×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دومین همایش ایمنی وبهداشت و محیط زیست در گیلان برگزار شد

گیلان پیام/ به نقل از برنا از گیلان ؛ ثمره شیوعی مدیر عامل موسسه فنی ،آموزشی دانش و صنعت دیلمان و مجری برگزاری همایش در گفتگویی در خصوص اهداف برگزاری این گردهمایی گفت : مهمترین هدف دومین همایش ایمنی ،بهداشت و محیط زیست این است که بتوانیم سه گروه متشکل از کارشناسان حوزه های محیط زیست ،بهداشت و اداره کار را به اجماع برسانیم و اتفاق نظری در زمینه این مباحث ایجاد شود .
وی افزود : در این زمینه از صحبت ها و نظرات سخنرانان همایش بهره گیری می شود و همچنین پنل گفتگویی برای بیان ناگفته ها و سوالات مدعوین و پاسخ متولیان در حوزه های ذکر شده در این همایش ترتیب داده شد .
شیوعی در خصوص برگزاری دوره های HSE از سوی موسسه فنی و آموزشی دانش و صنعت دیلمان گفت : کلیه کارفرمایان ، کارگران و مسوولین ایمنی موظف هستند در دوره های حفاظت شرکت کرده و گواهی صلاحیت ایمنی را اخذ نمایند چون بر طبق قوانین کار اخذ این گواهی ضرورت دارد و موسسه دانش و صنعت دیلمان با مجوز رسمی از مرکز تحقیقات و تعلیمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجری برگزاری دوره های HSE است.
وی خاطر نشان کرد: این دوره ها به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی است و اینکه در صورت بروز حادثه در محیط کار افراد باید چه تمهیداتی بیاندیشند و آگاهی از مباحث HSE می تواند از وقوع حوادث حین کار جلوگیری نماید.
وی در خصوص انتخاب و تجلیل از واحدهای صنعتی برتر در حوزه HSE گیلان گفت : هیاتی متشکل از داوران منتخب از اداره کل محیط زیست گیلان ،اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان ،اداره کل صمت گیلان ،شرکت شهرک های صنعتی استان ،معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت ، سازمانها و واحدهای صنعتی که ضمن رعایت استانداردهای لازم در حوزه های محیط زیست ،ایمنی و بهداشت ،تعامل و همکاری مطلوبی با سازمان‌های مربوطه را داشته اند ،مورد ارزیابی و انتخاب قرار دادند و امروز از این واحدهای نمونه تجلیل می شود .

سلامتی و ایمنی در کار از مزایای رعایت HSE است
دکتر سید محمود رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دومین همایش ایمنی ،بهداشت و محیط زیست ،بهبود و توسعه اظهار داشت : سالانه ۱۵۰۰ نفر در ایران بر اثر حوادث ناشی از کار فوت می کنند و در دنیا میزان مرگ و میر ناشی از حوادث کار ، دو میلیون و سیصد هزار نفر بر طبق آمارهاست.
وی عنوان کرد : هزینه ای بالغ بر ۳ تریلیون دلار خسارت در دنیا بر اثر حوادث ناشی از کار تخمین زده می شود.
رضوانی اضافه کرد : HSE از واجبات محیط های کاری می باشد و سلامتی و ابعاد انسانی و اقتصادی این امر بسیار حائز اهمیت است.
بازرسی مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی
سیاوش آقاجانی مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز در این همایش گفت : بازرسی مستمر از واحدهای تولیدی ،صنعتی و … به جهت لزوم رعایت ایمنی و بهداشت صورت می گیرد.
وی افزود : اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی کامل دارد تا در بحث HSE با سایر نهادها همکاری و تعامل نماید.
نظام HSE از روش های اقتصادی نمودن تولید است
دکتر رضا عزتیان رئیس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این همایش اظهار داشت : رعایت ایمنی ،بهداشت و محیط زیست در محیط های کار موجب ارتقای وضعیت کارگران و کارکنان ، افزایش بهره وری و رشد در تولید خواهد شد .
وی در زمینه روش های اقتصادی نمودن تولید گفت: بستر سازی برای ایجاد زمینه مشارکت و مسوولیت پذیری ، ایجاد ساختار منسجم برای شناسایی و معرفی ذی نفعان ، ایجاد ساختار برای شناسایی نیازها و بازاریابی ، به وجود آوردن مراکز تبادل اطلاعات و تجربیات از مواردی است که می تواند تاثیرات مثبتی بر روند تولید و ارائه محصولات و خدمات داشته باشد.
ضرورت اتخاد یک سیاست واحد از سوی سازمان‌ها در خصوص حوادث ناشی از کار
دکتر محمد گنجی کیا رئیس کانون انجمن های صنفی مسوولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران و عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار کشور نیز در این همایش اظهار کرد : چهار هزار بازرس برای محیط های کار در کشور داریم و این در حالی است تعداد واحد های صنفی ، صنعتی ، عمرانی و … در کشور بسیار زیاد است.
وی افزود : یکی از مشکلاتی که در حوزه حوادث ناشی از کار وجود دارد این است که در بخش بهداشت و ایمنی کار سیاست کلی وجود ندارد . وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی آیین نامه های خود را پیگیری می کند و وزارت بهداشت نیز موارد مرتبط با حوزه خود را بررسی می نماید اما این دو حوزه در هم تنیده هستند.
وی ادامه داد : باید یک نگاه اجماعی در بخش ایمنی ،بهداشت و محیط زیست بین نهادها و سازمان‌های مرتبط برای رفع معضلات این بخش ایجاد شود .
اجرایی شدن پروژه های شهرداری در حوزه محیط زیست و حفظ سلامت شهروندان
حامد بشر دانش معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در دومین همایش،ایمنی ،بهداشت ،محیط زیست ،بهبود و توسعه اظهار داشت : شهرداری رشت در حد توان خود اقدام به اجرایی کردن پروژه های بزرگ برای حفظ سلامت جامعه کرده است.
وی با اشاره به بهسازی مرکز دفن زباله سراوان گفت : پروژه بهسازی سراوان با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است .
وی در زمینه بهسازی تالاب عینک رشت افزود : برای نخستین بار تالاب عینک برای بهسازی در اختیار شهرداری قرار گرفته است که لایروبی در آن تالاب در دست انجام است و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
در ادامه این همایش پنل تخصصی گفتگو با حضور متولیان حوزه های بهداشت، محیط زیست و ایمنی برگزار و سوالات شرکت کنندگان در زمینه های مرتبط بیان گردید .
در پایان از واحدهای برگزیده در حوزه رعایت استانداردهای ایمنی ،بهداشت و محیط زیست تجلیل شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.