×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر رشت:شهرداری برای ساخت و سازها، متد و خط کاری ارائه دهد و نحوه شکل گیری بافت شهری را مدیریت کند/طرح جامع شهری و طرح جامع ترافیکی شهر بابد با هم منطبق باشند

گیلان پیام/مسعود عباس نژاد، در اولین جلسه کمیسیون شهرسازی ضمن تبریک آغاز به کار کمیسیون نوبنیاد شهرسازی و معماری در شورای شهر رشت گفت: امیدواریم این کمیسیون بتواند مشکلات حوزه شهرسازی در ساخت و سازها را حل کند و در سالهای پیش رو بتوانیم در چهره شهر، نتایج تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون را مشاهده کنیم.

عباس‌نژاد ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان سرفراز به میهن گفت: این کمیسیون با نظرات صائب صاحبنظران تشکیل شده تا بتواند در نحوه ساخت و سازها به سرمایه گذاران و شهروندان خط و متد کاری ارائه دهد.
وی توضیح داد: علت بیش از ۹۰ درصد مراجعات حضوری شهروندان به شهرداریها، مشکلات مربوط به حوزه های فنی و شهرسازی است و ما باید در مجموعه مدیریت شهری با هماهنگی معاونت های شهرسازی و عوامل فنی حجم اینگونه مراجعات را کم کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر رشت افزود: متاسفانه طرح جامع شهر رشت با طرح جامع ترافیکی منطبق نیست و این تضاد باید در کمترین زمان ممکن تعدیل و توسط یک شرکت متخصص به شکل همزمان بازنویسی شود.

وی افزود: به روز رسانی طرح های تفضیلی و ممیزی نیز از اموری است که ابهامات و نارساییهای موجود در حیطه آنها لازم به شفاف سازی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر رشت در بخشی از سخنان خود ضمن تاکید بر این مطلب که مدیران و معاونت ها موظفند رأس ساعت اعلام شده در جلسه حضور یابند، اعلام کرد نسبت به عدم حضور دو معاون شهرسازی مربوط به مناطق دو و پنج شهرداری که در کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز حضور نیافته بودند، مکاتبه با شهردار صورت گیرد.

وی تصریح کرد: حضور با تاخیر در این کمیسیون را تحمل نخواهیم کرد و کاملا بی معناست وقتی اعضای شورا بعنوان نمایندگان مردم و به دلیل اهمیت موضوعات مطروحه راس ساعت مشخص در جلسه حضور دارند، معاونان و مسئولان شهری بدون اطلاع در جلسه حاضر نشوند و کمیسیون این دست بی نظمی ها و مسولیت ناپذیری در ارایه پاسخ را به هیچ عنوان تحمل نمیکند.

عباس نژاد در بحث تخصصی مربوط به بافت شهری رشت نیز اظهار داشت: باید در نحوه ساخت و سازها و مهندسی شهر، ویژگیهای اقلیمی، سنتی، مذهبی و علمی نیز رعایت شود.

وی گفت: علاوه بر آن توقعات از یک شهر مدرن امروزی توجه به کانسپت ها، طراحی شهر، یکپارچگی و هماهنگی ساخت و سازها، نور پردازی ساختمانها در معابر اصلی و نمای بیرونی ساختمانها در ابعاد و جنس سازه در هر معبر است.

عباس نژاد افزود: ما بعنوان مدیران شهر موظفیم برای شهرسازی صحیح و اصولی خط و متد کاری به ساختمان سازان ارائه دهیم و پیشنهاد بدهیـم نمای خارجی تمامی سازه در هر خیابان مثلا رومی، کامپوزیت، ایرانی سنتی و غیره باشد تا در طول سالیان بتوانیم صاحب شهری چشم نواز از لحاظ بصری و منطبق بر اصول مهندسی شده از لحاظ وضعیت ترافیک و تراکم و سایر فاکتورها داشته باشیم.

عباس نژاد در ادامه صحبتهایش اظهار داشت: نورپردازی ساختمانها در معابر اصلی برای شهر رشت که شهر شبهای روشن نامیده میشود نیز فاکتوری است که باید در صدور پایان کارهای شهرداری مورد توجه قرار گیرد.

امتیازات تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی در بافت قدیمی و مرکزی شهر رشت

در ادامه جلسه محسن سماکچی، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی نیز ضمن توصیه به شهروندان برای استفاده از امتیاز ابلاغیه وزارت کشور مبنی بر امکان تبدیل آراء تخریب قطعی به جرائم نقدی و لزوم استفاده از این امتیاز، در رابطه با موضوع جلسه گفت: در بافتهای اصلی و مرکزی شهر رشت ساختمانهای فرسوده ای وجود دارد که میتوان با قائل شدن امتیازات خاص برای آنها، مالکان را به تخریب و نوسازی بافت شهری تشویق نمود.

وی گفت: در بافتهای قدیمی شهر، سرمایه گذاران به علت تراکم های پایین رغبتی به ساخت و ساز نشان نمیدهند و لازم است مدیران شهرداری برای تشویق در ساخت و سازها با دادن امتیازات مخصوص، گامهای اجرایی در جهت عقب نشینی املاک، تعریض معابر و نوسازی ساختمانها، راهکارهای اجرایی ارائه دهند.

