×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
همایش استانی اجتماعی سازی مقوله سلامت در رشت برگزار شد

 

همایش استانی اجتماعی سازی مقوله سلامت با هدف برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و متولیان حوزه سلامت در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

 

به گزارش گیلان پیام، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مراسم، با اشاره به اجتماعی کردن مقوله سلامت به عنوان یکی از برنامه های استراتژیک حوزه سلامت در گیلان، هدف برنامه اجتماعی سازی سلامت را برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و متولیان حوزه سلامت عنوان کرد.

دکتر یوسف زاده چابک تصریح کرد: بحث اجتماعی شدن سلامت، توجه به یکی از حلقه های مفقود شده سلامت مردم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدنبال گسترش دامنه فعالیت های خود از حوزه بهداشت و درمان به سمت اجتماع است. در این زمینه دانشگاه خواستار ارتقای سلامت فرد فرد افراد جامعه با افزایش مشارکت اجتماعی است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بحث راه اندازی خانه های سلامت، تاریخچه درخشانی در سطح کشور دارد. امروز نیز نیز با تلاش و ممارست، خواهان ارتقای سلامت مردم به عنوان یک استان پیشرو است.

دکتر یوسف زاده چابک، تدوین نقشه استراتژیک برای ده سال آینده، تدوین برنامه استراتژیک برای معاونت های تابعه دانشگاه و توسعه شرکت های دانش بنیان، توجه به استقلال مالی و کارآفرینی در حوزه سلامت را از مهمترین اقدامات دانشگاه طی سه سال گذشته، عنوان کرد.

وی با اشاره به چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ ” پیشرو در بین دانشگاه های نسل سوم” و پیشگام بودن در شاخص های سلامت، افزود: برنامه ای که دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای سومین سال خود مدنظر دارد، اجتماعی سازی سلامت است که در این خصوص مشارکت همه، مثمر ثمر خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه خاطرنشان کرد: با تمام فعالیت های که در حوزه سلامت، بهداشت و درمان انجام می شود، متولیان سلامت فقط در مدیریت ۲۵ درصد عوامل اثرگذار، نقش دارند و ۷۵ درصد عوامل اثر گذار تاثیر بر سلامت، خارج از حیطه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان متولی حفظ و ارتقای سلامت جامعه، می خواهد با مشارکت خود مردم سلامت جامعه را تامین کند. در این خصوص، راه اندازی کانون سلامت محله در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به این مطلب که امروز سلامت گیلان در آستانه یک تغییر و تحول اساسی است، گفت: کاهش نیاز مردم به تخت های بیمارستانی و ارتقای سلامت آنها قبل از ورود به مراکز درمانی، از اهداف دانشگاه علوم پزشکی است. وی در ادامه تفاهم نامه ای که بین وزارت کشور و وزارت بهداشت به منظور ساختار تشکیلاتی و ارتباطی برای حوزه سلامت منعقد شده است را ارزشمند برشمرد و ابراز امیدواری کرد، با همکاری وزارت کشور بتوانیم فعالیت های خود را در حوزه سلامت، در عرصه اجتماع گسترش دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه از تشکیل اولین مجمع سلامت استان با ریاست مصطفی سالاری – استاندار گیلان در سی ام فروردین ماه سالجاری خبر داد و گفت: این طرح در گام اول، در شانزده شهرستان که گروه هدف هستند انجام می گیرد و در این خصوص همکاری مسوولین سیاسی این شهرستان ها و کارکنان شبکه ها تابعه ضروری به نظر می رسد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به شعار امسال هفته ملی سلامت (۷-۱ اردیبهشت ماه ) پوشش همگانی سلامت؛ برای همه ، در همه جا ” تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۹۷ به صورت هدفمند برای برانگیختن مردم در جهت اجتماعی شدن سلامت، گام بر می دارد. در این راستا، با شکل گیری نظام شبکه اجتماعی سلامت در استان، افزایش نشاط و سلامت مردم باید مد نظر متولیان سلامت قرار بگیرد.

دکتر محمد عباسی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه با اشاره به تاریخ راه اندازی نظام شبکه در استان، در سال ۶۸ اظهار داشت: با راه اندازی نظام شبکه بیماری های واگیر را مورد هدف قرار دادیم و در دهه هفتاد توانستیم تا حدودی این بیماری ها را کنترل کنیم.

وی توسعه شهر نشینی را از عوامل بروز بیماری های غیر واگیر در دهه هشتاد ذکر کرد و گفت: برنامه های سبک زندگی سالم، در راستای برنامه استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و در طی سه سال اخیر طبق برنامه ریزی های انجام شده به طور جدی انجام می گیرد و معاونت اجتماعی دانشگاه نیز در این راستا، نقش اساسی دارد.

دکتر عباسی با بیان این که اجرای برنامه های بهداشتی بدون جلب مشارکت مردمی ابتر خواهد ماند، تصریح کرد: بعد از بیماری های واگیر و غیر واگیر رسالت دانشگاه علوم پزشکی گیلان این است که جامعه را از حالت جامعه متوقع به جامعه پاسخگو سلامت تبدیل کند تا فرد در جامعه بتواند برای رفع مشکلات سلامتی خود پاسخگو باشد و قطعا” استان گیلان از لحاظ فرهنگی این توان و پتانسیل را دارد تا نسبت به مشکلات سلامتی پاسخگو باشد نه متوقع.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حضور و حمایت وی را قوت قلبی برای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد.

دکتر علی داودی- معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه ضمن تشریح برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجتماعی سازی سلامت، کانون سلامت را یک نوع تشکل اجتماع محور مردمی و داوطلبانه عنوان کرد که در یک حوزه جغرافیایی مشخص نظیر، یک محله با گروه جمعیتی مشخصی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر (در شهر) شکل می گیرد.

وی ادامه داد: معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای اجتماعی کردن سلامت و تکمیل زنجیره مشارکت حداکثری مردم در ارتقای سلامت، طرح راه اندازی کانون های اجتماع محور سلامت را در همه روستاها و شهرهای استان با هدف بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سلامت مردم و جامعه با راهبردهای، ایجاد و توسعه محیط ها و محله‌های سالم، آموزش و توانمندسازی جامعه، ارتقای خدمات جامع سلامت را در دستور کار خود قرار داده است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.