×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صرفه جویی در مصرف آب وظیفه همگانی است/گیلان دومین استان کم آب کشورمحسوب می شود

گیلان پیام/مازیار علی پور ضمن ابراز خرسندی از حضور خبرنگاران گفت: استان گیلان بر خلاف تفکر عام که به دلیل بارشهای فراوان استان پر آبی به نظر می رسد جزء استانهای کم آب و دارای منابع آبی محدود است؛ در سطح کشور در حوزه بهره مندی روستایی بعد از استان سیستان و بلوچستان، گیلان دومین استان کم آب کشور بوده و در طرح محرومیت زدایی آب روستایی بالاترین اعتبار بعد از سیستان و بلوچستان به استان گیلان تعلق گرفته است.

وی افزود: در حوزه شهری میزان بهره مندی از آب شرب در وضعیت ایده آلی قرار دارد و ۹۹.۹۹ درصد از ۵۳ شهر استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند؛ اما در حوزه روستایی از بین ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان یک هزار و ۸۷۶ روستا یعنی حدود ۸۶ درصد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و از آب شرب سالم بهره مند هستند، اما حدود ۱۴ درصد از روستاییان عزیز از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار نیستند.

مازیار علی پور در ادامه با اشاره به منابع تامین آب شرب در سطح استان اضافه کرد: ۶۲ درصد آب شرب استان از سد شهر بیجار و سفید رود و ۳۸ درصد از چشمه ها و چاههای استان تامین می شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب ۷۱۱ روستای گیلان ظرف مدت ۳۰ ماه با اعتباری بالغ بر ۱۸۲۱ میلیارد تومان گفت: در قالب این قرارداد ۸۵ روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب ۶۲۶ روستا ارتقاء می یابد.

علی پور افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در ۲ فاز برعهده دارند؛ در واقع فاز اول این طرح ۵ شهرستان استان گیلان را شامل نمی شد و ۷۱۱ روستای محروم روستاهای ۱۲ شهرستان از ۱۷ شهرستان را در برداشت، اما در فاز دوم این پروژه روستاهای ۵ شهرستان باقی مانده نیز تحت عنوان فاز ۸۹۰ روستا تعریف شد، که از اواخر سال ۱۴۰۳ اجرای فاز دوم طرح آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به طرحهای فاضلاب در حال اجرا و مبادله تفاهم نامه همکاری فی مابین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای اجرای طرح فاضلاب در ۶ شهر گیلان به ارزش ۸۶ هزار میلیارد ریال، اذعان نمود: با اجرایی شدن این طرح ظرف مدت ۵ سال پروژه فاضلاب رشت به اتمام خواهد رسد.

مدیرعامل شرکت آبفا افزود: با توجه به اینکه فاضلاب رشت، فومن، انزلی و صومعه سرا وارد تالاب انزلی می شود و این تالاب را به لحاظ زیست محیطی در خطر جدی نابودی قرار داده است، اتمام طرح بزرگ فاضلاب رشت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد، لازم به ذکر است این پروژه تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین پروژه تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت نیز با ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی انتظار می رود تا پایان شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

علی پور در ادامه جلسه با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش مصرف آب اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب به معنای کمتر مصرف کردن نیست، بلکه مردم باید آب را درست مصرف کنند تا همه بتوانند از این نعمت الهی بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه اصلاح تعرفه، اصلاح رفتار و اصلاح ابزار سه روش مدیریت مصرف آب در دنیاست، تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب و ترویج این فرهنگ وظیفه ای همگانی است.؛ از مردم خواست برای شستن حیاط، خودرو، فرش، آبیاری باغات و مزارع از آب شرب استفاده نکنند و در زمان مسواک زدن، وضو گرفتن، استحمام و شستشوی ظروف نکات صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنند.

وی، استفاده از وسایل کاهنده مصرف مانند شیرآلات پدالی، چشمی و الکترونیکی و فلاش تانک های با مخزن کوچک را در کاهش مصرف آب بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی وظیفه همگانی است و همه باید برای حفظ منابع آبی تلاش کنیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.