در این جلسه گفتگوهایی تخصصی در رابطه با تعیین کف برای فونداسیون و ساخت و سازها مطرح شد و معضل غیر تراز بودن سطح آسفالت شهری با کف ساختمانها و معضلات بخش لوله گذاری و شبکه فاضلاب مورد بررسی قرار گرفت.

ایجاد پیاده راه در پیرسرای رشت

نادر حسینی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری نیز در این جلسه ضمن به فال نیک گرفتن تاسیس کمیسیونی با نام شهرسازی در شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: چندی پیش طرحی برای ایجاد پیاده راه در پیرسرای رشت تعریف شد و اکنون پس از چند ماه کوچکترین حرکتی در این موضوع صورت نگرفته است.حسینی با ذکر این مطلب که شورای شهر باید در برنامه ریزی، ارزیابی امور جاری، نظارت بر اجراها و سیاست گذاریها به شکلی توامان وظایف خود را انجام دهد گفت: البته که در گفتگوهای بین اعضا هدف مچ‌گیری نیست و پیشبرد امور مورد نظر همه ماست.

وی گفت: شهروندان و افکار عمومی از ما مطالباتی دارند و ما نیز به حسب وظایف ذاتی باید پاسخگوی مطالبات عمومی شهر باشیـم.

حسینی در ادامه صحبتهایش گفت: تخصص و تعهد در اجرای امور شهرسازی، شهری با معماری فاخر و طبق استاندارهای روز برای ما به ارمغان خواهد آورد.

طرح جامع شهری رشت

در ادامه ویسی، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت ضمن ابراز خرسندی از ایجاد این کمیسیون اظهار داشت، اینجا جلسه شهرسازی شورای شهر است و نه شهرداری و امتیاز این جلسه آن است که مشکلات برون سازمانی شهرداری با سایر ادارات را میتوان اینجا مطرح کرد و از حمایتهای اعضای شورای اسلامی در رفع آنها برخوردار شد.

وی با ذکر این مطلب که وظایف شهرسازی شامل دو بخش ستادی و مناطق است و سیاست گذاریها در پیشبرد امور بر عهده بخش ستادی شهرداری است گفت: بیشترین مراجعات شهروندان به شهرداری با موضوعات شهرسازی است و در تلاشیم با تجهیز سازمان فاوا بخش اعظم امور اداری و مراجعات مربوط به تکمیل پرونده، دریافت کد نوسازی، صدور پروانه ها و غیره بصورت الکترونیک و آنلاین انجام شود.

وی گفت: طرح جامع شهرداری رشت مصوبه سال ۸۹ است که مطالعات آن از ۸۴ آغاز شده بود و در نتیجه آخرین نقشه در اختیار شهرداری مربوط به ۱۸ سال پیش است.

ویسی توضیح داد: طبق تعاملاتی که با متخصصان دانشگاهی انجام شده در صدد تهیه نقشه بروز شده برای رشت هستیم و دو مرحله فراخوان برای اجرای آن نیز انجام شده است.

وی افزود: با اخذ پیمانکار و تهیه نقشه جدید با مقیاس یک پانصدم، دسترسی بسیار شفاف تر از پیش به نمای کلی شهر خواهیم داشت.

ویسی توضیح داد نقشه ای که در دوره پیش از رشت تدوین شده بود مقیاس یک، دوهزارم داشته است.

وی ضمن ارایه توضیحات تخصصی در رابطه با نحوه تصویب ماده ۵ گفت: دفاعیات از آن انجام شده و پرونده هم اکنون در دفتر فنی استانداری در حال بررسی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در بخشی دیگری از سخنان خود در رابطه با محدوده و حریم شهر رشت گفت: قوانین و مقررات حاکم بر شهر و حریم شهر متفاوت است و لازم است معابری مانند محورهای سرگل به سعدی و امام علی به فرزانه که در حال شکل گیری بافت شهری هستند بعنوان پایلوت در نظر گرفته شوند و مراحل باز تنظیم در شیوه تراکم بندی در سطح رشت فرآیندی است که باید در دستور کار شهرداری قرار گرفته و مطالعات لازم صورت گیرد و به تفصیل به اجرای آن پرداخته شود.

وی در پایان توضیح داد: مشکلات مربوط به بر و کف در بافت شهری نیز بیشتر در ساخت و سازهای غیر مجاز اتفاق افتاده است که باید به انحاء مختلف در رفع آنها وارد عمل شد.

وی در توضیحات بیشتر گفت: در محلاتی که نقشه برداری در آن انجام شده، طبق ضابطه‌ رد و بدل شده میان مالک و شهرداری، کف ملک مشخص و متناسب با شبکه فاصلاب تعیین میشود و معضلات مربوط به کف عموما در آنها مشاهده نخواهد شد.

در پایان این جلسه معاونان معماری و شهرسازی مناطق یک، سه و چهار و هم چنین نماینده معاون منطقه دو شهری رشت، توضیحاتی کلی در رابطه با تعداد مجوزهای ساخت، پایان کارهای تجاری و مسکونی صادر شده مناطق و توضیحات کلی در این موضوعات را به اطلاع اعضای، حاضر در جلسه رساندند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.