×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک یونسکو با حضور شهرهای خلاق ایران برگزار شد

گیلان پیام/رئیس شورای اسلامی شهر رشت امروز در مراسم افتتاحیه دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک یونسکو در تالار مرکزی رشت ضمن خیر مقدم به میهمانان و حاضرین در این مراسم با اشاره به ویژگی های شهر رشت اظهار کرد: رشت شهر اولین ها با قدمت تاریخی و فرهنگی و ویژگی های خاص ، بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر استان های شمالی کشور و شهر علما ، مشاهیر و مفاخر بزرگی همچون شهید عبدالحسین رشتی، میرزا حبیب اله رشتی دانشمند و محقق و از بزرگترین فقهای جهان تشیع و بسیاری از علمای دیگر است و گیلان همواره خواستگاه عالمان ربانی و حاکمان دینی بوده و است.

شهید میرزا کوچک جنگلی از مفاخر رشت

محمد حسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه مفاخر بزرگی همچون شهید میرزا یونس استاد سرایی معروف به میرزا کوچک جنگلی رهبر جنبش‌ نهضت جنگل، پرفسور فضل الله رضا دانشمند در حوزه برق و ریاضی از مفاخر و بزرگان رشت هستند افزود: دکتر آذر اندامی پزشک و باکتری شناس و سازنده واکسن وبا ،مرحوم محمود نامجو که دارای مدال های طلا، نقره و برنز جهان و المپیک و آسیایی ، پرفسور مجید سمیعی حاذق ترین جراح مغز و اعصاب و مشاهیر دیگری همچون استاد ابراهیم پور داوود ایرانی شناس معاصر ، محمود بهزاد پدر زیست شناسی معاصر ایران و شهر سرداران و فرماندهان شهید همچون حاج محمود قلی پور ، شهید محمد بیگلو، شهید گلستانی ، شهید محمد نژاد ،شهید یدالله قلی پور و شهید نقیبی راد و بیش از دو هزار شهید گلگون کفن که رهبر معظم انقلاب از شهدای گیلان به نام ستارگان درخشان تعبیر کردند از مفاخر این شهر و دیار پُر افتخار هستند .
وی با قدردانی از همه افراد ، سازمان ها و مجموعه هایی که در برگزاری دومین سالانه شهر خلاق خوراک رشت مشارکت و همکاری داشتند تصریح کرد: از تلاش های شهردار رشت و پرسنل خدوم مجموعه شهرداری ، ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ،رضا ثقتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، ریاست هیئت شطرنج گیلان، مجموعه خانه مطبوعات استان ، ریاست هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی گیلان و تمام مدیران و مربیانی که در بخش آموزش و تولید خوراک محلی و همچنین تولید صنایع دستی برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره مشارکت داشتند تقدیر و تشکر می کنم .
کارگرنیا با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری رشت و دیگر متصدیان شهر خلاق خوراک با هدف معرفی هر چه بهتر برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو بیان کرد: عنوان رشت شهر خلاق خوراک شناسی با اجرای برنامه های فرهنگی، هنری ، ورزشی و جشنواره های مختلف در حال برند شدن است و مشارکت ادارات و سازمان های دیگر ، به خصوص اصناف و گروه های هدف نیز در تحقق این مهم تاثیرگذار است .
وی با تاکید به اینکه اعضای شورا و شهرداری رشت به دنبال به ثمر نشستن تلاش های هشت ساله پیرامون عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو هستند بیان کرد:
اعضای شورای اسلامی و شهرداری رشت در تلاش برای به ثمر نشستن تلاش های هشت ساله گذشته پیرامون این برند با هدف ایجاد فرآیند کارآفرینی ( جهت ایجاد فرصت های شغلی) ، افزایش و بهبود کیفیت زندگی و روند توسعه پایدار شهری هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه پوشاک و خوراک برای مردمان رشت از گذشته تا به امروز بسیار حائز اهمیت بوده است افزود: یکی از دلایلی که رشت به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران در یونسکو ثبت شود نیز در راستای همین مباحث خوراک و تنوع غذایی خاص در این شهر و دیار است.
