×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیریت مالی و خزانه داری شهرداری، در پرداختها به دو سازمان آتش‌نشانی و حمل و نقل بار و مسافر روندی منظم و روتین داشته باشد / – نبود سازمان تجهیزات موتوری، چالش بزرگ بخش حمل و نقل شهرداری رشت

گیلان پیام/در پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت که روز دوشنبه دوم مرداد ماه برگزار گردید؛ مقرر شد با توجه به خطیر بودن وظایف شغلی دو سازمان ‘ آتش نشانی’ و ‘ حمل و نقل بار و مسافر’ و خسارات ناشی از عدم پرداختهای به موقع در این دو سازمان، پرداختها در این دو حوزه خارج از بروکراسی اداری و به شکل روتین در تاریخ های معین انجام شود.
مسعود عباس‌نژاد در این جلسه که با حضور رؤسای دو سازمان و مدیران مالی و بودجه شهرداری رشت و رئیس سازمان فاوا تشکیل شد، تاکید داشت: کمیسیون حمل و نقل طی نامه ای به شهردار رشت توصیه می نماید تا مساعدت های لازم برای پرداخت های به موقع به دو سازمان آتش‌نشانی و حمل و نقل بار و مسافر در تاریخ های مشخص و معین انجام شود.
وی با ذکر اینکه پرسنل آتش‌نشانی برای انجام سریع و مؤثر وظایف نیاز به تجهیزات، ماشین آلات سالم و بدون نقص فنی و همچنین البسه و ابزار استاندارد دارند، پرداختهای بدون نظم و پایان سالی را برای این سازمان بی اهمیت دانست و گفت: وظایف سازمان آتش‌نشانی با مرگ و زندگی انسانها در ارتباط است و در این میان سلامت جان و روان آتش‌نشانان نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به حاضران جلسه و شهروندان، الگو گیری از آرمانهای امام حسین علیه السلام و یارانش در رفتار و کردار را برای جامعه و مسئولان ضروری دانست.
عباس نژاد در موضوع چالشهای سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گفت: خرید قطعات، تعویض روغن و هزینه تعمیرات اتوبوسهای شهری با تعویق افتادن، سبب تخریب ماشینهای سنگین شهرداری میشود و در نهایت هزینه تعمیرات آنها را چند برابر خواهد کرد، علاوه بر آنکه اتوبوس برای مدتی از چرخه کار خارج شده و فرآیند حمل و نقل عمومی مختل خواهد شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در بحث هوشمندسازی اتوبوس های شهری رشت نیز اظهار کرد: در کلانشهر های کشور، حمل و نقل عمومی به بخشهای خصوصی واگذار شده و شهرداری رشت برای برون سپاری در ابتدا نیازمند هوشمنـدسازی است.
وی گفت: سوال اینجاست که این همه تعلل و بی انگیزگی برای برای شروع فرآیند هوشمندسازی بخش حمل و نقل عمومی برای چیست و چرا شهرداری در صورت نبود تخصص لازم مانند دیگر کلانشهرها رفتار نکرده و فراخوانی برای همکاری با شرکتهای دارای تخصص برگزار نمیکند؟!
عباس نژاد همچنین اهمیت خدمات پرداخت الکترونیک در حمل و نقل اتوبوسرانی و تاکسی رانی شهر رشت را مورد توجه قرار داد و گفت: راجع به کیف پول الکترونیک و تسهیلاتی از این دست با مسئولان فن‌آوری و اطلاعات شهرداری (فاوا) متعاقبا جلسه ای خواهیم داشت.
در ادامه جلسه محسن سماکچی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا نیز ضمن تایید اینکه تامین تجهیزات کامل برای پرسنل آتش‌ نشانی از مهمترین وظایف دستگاه مدیریت شهری است اظهار داشت: حادثه همیشه در کمین است و غالبا ماموریت‌های آتش نشانان شریف با حضور در میادین نبرد تفاوتی ندارد و در غالب عملیات‌های میدانی که عزیزان آتش نشان حضور دارند شرایط جنگی حاکم است.
وی در ادامه افزود: پرسنل شایسته آتش نشانی شهرداری رشت که از بهترین ها در کشور هستند شایسته توجه بیشتری می باشند و اگر چه زحمات و تلاشهای امور مالی و خزانه‌داری شهرداری در هماهنگی امور قابل تقدیر است اما از این عزیزان می خواهم به مجموعه آتش نشانی و خدمات ایمنی نگاهی ویژه داشته باشند تا این سازمان در رفع و تامین حوایج ابتدایی و اولیه خود دچار مشکل نباشد .

  • عدم تامین مالی به هنگام و نبود سازمان موتوری؛ مهمترین چالش‌های سازمان آتش‌نشانی رشت
    شهرام مومنی، رئیس سازمان آتش نشانی رشت با ابراز اینکه سازمان آتش‌نشانی هم اکنون ۲ میلیارد تومان به فروشگاههای تجهیزات آتش‌نشانی و تعمیرگاه خودروها بدهکار است گفت: خرید تجهیزاتی چون کلاه ایمنی، دستکش، مقنعه حریق، البسه و ملزومات و همچنین تجهیزات ماشین آلات هزینه هایی است که هر ماهه نیز رو به افزایش است.
    وی توضیح داد: در بخش خرید قطعات برای ماشین ها، تا مبالغ واریز نشود، اجناس از تهران ارسال نمیشوند و حرفه خطیر آتش نشانی که هر دقیقه دیرکرد در انجام ماموریت، خسارات بسیار به همراه دارد، آمادگی کامل نیروهای انسانی و ماشین الات را میطلبد که دریافت هزینه در پایان سال کمکی به آن نمیکند.
