×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
پوکی استخوان یک بیماری خاموش و نامرئی است

گیلان پیام/ دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با گرامیداشت روز ۲۰ اکتبر ، روز جهانی پوکی استخوان ” هر قدم یک گام به سوی استخوان های قوی تر ” اظهار کرد؛ تشخیص به موقع پوکی استخوان بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی افزود؛ انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه پوکی استخوان، یک بیماری خاموش و نامرئی است ، گفت؛ در بسیاری از مواقع مبتلایان به پوکی استخوان ، تا زمانی که دچار شکستگی نشوند علائمی از بیماری خود را مشاهده نمی کنند.
وی تصریح کرد؛ برخی از عوامل خطر پوکی استخوان تغذیه ناسالم و کم تحرکی، پرکاری تیروئید، یائسگی زودهنگام، جراحی (برداشتن تخمدان ها و برداشتن بخشی از معده) و بالا رفتن سن است.
دکتر رضوانی تاکید کرد؛ با اصلاح سبک زندگی می توان از بروز پوکی استخوان، پیشگیری و یا در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد.
معاون بهاشتی دانشگاه با اشاره به اقداماتی نظیر داشتن تغذیه مناسب و انجام مداوم ورزش در حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی ها درسنین بالاتر، اظهار کرد؛در صورت تجویز پزشک،مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D می تواند به بهبود وضعیت استخوان ها کمک کند. همچنین برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و از بین بردن خطرات بالقوه مواجهه با شکستگی لازم است از مصرف سیگار اجتناب کرد.
دکتر رضوانی در پایان یادآورشد؛ این سبک زندگی “استخوان سالم” نه فقط در افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای همه، بسیار حائز اهمیت است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.