×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دومین نشست نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

گیلان پیام/ دومین نشست نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر پریسا کسمایی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت در خصوص طرح «عوامل مرتبط با بهداشت دهان و دندان بر اساس الگوهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت» گفت: امروزه میانگین استفاده روزانه حداقل دو بار از مسواک در میان کودکان سنین دبستانی ۲۰ درصد می‌باشد.

وی همچنین با بیان اینکه این آمار برای یک بار استفاده از مسواک در میان این کودکان نهایتاً تا ۴۵ درصد است، گفت: تنها ۵ درصد از کودکان این رده سنی از نخ دندان به صورت صحیح استفاده می‌کنند که آماری بسیار نگران کننده است.

دکتر کسمایی با بیان اینکه باید حقیقت را در خصوص بهداشت دهان و دندان به کودکان بگوییم، گفت: اصلاح روند رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان با ارائه اطلاعات خلاف واقع به کودکان امکان‌پذیر نیست و باید از معایب‌عدم استفاده از مسواک و نخ دندان آگاه باشند.

در ادامه جلسه، دکتر مهدی شیرزاد عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت در خصوص طرح «تبدیل زباله‌های پلاستیکی به مواد کارآمد جهت تصفیه آلاینده‌های زیست محیطی» گفت: در برخی از کشورهای توسعه یافته، شاهد آن هستیم که بجای تولید پلاستیک، به دنبال تولیداتی هستند که در محیط زیست جذب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه توصیه ما بر این است که زباله پلاستیکی تولید نشود، گفت: در بحث زباله، نگاه ما بر این است که زباله می‌بایست کمتر شود و قابلیت حذف به صورت کامل وجود ندارد.

پس از این دکتر جلیل جعفری عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت در خصوص طرح «تصفیه پساب‌های حاوی ترکیبات آنتی بیوتیک با استفاده از جاذب‌های سنتز شده» گفت: آنتی بیوتیک‌ها دسته بزرگی از مصرف دارویی را تشکیل می‌دهند و از این نظر مورد توجه این طرح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آنتی بیوتیک‌ها بدون جذب در بدن، دفع می‌شوند، گفت: این موضوع سبب بروز برخی مخاطرات، بخصوص مخاطرات محیط زیستی خواهد شد.

دکتر جعفری با اشاره به اینکه دفع آنتی بیوتیک‌ها در محیط زیست اثرات منفی دارد، گفت: وجود پساب فاضلاب دارای آنتی بیوتیک برای محیط زیست بسیار خطرناک است و باید با استفاده از جاذب‌های سنتز شده مانع از ورود این آنتی بیوتیک‌ها در محیط زیست شد.

در ادامه این نشست، دکتر شهیاد آذری در خصوص «وضعیت بیماری لیشمانیوز پوستی و احشایی (کالا آزار) و ناقلین آن‌ها (پشه خاکی) در استان گیلان»، گفت: در بلند مدت باید برای محیط زیست برنامه داشته باشیم، این میراثی برای نسل‌های آینده است.

وی افزود: ۱۷ درصد بیماری‌ها از طریق انتقال به وجود می‌آید و سازمان بهداشت جهانی بر روی گزش حشرات در انتقال بیماری‌ها تاکید کرده است.

دکتر شهیاد آذری با اشاره به اینکه پشه‌ها اصطلاحاً نیش نمی‌زنند و گزش توسط آنان اتفاق می‌افتد، گفت: برای جلوگیری از گزش حشرات باید خود را از معرض آنان دور نگهداشت.

وی با اشاره به وجود پشه‌های خاکی در استان گیلان، گفت: با توجه به افزایش مهاجرت به استان گیلان ممکن است مهاجرین، بخصوص آن‌هایی که به مناطق جنوبی گیلان بخصوص رودبار مهاجرت می‌کنند در معرض این موضوع قرار گیرند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.