×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
از مصرف سریع دام ذبح شده بپرهیزید

گیلان پیام/دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه ضمن تبریک فرارسیدن عیدسعید قربان، عید بندگی و بخشش، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، برای ذبح دام در عید قربان باید به طور جد موارد بهداشتی را رعایت کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید دام را از میادین تحت نظارت اداره دامپزشکی خریداری کرد، گفت: ترجیحا کشتار دام باید در کشتارگاه های تحت پوشش ادارات دامپزشکی انجام گیرد و از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل کرد در‌ غیر اینصورت ، خطر انتقال عامل بیماری به ذبح کنندگان دام ، در صورت ابتلا به بیماری در دام و یا عدم رعایت بهداشت فردی، وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند؛ دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند ، اظهار کرد : این افراد باید ابزارشان را بعد از ذبح دام ، ضدعفونی و خونابه ها را نیز به طریق بهداشتی، دفع نمایند.

دکتر رضوانی همچنین ، با اشاره به مصرف گوشت دام ذبح شده، تصریح کرد: گوشت ذبح شده باید قبل از مصرف، به مدت حداقل ۲۴ساعت در دمای ۴درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری شود . جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ساعت نگهداری در دمای ۴درجه سانتی گراد، مصرف شود.
وی با بیان اینکه به هیچ وجه دامی که دارای علائم بیماری و ناخوشی است نباید ذبح و مصرف شود ، اظهار کرد : مردم از محل هایی که اقدام به کشتار غیر مجاز دام می کنند نباید گوشت خریداری کنند وهمچنین ،از مصرف جگر و سایر امعاء واحشاء گوشت دامی که فاقد مجوزهای دامپزشکی می باشند باید جدا” ، پرهیز نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه ، هشدار داد: فروشندگان غیرمجاز دام ، معمولاً دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسانند و ممکن است برخی افراد را برای خرید این دام‌ها ترغیب کنند . از این رو، مردم باید با آگاهی از خرید این دام‌ها اجتناب نمایند.
دکتر رضوانی در پایان، یادآور شد : افراد در صورت ابتلاء به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.