کارگرنیا به تلاش برای ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اشاره کرد و گفت : زیر ساخت های این مهم انجام شده است و امیدواریم به زودی این عنوان نیز برای رشت ثبت و در کلکسیون افتخارات این شهر قرار بگیرد.
وی با تاکید به بهره مندی از نقطه نظرات سازنده اصحاب رسانه پیرامون مباحث حوزه مدیریت شهری بیان کرد: در دومین سالانه رشت نیز نشست های تخصصی و کارگاه های علمی و تخصصی خوبی برنامه ریزی شده است و می توانیم در راستای هر چه بیشتر استفاده بردن از این برند از این نظرات سازنده استفاده کنیم.
استان گیلان و شهر رشت در دامان خود مردان و زنانی را پرورش داده که افتخار ایران و جهان هستند

استاندار گیلان نیز در این مراسم با قدردانی از برگزار کنندگان دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک شناسی اظهار کرد: از شهر دار جوان و ریاست پر تلاش شورای اسلامی شهر رشت و دیگر اعضا و مدیران حاضر به منظور برگزاری این مراسم با هدف معرفی بهتر برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو تقدیر و تشکر می کنم.
اسدالله عباسی با بیان اینکه گیلان کلکسیونی از انواع غذاها را با خلاقیت و هنرمندی زنان و مادران این مرز و بوم در اختیار دارد افزود: بانوان هنرمند گیلانی با خلاقیت و نوآوری حتی با کمترین امکانات بهترین و لذیذترین غذاها را تهیه می کنند.
وی با تاکید به اینکه رشت در مباحث مختلف شهره است تصریح کرد: استان گیلان و شهر رشت در دامان خود مردان و زنانی را پرورش داده است که افتخار ایران و جهان هستند و یکی از هنرهایی که در این مرز و بوم وجود دارد هنر زیبای رشتی دوزی است که با دستان بانوان هنرمند این شهر و دیار تولید می شود.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه مردمان رشت بسیار متمدن هستند افزود: میهمانان امروز قدم در شهری گذاشتند که بسیار متمدن و با فرهنگ ایرانی و اسلامی به خوبی آشنا هستند و سردار پر آوازه این شهر شهید میرزا کوچک خان جنگلی در دورانی در برابر استکبار دوران پهلوی قد علم کرد که کمتر کسی جرات و جسارت این اقدام را داشت.
عباسی با بیان اینکه گیلان هشت هزار شهید و فرماندهان شهید در راه تعالی اسلام و قرآن نثار انقلاب و اسلام کرده است گفت : امیدوارم میهمانان لحظات خوبی را طی این دو روز سپری کنند .
رشت شهر شب های روشن
شهردار رشت نیز در این مراسم با خیرمقدم به حاضرین اظهار کرد: رشت شهر اولین ها است و صحبت درباره این شهر با چنین عنوان های درخشانی مایع مباهات است و رشت به واسطه همین افتخارات به شهر اولین ها معروف شده است.
رحیم شوقی به ثبت رشت در سال ۹۴ به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو اشاره کرد و گفت: به عنوان مدیران شهری در تلاشیم تا شهروندان از این برند به خوبی انتفاع ببرند.
وی با تاکید به اینکه عنوان های دیگر شهر رشت همچون شهر بیدار ، شهر شب های روشن در سرزندگی و نشاط این شهر بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: به واسطه همین عناوین رشت در هر ایامی پذیرای گردشگران فراوانی از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است .
شهردار رشت با اشاره به اینکه قصد داریم با اقدامات فرهنگی از طریق آموزش و پرورش نیز برای برند سازی این عنوان نیز تلاش کنیم بیان کرد: رشت در سال جاری با دو رویداد مهم مواجه است که یکی از آنها برگزاری مسابقات بین المللی شطرنج است و همچنین با بهره مندی از ظرفیت رسانه های این شهر ، برنامه های مختلف دیگری را نیز در دست اجرا داریم.