    این مدیر شهری تصریح کرد: لازم است در بازه های زمانی مشخص پرداخت ها برای این سازمان انجام شود و نیروهای انسانـی آتش‌نشان که برای انجام وظایف جان خود را به خطر می اندازند، دغدغه کمبود تجهیـزات و خرابی ماشین آلات نداشته باشند.
    وی اظهار داشت: طبق مصوبات ۴% درآمد شهرداری از محل ساخت و سازها باید به سازمان آتش نشانـی تزریق شود و مجموع درآمد سازمان آتش‌نشانی رشت در چهار ماهه طی شده از سال جاری ۳۱ درصد از کل میزان تخصیص بوده که نسبت ۱۲ ماه سال ده درصد میباشد.
    مومنی خاطرنشان کرد: تعداد خودروهای سازمان آتشنشانی ۹۰ دستگاه است و ضروری است این تعداد خودرو در تمامی ایام سال در آمادگی کامل برای ارائه خدمات باشند و نبود تامین بودجه بهنگام و علاوه بر آن عدم برخورداری از تعمیرگاه موتوری داخل سازمانی چالشهای جدی در انجام وظایف ماست.
    مومنی افزود: سازمان برای صرفه جویی در هزینه ها برخی تعمیرات را خود انجام میدهد.
    وی با ذکر این نکته که عدم تجهیز ایستگاههای آتش‌نشانی تبعات سوء بدنبال خواهد داشت گفت: برای راه اندازی ایستگاه آتش نشانی در مسکن مهر نیز نیازمند تامین اعتبار هستیـم.
    علیرضا زارع، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر نیز در این جلسه ضمن اظهار این که سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شامل چهار بخش CNG, پایانه، تاکسیرانی و اتوبوسرانی است، گفت: نگهداری مفید از تجهیزات و ماشین آلات این سازمان ضمن ایجاد روان سازی ترافیک، رضایت شهروندی را بدنبال دارد و ایجاد نظم شهری را سبب خواهد شد.
    وی گفت: نظام مند بودن دریافتی به این سازمان به دلیل پرداختهای قابل انجام در آخر هر ماه دارای اهمیت است.
  • هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر رشت
    روح الله یزدانی، مدیر سازمان فاوای شهرداری رشت در جلسه ۵۹ کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی در بحث نحوه هوشمندسازی اتوبوس های شهری اظهار کرد: طبق رایزنی هایی که در مجمع کلانشهرهای کشور انجام شده مقرر شد که مرجع کیف پول الکترونیک بانک شهـر باشد ضمن آنکه دو گزینه دیگر بانک پاسارگاد و یک بانک خصوصی دیگر نیز اعلام آمادگی برای این منظور داشته اند.
    یزدانی توضیح داد: سازمان فاوا به دو هفته زمان نیاز دارد تا در انتخاب بانک مرجع و تعیین نوع کیف پول الکترونیک به توافق نظر برسد و اگر فراخوان ‌ها برای هوشمندسازی، پیش از تعیین تکلیف انجام شود ممکن است کیف پول الکترونیک نتواند به بانک منتخب اتصال یابد و مجبور به تعویض تجهیزات شویم.
    وی گفت: نوعی پرداخت الکترونیک دیگر با نام ( ID pay ) نیز در لیست انواع پرداختهای الکترونیک برای شهرداری رشت مناسب تشخیص داده شده که مانند آینه ای به خودرو نصب میشود و انجام تراکنش ها را در لحظه به راننده نشان میدهد.
    در این جلسه مقرر شد در نیمه مرداد ماه ارائه خروجی کلی تصیمات فاوا در این موضوع طی جلسه ای به اطلاع کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر برسد.
  • پرداخت ها به سازمان های شهرداری توسط واحد خزانه داری انجام میشود
    اسماعیل چراغی، مدیر امور مالی شهرداری در جلسه پنجاه و نهم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اعلام کرد: پرداخت هزینه ها به سازمانها توسط واحد خزانه داری واریز میشود و نه مدیریت بودجه.
    وی تصریح کرد: عرف کار به این شکل است که هر حوزه درخواست خود را به خزانه داری ارسال میکند و پرداختها نیز از آن محل پرداخت میشود ضمن آنکه پرداختها در این حوزه نیز به حساب ذینفع واریز میشود و نه سازمان و حوزه مربوطه.
    چراغی توصیه کرد: برای هزینه های جاری، در دو سازمان آتش نشانی و حمل و نقل بار و مسافر راهکار قابل اجرا ایجاد یک تنخواه بعنوان پس‌انداز است و سازمان مربوطه میتواند طی یک نامه به مدیریت مالی شهرداری درخواست ایجاد تنخواه نماید.
    وی در بحث نبود سازمان موتوری برای بخش تعمیرات خودرو در شهرداری رشت گفت: این خلأ وجود دارد و در سنوات گذشته نامه نگاری‌هایی برای راه اندازی چنین بخشی در شهرداری انجام شد و ناتمام ماند.
    عباس نژاد در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم هماهنگی میان بخش های مربوط به مدیریت بودجه و تحقق بودجه های تخصیص یافته به سازمانها گفت: به محدودیت های موجود و چالشهای کلان مدیریت بودجه شهرداری واقفیم و معتقدیم بخش مدیریت مالی قلب تپنده شهرداری است و مدیریت صحیح یعنی بهترین بهره وری از امکاناتی محدود./انتها پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.