×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
برگزاری کارگاه آموزشی سرطان پستان در رشت

گیلان پیام/در ابتدای این کارگاه، دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه هیچکس از ابتلا به سرطان مصون نیست، سرطان پستان را از شایعترین سرطان ها برشمرد و گفت ؛ زنان با خودآزمایی صحیح و خودمراقبتی می توانند مانع از ابتلا به سرطان پستان شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه افزود ؛ خودمراقبتی باید در بین زنان نهادینه شود و ماماها با آموزش درست خودآزمایی به بانوان و غربالگری می توانند پیش از بروز بیماری سرطان پستان نسبت به این بیماری تشخیص زودرس انجام دهند و مانع از پیشرفت بیماری و به خطر افتادن حیات فرد شوند.
وی تاکید کرد ؛ در صورتی که خودمراقبتی و غربالگری در این بیماری به موقع انجام شود، علاوه بر تشخیص زودرس، مراحل درمان به موقع انجام شده و فرد بیمار می تواند مانند دیگران به زندگی عادی خود ادامه دهد.

دکتر لیلا شکرگزار- استادیار دانشگاه و جراح عمومی نیز در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه با تشخیص زودرس امکان بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان بسیار افزایش یافته ، گفت؛ اهمیت غربالگری توسط ماماها و همچنین خودمراقبتی و خودآزمایی صحیح توسط زنان در تشخیص زودرس بیماری سرطان پستان است که منجر به درمان فرد شده و امکان بقای بیمار را به شدت افزایش می دهد.

وی ضمن تشریح علائم سرطان پستان، افزود؛ عواملی مانند ؛ نخستین بارداری در سنین بالا، عدم شیردهی به نوزاد، مصرف الکل ، دخانیات و چاقی در سنین پس از یائسگی می تواند احتمال بروز سرطان پستان در زنان را افزایش دهد.

دکتر نگار شکوری متین- متخصص رادیولوژی نیز در ادامه این کارگاه ، چگونگی انجام ماموگرافی را تشریح کرد و انجام ماموگرافی برای زنان بالای چهل سال به طور سالانه را یکی از بهترین اقدامات برای پیشگیری از بروز سرطان پستان و تشخیص زودرس آن دانست.
در بخش دوم کارگاه، سجاد نبی زاده- کارشناس سلامت اجتماعی گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه مطالب مبسوطی درخصوص نقش مدیریت استرس، حمایت های روانی و مداخلات مختصر در پیشگیری و درمان سرطان پستان ارائه کرد و دکتر غلامرضا صادقی- رئیس گروه پیشگیری مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی نیز روند ۱۲ ساله ی سرطان پستان در استان گیلان را در این کارگاه تشریح کرد.
در پایان کارگاه، از ده مامای شهرستان ها که عملکرد مثبتی در برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان طی شش ماهه اول سال داشتند ، تقدیر به عمل آمد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.