×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عمده ترین چالشها و محورهای توسعه مناطق روستایی گیلان بررسی شد

گیلان پیام/استاندار گیلان در این نشست با تشریح ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی گیلان به جایگاه منحصر روستاههای استان در تولید انواع محصولات کشاورزی و رونق صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: مهاجرت معکوس به روستاهها و پیشگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها، مستلزم توسعه ی زیرساختها و امکانات در مناطق روستایی است که بنیاد مسکن به عنوان مرکز ثقل توسعه ی روستایی در کشور، در این زمینه رسالت خطیری بر عهده دارد. دکتر اسدالله عباسی همچنین بر لزوم رفع موانع قانونی برای ساخت مسکن فرزندان روستائیان بومی تاکید کرد و افزود: این مهم با افزایش تولید ، رونق اقتصاد روستایی را در راستای تحقق عدالت اجتماعی در پی خواهد داشت. وی از رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواست با افزایش امکانات زیرساختی در روستاهها و سهمیه ی قیر استان ، زمینه ی اقبال عموم روستانشینان را برای ماندگاری در روستاهها فراهم سازد. نماینده عالی دولت در گیلان همچنین افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان را اقدامی شایسته برای رونق مسکن روستایی در کشور و استان دانست و از رییس بنیاد مسکن کشور خواست زمینه ی بهره مندی از سقف وام را در قالب متمم برای واجدین شرایط مهیا کند. استاندار گیلان در ادامه سخنانش اعطای مجوز به بومیان روستایی برای ساخت مسکن در محیط زندگی شان را از برنامه های استان دانست که با تعامل و همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نتایج مطلوب ختم خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور هم در این نشست برای افزایش سهمیه ی قیر مناطق روستایی گیلان قول مساعد داد و افزود: انتظار استاندار گیلان مبنی بر افزایش سهمیه ی قیر گیلان از ۲۰۰ میلیارد تومان سال پیش به ۴۰۰ میلیارد تومان را مورد توجه قرار خواهد داد.

اکبر نیکزاد همچنین حل مشکل مسکن جوانان روستایی را برای بنیاد مسکن یک اصل دانست و برای تسهیل در روند احداث مسکن جوانان روستایی قول مساعد داد. وی در بخش دیگری از سخنان خویش تلاش مجدانه برای اجرای طرح توسعه ی پایدار منظومه ی روستایی را مکملی برای توسعه ی زیرساختهای مناطق روستایی دانست و اضافه کرد: در این طرح، روند فعالیتها و نحوه ی دستیابی به توسعه ی پایدار در روستاهها متناسب با ظرفیتهای بومی هر منطقه پیش بینی شده و گیلان در این زمینه ظرفیت های بالقوه ی فراوانی دارد که باید تبلور یابد.

رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست گزارشی از شرایط روستاههای استان و عمده ترین مطالبات و دغدغه های روستانشینان ارایه کرد و افزود: بسیاری از منابع و امکاناتی که درحال حاضر برای گیلان اختصاص می یابد، بر اساس جمعیت دو و نیم میلیونی آن است در حالیکه در بسیاری از ایام سال جمعیت استان با محاسبه ی غیر بومی ها و گردشگران به بیش از ۸ میلیون نفر می رسد و این مهم باید در روند تخصیص منایع به استان لحاظ شود. دکتر محمد رضا احمدی سنگری همچنین از رییس بنیاد مسکن کشور خواست به عنوان متولی توسعه ی روستاهها، تدابیر ویژه ایی برای بهبود راههای روستایی گیلان ، احداث پلها و پلهای عابر پیاده بر روی برخی رودخانه های استان اتخاذ نماید. جبار کوچکی نژاد و سید علی آقازاده از نمایندگان مردم رشت و خمام ، ابراهیم نجفی ، نماینده ی آستانه و کیاشهر، خلیل بهروزی فر نماینده ی مردم فومن و شفت، و رسول فرخی نماینده ی مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هر یک در سخنانی بر لزوم بازنگری در طرح های هادی روستایی به نفع بومیان روستایی، اختصاص زمین لازم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی، تخصیص کمکهای بلاعوض به مسکن محرومان روستایی و بهبود زیرساختها و امکانات مناطق روستایی گیلان تاکید کردند.

مسعود کاظمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز در این نشست گزارشی از روند اجرا و بازنگری طرح های هادی روستایی در استان ارایه کرد و افزود: در همین راستا شاخص طرح های هادی روستایی در گیلان از ۴۷ درصد پارسال به ۵۲ درصد ارتقاء یافته است.

حامد دائمی ، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان نیز در این نشست گزارشی از روند اجرای طرح های بنیاد در حوزه ی ساخت مسکن روستایی، ارایه ی تسهیلات مسکن به روستا نشینان و تخصیص کمک بلاعوض ویژه برای واحدهای نیمه تمام مسکن محرومان در مناطق روستایی ارایه کرد و افزود: از محل سهمیه ی پارسال تسهیلات مسکن روستایی، ۷ هزار فقره تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ سال و نرخ کارمزد ۵ درصد به روستاههای گیلان اختصاص یافته و تاکنون تمامی این تسهیلات به بنیاد مسکن ابلاغ شده است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.