×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور در حال نهایی شدن است

گیلان پیام/ آقای رئیسی، امروز شنبه در مراسم روز ملی صنعت و معدن با قدردانی از همه فعالان عرصه صنعت و معدن کشور، اظهار داشت: ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد را محور نامگذاری سال‌ها قرار داده‌اند و در ۶ سال اخیر بر توجه به تولید، تأکید ویژه داشته‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه تولید یکی از محور‌های اصلی خلق قدرت برای کشور است، تصریح کرد: دولت مردمی به تبعیت از تأکید رهبر معظم انقلاب و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش روی تولید و توسعه صادرات را وظیفه خود می‌داند.
آقای رئیسی، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را «افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی» دانست و گفت: دشمن برای عقب نگه‌داشتن کشور و ضعیف کردن مؤلفه‌های قدرت که تولید، جزو مهم‌ترین آن‌ها است، می‌خواهد روند تولید را مختل و ضعیف کند. وظیفه ما در برابر این تلاش‌ها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است.
رئیس جمهور، تصریح کرد: فعالیت در هر میدانی به طور طبیعی مشکلات و سختی‌هایی دارد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت در مسیر تولید، به عزم و اراده پولادین، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مستمر، نیاز دارد.
آقای رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانش پایه، اظهار داشت: تولید دانش‌بنیان، توانایی و ظرفیت رقابت‌پذیری بیشتر در بازار‌های جهانی و داخلی دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن فرصت مناسبی است تا علاوه بر قدردانی از زحمات و تلاش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مرور و بازنگری به کار‌ها و دستاورد‌های این حوزه داشته باشیم، گفت: این جمع، بهترین محل برای تشریح و تبیین آسیب‌ها و مشکلات و نیز ارائه راهکار‌های برون‌رفت از این مسائل و غلبه بر موانع است.
آقای رئیسی، خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در مراسم با تأکید بر اینکه برای تبیین مشکلات و ارائه راهکار‌ها به این نشست بسنده نکنید و تا رفع واقعی و نهایی مشکل پیگیر موضوع باشید، اظهار داشت: پس از تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، مبنی بر تدوین سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را مأمور تهیه این سند کرد که با مشورت کارشناسان، پیش‌نویش خوبی تهیه شده و در حال گذراندن مراحل نهایی است.
رئیس جمهور، تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه را از جمله کار‌ها برای هموار شدن مسیر تولید، عنوان و تصریح کرد: آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی، قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و ضرورت این پیش‌بینی پذیری، پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه است.
آقای رئیسی در ادامه با بیان اینکه مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، گفت: دولت باید تصدی‌گری‌های خود را در اقتصاد رها کند و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. البته آقای فاطمی امین، تشخیص اولویت‌ها را نیز از مسئولیت‌های دولت عنوان کردند که نکته درستی است.
رئیس جمهور، اظهار داشت: میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدی‌گری‌های خود بکاهد و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابک‌سازی، جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینه‌های دولت، باید مورد نظر همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها به‌ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.
آقای رئیسی، تلاش برای نیل فعالیت‌های تولیدی به بهره‌گیری هر چه بیشتر از دانش‌ها و دستاورد‌های نوین علمی را از دیگر ضرورت‌های رونق تولید دانست و تصریح کرد: اگر دانش، ضمیمه تولید و صنعت نشود، به شکل پایان‌نامه در دانشگاه باقی می‌ماند. دانشگاه باید در کنار بازار، صنعت و معدن قرار گیرد و در این زمینه، صنایع بزرگ و سنگین باید بیش از دیگر صنایع و فعالیت‌های تولیدی مورد توجه باشد.
رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت افزایش کیفیت و بهره‌وری تولیدات داخلی، گفت: هر تولیدکننده باید با بازتعریف موضوع افزایش بهره‌وری، در عین حال، راهکار‌های کاهش قیمت تولید را نیز پیدا کند.
آقای رئیسی، موضوع خام‌فروشی را از جمله دیگر موانع پیش روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: باید نسبت به مسأله خام‌فروشی، به شدت حساس باشیم، زیرا ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خام‌فروشی، ممکن خواهد شد.
رئیس جمهور، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را مورد تأکید جدی قرار داد و تصریح کرد: حتما تولیدکننده نباید ضرر کند، اما در حق مصرف‌کننده نیز نباید اجحافی صورت بگیرد و در میدان تولید باید از مصرف‌کنندگان حمایت شود.
آقای رئیسی، مبارزه با فساد را نیز یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است. ساختار‌های فسادزا باید به گونه‌ای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد.
رئیس جمهور، نظارت جدی بر همه فرایند‌های اخذ مجوز‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری و تولید را از دیگر مصادیق مبارزه با فساد برشمرد و تصریح کرد: دولت هوشمند، یکی از زمینه‌های مهم مبارزه با فساد است و این موضوع باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، زیرا سامانه‌ها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشاگری فساد دارند.
آقای رئیسی بر ضرورت رعایت موضوعات زیست محیطی در کار‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلاینده‌ها به محیط زیست و مردم آسیب نزند.
رئیس جمهور، توجه به رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را مصداق امر به معروف دانست و اظهار داشت: شما تولیدکنندگان و صنعتگران تردید نکنید که تلاش شما برای تولید قدرت در کشور، یک معروف بزرگ است و هر حرکتی در مسیر استقلال و تولید کشور، تیری بر قلب دشمن است که مردم را امیدوار و دشمن را ناامید می‌کند.
آقای رئیسی در بخش دیگر از سخنان خود، به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفر‌های خارجی و ملاقات با سران کشور‌های همسایه، شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستم. زمینه کار، بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم.
رئیس جمهور، مدیریت را دارای مؤثرترین نقش در حرکت و بالا بردن یک مجموعه دانست و تصریح کرد: مدیران باید با تلاش مضاعف، مدیریت ماندگار را در صحفه تاریخ ثبت کنند؛ حق عقب‌گرد، توقف و در جا زدن نداریم؛ تنها راه پیش رو، پیشرفت است.
پیش از سخنان آقای رئیسی، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی با بیان اینکه در هر صنعتی که ورود کردیم، بعد از ۱۰ سال توانستیم در آن صنعت به بلوغ برسیم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین داشته ما در مسیر توسعه، سرمایه انسانی ما بوده است.
وزیر صمت با بیان اینکه باید به قدرت اقتصادی نخست منطقه تبدیل شویم، گفت: با اطمینان می‌توانیم بگوییم که اگر میان فعالان اقتصادی با سایر دستگاه‌ها یک همدلی و انسجام وجود داشته باشد، دستیابی به افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ قابل تحقق خواهد بود.
همچنین در این مراسم، ۸ طرح در حوزه صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۱۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید که ۶ هزار و ۸۰۲ فرصت شغلی پایدار، ایجاد خواهد کرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.