×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
ادعای اشتغال و احتساب سابقه بیمه‌ای ، ابتدا باید در شعب تأمین‌اجتماعی رسیدگی شود

گیلان پیام/به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان به نقل از سایت رسمی این سازمان ، عمران نعیمی مدیرکل امور حقوقی و قوانین این سازمان در پاسخ به این سوال که افرادی که مدعی اشتغال و احتساب سابقه بیمه‌ای هستند، آیا الزامی به مراجعه به مراجع حل اختلاف قانون دارند یا خیر ، اظهار داشت : بیمه‌شدگان در این زمینه الزامی ندارند و افرادی که مدعی اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند ولی کارفرما حق بیمه دوران اشتغال ادعایی آنان را به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت نکرده است لازم نیست به ادارات کار مراجعه کنند و می‌توانند درخواست خود را همراه با مدارک و مستنداتی اعم از قرارداد کار ، فیش حقوقی و مدارک مالی و دستمزدی که اثبات‌کننده رابطه اشتغال و دریافت دستمزد است، مستقیماً به کمیته‌های ادعای اشتغال مستقر در شعب بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی جهت طرح و بررسی در این کمیته‌ها ارائه کنند و ضرورتی ندارد بدواً به اداره کار مراجعه کنند.

نعیمی افزود: طرح ادعای اشتغال پیش از طرح دادخواست در شعب دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی در شعب سازمان تأمین‌اجتماعی است. بر اساس دادنامه‌های هیئت‌عمومی دیوان عدالت اداری و مفاد رأی وحدت رویه شماره ۷۲۰ مورخ ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ دیوان عالی کشور و تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری، طرح شکایت در شعب دیوان عدالت علیه سازمان تأمین‌اجتماعی منوط به طرح، بررسی درخواست و صدور رأی در کمیته‌های ادعای اشتغال واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی است.

وی همچنین گفت: لازمه طرح شکایت علیه سازمان در دیوان عدالت اداری در ارتباط با ادعای اشتغال، طرح درخواست ادعای اشتغال و احتساب سابقه در کمیته‌های ادعای اشتغال شعب سازمان و اتخاذ تصمیم از سوی این کمیته‌ها است و بیمه‌شدگان پیش از مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری می‌توانند ادعای خود را در این شعب مطرح کنند.
نعیمی افزود: تنها بعد از اعلام نظر قطعی کمیته‌های تخصصی سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد سوابق بیمه‌ای ادعایی، بیمه‌شدگان این سازمان می‌توانند در صورت اعتراض به رأی صادره به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و درخواست‌های احتساب سوابق بدون طرح اولیه آن در این کمیته‌ها، قابل طرح در دیوان عدالت اداری نخواهد بود.
مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تامین‌اجتماعی همچنین اظهار داشت: بیمه‌شدگانی که لیست حق بیمه آنان همه ماهه به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود با توجه به اینکه مندرجات لیست حق بیمه اعم از دستمزد، روزهای کارکرد، عنوان شغلی و … مبنای برقراری تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت آنان از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد؛ می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا با استفاده از برنامه کاربردی “تأمین‌ من” و مشاهده لیست حق بیمه ارسالی، چنانچه اطلاعات لیست‌های حق بیمه منطبق با واقعیت نباشد، ظرف ۶ ماه از تاریخ ارسال لیست حق بیمه، مراتب را به این سازمان اعلام کنند تا حسب مورد با ارائه مدارک و مستندات در این خصوص تصمیم‌گیری شود./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.