.
بحث و بررسی در خصوص ایجاد تفاهم نامه بین شهرداری رشت و آبفای شهرستان رشت در خصوص همکاری شهرداری در اجرای ترمیم آسفالت بعد از حفاری و لوله گذاری پروژه های تبصره ۳
بررسی نامه هایی در خصوص توسعه شبکه آب مناطق کم برخوردار و لایروبی – اصلاح شبکه و تعویض دریچه اگوهای شهری مناطق کم برخوردار
محمود امیری مدیر آبفای شهرستان رشت اظهار داشت: اگر شهرداری مساعدت کند بخش ترمیم حفاری از اعتبارات تبصره ۳ حذف شود تا بتوانیم کار بیشتری انجام دهیم و ترمیم را شهرداری انجام دهد. عمده کار، لوله گذاری است که جمع کننده آب های سطحی نیز می باشد.
سید غفور شفیعی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت بر اولویت قرار دادن مسیرهایی که به صورت همزمان مشکل آبهای سطحی و فاضلاب دارند تاکید کرد و بیان داشت: ما به شرط اینکه هماهنگی مناسبی وجود داشته باشد مشکلی بابت ترمیم نداریم و پیش از پایان حفاری ترمیم را آغاز خواهیم کرد. اما مسیرهایی که هم مشکل آبهای سطحی و هم مشکل فاضلاب دارند در اولویت قرار بگیرند که وقتی شهرداری آسفالت را انجام می دهد کاری انجام شده باشد که دغدغه و اولویت شورا و شهرداری است.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر رشت نیز خواستار سه ماهه شدن مجوز حفاری ها شد و گفت: به دلیل مشکلات پروسه اداری، مجوز یک ماهه جوابگو نیست و بهتر است به طور موقت این مجوز از سوی شهرداری، سه ماهه صادر شود.
سید محمد ساده روح مدیر شهرداری منطقه ۴ رشت نیز در این جلسه در خصوص بحث حفاری اظهار داشت: حفاری در مناطق چالش های بسیاری ایجاد می کند. گاهی به بدترین شکل حفاری انجام می شود و نیمه کاره رها می شود و در نهایت شهرداری زیر سوال می رود. ۴۰ مورد آسفالت جدید منطقه چهار به بدترین شکل ممکن حفاری و تخریب شده است. بار اجتماعی این مسائل را چه کسی برعهده می گیرد؟
سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت ایجاد هماهنگی بین شهرداری و آبفا را اتفاق خوبی برشمرد و گفت: فعلا حرف دو طرف را می شنویم و در ادامه تصمیم گیری می کنیم. در خصوص توسعه شبکه آب مناطق کم برخوردار و لایروبی و اصلاح شبکه و تعویض دریچه شورا باید تصمیم گیری کند و نتیجه را به آبفا اعلام کند.

ارائه گزارش شهرداری در خصوص آخرین اقدامات انجام شده به منظور تاسیس کارخانه آسفالت جاده جیرده
سید غفور شفیعی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت ضمن ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت مجوزهای انشعابات کارخانه آسفالت جدید بیان داشت: موضوع اصلی ما مجوز سازمان صمت است که در نهایت پس از پیگیری های صورت گرفته و به دلیل مشکلات سامانه، قرار است به صورت دستی برای ما صادر شود. اسناد مناقصه نیز آماده بارگذاری است. تردید در تصمیم گیری از سوی سازمان صمت بوده که منجر به تاخیر شده است.
مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به دستور شهردار رشت و برنامه زمان بندی راه اندازی کارخانه آسفالت خاطر نشان کرد: بر این اساس تا پایان بهار ۱۴۰۳ سه فاز باید انجام شود. این موضوع یک ماه پیش به مهندس پارسا ابلاغ شده است. سازمان عمران و معاونت عمرانی همکاری نداشته و هیچ اتفاقی رقم نخورده است. حرف های تکراری بیان می شود. دستور شهردار است که همزمان با مجوزها عملیات خرید کارخانه را انجام دهید. هنوز دنبال کاغذ بازی و امور اداری هستیم. معاونت و سازمان در این خصوص دغدغه ندارند. شهردار قول داده تا پایان بهار کار را تحویل دهد.
عباس نژاد با انتقاد از عملکرد سازمان عمران شهرداری رشت افزود: تولید آسفالت ما روزانه به ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن رسیده است و سازمان عمران نمی تواند مجوز برداشت مصالح بگیرد. ۴۰ نیرو داریم و یک نفر از بیرون آمده و ماهی ۳۰۰ میلیون تومان می گیرد و با ۳ نیرو کار را پیش می برد. سازمان عمران باطل شده است. شهردار باید در این خصوص توضیح دهد. مردم از ما خروجی کار را می خواهند. نهادهای نظارتی به این موضوعات ورود کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در ادامه عنوان کرد: در کدام سالها ما مصالح آماده و الک شده می خریدیم؟ این چه هنری است که شورا ردیف اعتباری بگذارد و مناطق تلاش کنند و بودجه محقق شود و سازمانی مثل سازمان عمران ۳۰-۴۰ میلیارد تومان مصالح آماده بخرد و قیر را بخرد و به پیمانکار پول بدهد و کار آسفالت را انجام دهد و بگوید در دوره ما انجام شده است.
مسعود عباس نژاد خواستار ارائه گزارشی در خصوص میزان مصالح و قیر خریداری شده و میزان آسفالت اجرا شده در مناطق شد و گفت: من مرگ سازمان عمران را می بینم. باید مشخص کنیم چقدر به سازمان عمران پول داده ایم و اگر کار را برونسپاری می کردیم چقدر می شد.
سید غفور شفیعی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در ادامه توضیح داد: شاید انتظاری که اعضای شورا از ما داشتند برآورده نشده است اما در مقام مقایسه، نسبت به گذشته عملکرد بهبود داشته است. شاید به عدد مدنظر شورا نرسیده باشیم اما جهش محسوسی در زمینه آسفالت داشته ایم. کمبود مصالح مهمترین مشکل ما بوده و مصالح در اختیار ما قرار است.
امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بیان داشت: تولید ماه گذشته ۱۱ هزار تن آسفالت بوده که در ۸ سال گذشته بی سابقه بوده است. تولید آسفالت سال گذشته ۳۹ هزار تن بوده اما در همین ۸ ماه بالغ بر ۶۰ هزار تن تولید کرده ایم. در خصوص قیر در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب کرده بودند که در ۱۴۰۲ خریداری شود و تا کنون ۵۲ میلیارد تومان خریداری شده و ۴۵۰ تن یارانه ای بوده است. در خصوص تامین مصالح سنگی نیز برای کارخانه آسفالت، طبق بودجه مصوب ۳۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد و از همان استفاده کردیم و خرید مصالح را انجام دادیم.
در ادامه جلسه نامه رضا عاشری عضو شورای اسلامی شهر رشت در خصوص نحوه عملکرد شهرداری در اخذ عوارض مشمول اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید بررسی های حقوقی در زمینه نحوه دریافت این عوارض صورت بگیرد.
در بخش پایانی جلسه نیز لوایح کمک مالی بررسی شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.