×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت میزبان بیش از ۲۰ برنده جایزه نوبل دنیا در ایران

%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c

اختتامیه نخستین جایزه جهانی یوسرن ؛ علم بدون مرز با حضور بیست دانشمند نخبه ۱% دنیا با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو _ ایران ، شهرداری رشت ، برگزار شد و برگزیده جایزه یوسرن که دو نفر از آنها ایرانی و مابقی از بلژیک، هلند و امریکا بودند مورد تقدیر قرار گرفتند به گزارش گیلان پیام، در همایش بین المللی شبکه جهانی آموزش و پژوهش های علمی یا یوسرن   از ۱۸ الی ۲۰ آبان ، دانشمندان یک درصد برتر جهان حضور داشتند و تازه هایی در زمینه سلول های بنیادی، فناوری نانو، برنامه نویسی سلول ها، ژنتیک، تغییرات جوی، حیات در کرات دیگر، فلسفه علم و تازه های ریاضیات و … ارائه کردند.

محتوای اصلی این همایش در ۵ حوزه علوم پزشکی ، علوم اجتماعی ، علوم کامپیوتر، فیزیک و شیمی، علوم پایه برگزار شد که در همین حوزه ها جایزه یوسرن تعلق گرفت.

دکتر جمشید آقایی از ایران و مرتضی محمودی از امریکا ، ۲ برنده ایرانی جایزه یوسرن بودند.

 همچنین Alexander leemans از بلژیک،  Lucas Joppa از امریکا، Floris De lange از هلند از دیگر برگزیدگان یوسرن بودند.

این ۵ نفر از میان  ۵۰۰ نفر شرکت کننده در همایش یوسرن انتخاب شده اند. مبلغ جایزه برابر با ۱۰ هزار دلار است که ۵ هزار دلار آن به صورت نقدی به برگزیدگان اهداء شد.

هدف از راه اندازی یوسرن گسترش تبادلات علمی از طریق مشارکت صاحب نظران و اندیشمندان برتر جهان بوده است.

در مراسم اختتامیه  این همایش  که به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار و با حضور بیش از ۲۰ برنده جایزه نوبل برگزار شد، شیدا مهنام رئیس گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو و دکتر رضایی معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی و از دانشمندان یک درصد برتر علوم پزشکی جهان سخنرانی کردند.

دکتر مهنام در سخنرانی خود به نقش ثبت رشت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو و نقش آن در ارتباطات فرهنگی با دنیا اشاره کرد.

در این مراسم که با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی رشت و بانک شهر و رستوران گیله وا و انجمن سینمای جوان ایران برگزار شد، از رشت دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت، دکتر غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس و دکتر رضا رسولی، عضو شورای شهر رشت  و فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت ، حضور داشتند.

دکتر ثابت قدم در این مراسم به هنگام افتتاح گالری عکس جشنواره دریای دوستی کاسپین اظهار داشت : بسیار خوشحالم از اینکه در اولین جایزه جهانی «USERN» فرصت ارائه صحبت را پیدا کرده‌ام. من امروز می‌خواهم از تجربیات خود در حوزه مدیریت شهری دریکی از کلان‌شهرهای ایران با شما صحبت کنم. شهری که با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خاص خود، در میان یک بخش فرهنگی مستقل از خرده فرهنگ ‌های حاضر در ایران قرارگرفته است.

وی افزود : راه ما در آغاز، راهی سخت و با اینرسی متمایل به سکون بسیار زیاد بود اما با تکیه‌ بر اصول حرکت در چارچوب دستور کار یونسکو و اصرار بر استفاده از تجربیات دانشمندان و شخصیت ‌های برتر دانشگاهی در سطح جهان، بر این مانع غلبه کرده و امروز در مجموعه‌ی مدیریت شهری رشت ، باور همگان به انجام و ادامه و به نتیجه رسیدن این تجربه گران‌قیمت، تبدیل به یک ارزش سازمان شده است.

شهردار رشت تصریح کرد : در میان مهمانان گران‌قدر این کنگره، دانشمندانی هستند که در روانشناسی شخصیت و هویت تخصص داشته و در موضوع نوستالژی و تقویت بعد معنوی انسان، مطالبشان را ارائه داده‌اند.

دکتر سید محمد علی ثابت قدم یاد آور شد : ما- من و همکارانم در شهرداری رشت- با تکیه‌بر بعد معنوی شهروندان همشهری خود و قدرت ایجاد سرمایه اجتماعی در خدمت طرح‌های توسعه شهری با موضوع نوستالژیای فرهنگ شهر و منطقه خود، اقداماتی را انجام داده‌ایم که امروز به عنوان اولین نمونه در کشور ایران قابل‌ارائه و استفاده است.

شهردار رشت  افزود : اعتمادسازی محلی، برند سازی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در چارچوب استراتژی توسعه گردشگری، راهبرد اساسی ما در برنامه  زمان‌بندی مشخص است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر رشت گفت : رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان واقع در شمال کشور در جوار دریای کاسپین با حدود یک‌میلیون نفر جمعیت در حال تردد در شهر واقع‌ شده است.

۷۵ درصد سطح استان گیلان را اراضی جنگل، مرتع و کشاورزی به خود اختصاص داده است و به دلیل دسترسی به شهرها و بخش‌ها و روستاهای اطراف رشت و دسترسی مناسب آن به پایتخت کشور ( تهران) و نیز راه ‌های دسترسی مناسب هوایی، زمینی و به‌زودی ریلی (که در کنار ارتباطات بین‌المللی مناسب با راه ‌آهن اروپا و اتصال آن به شبه ‌قاره هند در آستانه بهره‌ برداری است) موقعیتی را می‌سازد که با تلاش همکاران خود، به‌عنوان یکی از ۱۸ شهر خلاق جهان در خوراک‌شناسی به ثبت یونسکو رسیده است که با اجرای پروژه بازآفرینی کالبدی شهر، ضمن ایجاد زمینه‌های بسیار مناسب گردشگر پذیری، منابع مناسبی را نیز هم ازنظر دسترسی هم ازلحاظ مالی با نگاه انسان‌محور هدایت می‌نماید.

اهدای تندیس دریای دوستی کاسپین به دکتر رضایی و آرمان حداد

در بخش دیگری از این مراسم که با حضور نمایندگان  بانک شهر ، رستوران گیله وا و انجمن سینمای جوان ایران شاخه گیلان، گالری عکس دریای دوستی کاسپین افتتاح شد و تندیس دریای دوستی به دکتر رضایی معاون امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و از دانشمندان نخبه یک درصد دنیاو آرمان حداد، کوهنورد برجسته گیلانی اهدا شد.

پایان بخش برنامه نیز میهمانی شام در برج آزادی  با مشارکت رستوران گیله‌وا بود که در آن سعی شد‌ برند شهر خلاق خوراک شناسی  معرفی شود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.