موافقت اداره کل میراث فرهنگی گیلان با احداث هتل ۲۲ طبقه در رشت
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه استان گیلان از ظرفیت های فرهنگی ، اجتماعی ، هنری و.. فراوانی برخوردار است اظهار کرد: استان گیلان بیش از ۲۳۰ هزار سال قدمت دارد.
ولی جهانی با بیان اینکه در تلاشیم تا به زودی شهر تاریخی ماسوله در استان گیلان به زودی در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد افزود: قصد داریم تا با یکی از شهرهای کردستان که به لحاظ ساخت و بافت با ماسوله تشابهات فراوانی دارد قرار داد خواهر خواندگی منعقد کنیم.
وی به صدور مجوز احداث هتل ۲۲ طبقه در خیابان پرستار رشت اشاره کرد و گفت : موافقت اصولی با احداث این هتل در خیابان پرستار رشت انجام شده است و با توجه به حضور گردشگران در ایام مختلف سال، این گونه زیرساخت ها نیاز است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این مراسم به عنوان‌ برگزاری اولین نشست ملی شهرهای خلاق ایران به میزبانی رشت است اظهار کرد: رشت شهر اولین های کشور است و امروزه شبکه شهرهای خلاق یونسکو، بر پایه رسمیت دادن به تنوع فرهنگی در دنیا جهانی شده و در حال گسترش است.علیرصا تاج شهرستانی با بیان اینکه در این شبکه آداب و رسوم، سنت های محلی،هنر و خلاقیت های انسانی شهرهای جهان به اشتراک گذاشته و معرفی میشود افزود:شهرهای خلق شده در سازمان جهانی یونسکو در هفت حوزه فرهنگی، هنرهای بومی، ادبیات، صنعت غذایی و صنایع دستی و موسیقی هستند و تمامی این قابلیت ها ظرفیت بسیار بالایی برای دستیابی به توسعه دارند طی آن شهرها متعهد میشوند با اتکا به آن خلاقیت ها و مشارکت شهروندان، سبب توسعه ظرفیت های اقتصادی در بازارهای محلی و تکثیر فرآورده های فرهنگی در بازارهای داخلی و جهان شوند که در نهایت بالاترین دستاورد آن توسعه بخش خلاق گردشگری میباشد.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با اشاره به اینکه رشت گنجینه غذایی باارزشی در اختیار دارد افزود: این گنجینه غذایی با ارزش با پیوستی فرهنگی ، تاریخی،اجتماعی، میراث مادران گیلانی است که تاکنون ماندگار شده و وظیفه ما در این میان توسعه این داده ها و ظرفیت های غنی و تیدیل آن به دستاوردهای اقتصادی در بازارهای داخلی و بازارهای خارج از مرزهای کشور است و این هدفی با اهمیت است و باید گفت در نهایت هدف مشترک شهرهای خلاق کشور از برگزاری این گونه همایش ها و جشنواره ها، حفظ فرهنگ های غنی سنت های اصیل بومی و معرفی آن به جهان است که در هدایت آن به سمت ایجاد رونق های اقتصادی پایدار حرکت می شود.
تاج شهرستانی با بیان اینکه اخذ امتیاز شهر خلاق یک دستاورد شهری و مختص به جمعیت آن شهر محسوب نمیشود گفت : بلکه دستاوردی است ملی و مرتبط به تمامی کشور و اینگونه همایشها، گامهایی است در جهت تبادل اندیشه های فرهنگی و تجربیات پنج شهر خلاق حاضر در این رویداد ملی و امید،میرود که در این روند شهرهای خلاق دیگری در کشور نیز معرفی و به این زنجیره فرهنگی محور با اهداف اشتغالزایی و رونق های اقتصادی متصل شوند.
وی در خاتمه تصریح کرد: در پایان برخود لازم میدانم که صمیمانه از تلاش های دبیـرخانه شهر خلاق خوراک رشت برای اهتمام در برگزاری این همایش ملی تقدیر و تشکر کنم و همچنین از تلاش شهردار رشت جناب دکتر شوقی،همکاران گرانقدرم در شورای اسلامی شهر رشت، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، اصحاب محترم رسانه و تمامی متولیان امر قدردانی نمایم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.