- نویسنده : مدیر وبسایت
- 24 اردیبهشت 1402
- کد خبر 23030
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
گیلان پیام/رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر با تاکید بر کار اصولی در موضوع پسماند تصریح نمود: چرخه کار پسماند باید مرحله به مرحله از جمعآوری، تفکیک، پردازش، سوزاندن و در نهات دفن زباله باید به شکل اصولی و با دقت انجام گیرد. باید در قدم اول تفکیک از مبدا را اهمیت بیشتری داد و اقدامات موثرتری انجام گیرد. در این راستا میتوان از شرکتهای موفق در شهرهای دیگر، جهت هوشمند سازی استفاده نمود.
نایب رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر در این خصوص گفت: شهر رشت از سال ۱۳۸۵ جز اولین شهر ها تفکیک زباله را شروع کرد و شهرهای بزرگ مثل شیراز از شهر رشت الگو برداری میکردند؛ اما در حالی که در سال ۱۳۹۹ تفکیک زباله در شیراز به حدود ۸۰۰ تن رسید این میزان برای شهر رشت حدود ۲۰۰ تن بود. شهرداری باید در کنار تفکیک زباله به شکل سنتی برای هوشمند سازی تفکیک زباله اقدامات موثرتری را انجام دهد.
مهیار سماکچی تفکیک غیر رسمی را چالش زباله شهر رشت دانست و افزود: به دلیل جمع آوری غیر اصولی افراد غیر رسمی، زبالهها محلات شهر را به شکل نامناسبی دچار آشفتگی بصری میکند.
وی با تاکید بر اهمیت کمیسیون ماده ۳۸ گفت: در حالی که سابق بر این کمیسیون ماده ۳۸ پاشنه آشیل شهرداری بود اما در یک ماه اخیر مسئولین و کارشناسان حقوقی مجاب به حضور و دفاع از حقوق شهرداری شدند. و از دو جلسه قبل هر پروندهای از هر واحد شهرداری به کمیسیون ماده ۳۸ میرود باید مسئولین حقوقی، مالی و عمرانی آن حوزه جهت توضیح و دفاع در جلسه حضور یابند.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا گفت: به دلیل پرداختهای نامنظم در شهرداری به پیمانکاران ، مبلغ پیمان با نرخهای بالاتر برای شهرداری محاسبه میشود. اما برنامه ریزی برای نیمه دوم سال به گونه ای است تا با پرداختهای منظم انگیزه و جذابیت بیشتری جهت کار، برای پیمانکاران با شهرادی ایجاد شود. مجید عزیزی عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر با تاکید بر تسریع در خدمات رسانی به شهروندان بیان نمود: شرکت قبلی حدود ۶ ماه زمان را تلف نمود هرچند باید ضرر و زیان برای آن در نظر گرفته میشد اما ضرر و زیانها قابل جبران نیست. باید پاسخگوی این سو مدیریت بود. وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی زباله تصریح نمود: شیرابه کود آلی، در حال آسیب رساندن به محیط زیست اطراف کود آلی است. شورای شهر علاوه بر حفاظت از منافع شهرداری به عنوان منتخب مردم باید خدمات رسانی مناسبی برای شهروندان ارایه نماید. شهرداری باید دغدغه مردم در خصوص مشکلات محیط زیستی در محدوده کودآلی را مرتفع نماید.
وی با اشاره به اهمیت کمیسیون ماده ۳۸ یادآور شد: باید از روند خوبی که آقای سماکچی به عنوان نماینده شورا در ماده ۳۸ شروع کردند تشکر نمود. سابق بر این شهرداری ضرر و زیانهای زیادی را در همین کمیسیون متحمل شد. از جمله این ضررها مربوط به پروژه آب نما بوستان ملت است. در حالی که قرارداد شهرداری حدود ۳ میلیارد بود اما طرف قرارداد با شهرداری حدود ۱۴ میلیارد و به قول دیگری حدود ۳۰ میلیارد تومان از شهرداری ضرر و زیان دریافت نمود و این اتفاقات ناگوار از مسیر کمیسیون ماده ۳۸ اتفاق افتاد.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در خصوص جمع آوری پسماند خشک گفت: بر اساس ضوابط وزارت کشور موضوع جمع آوری پسماند باید هوشمند سازی شود به دلیل تجربه ناموفقی که با شرکت قبلی وجود داشت؛ با شرکت جدید قرارداد موقت امضا شد.
حامد بشر دانش ادامه داد: شهرداری رشت در خصوص پسماند تنها است. ۱۰۳ نقطه گاراژ غیر رسمی جمع آوری و تفکیک پسماند در رشت وجود دارد و حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ نفر زباله ها را از شهروندان ، اصناف و از زبالههای موجود در شهر به صورت غیر اصولی جمعآوری و تفکیک میکنند. وی با اشاره به اقدامات شهرداری در خصوص تفکیک زباله گفت: بالاترین میزان جمع آوری پسماند خشک توسط شرکتی که قرارداد موقت داشت حدود ۹۰ الی ۱۰۰ تن در ماه بود که بسیار پایین است. بر اساس صورتجلسه شورای تامین میتوانیم این موضوع را تعیین و تکلیف کنیم و فعلا به شکل سنتی حدود ۳۰ ماشین را تکلیف کردیم تا جمع آوری را انجام دهند. و این روند را به شکل گسترده ادامه خواهیم داد تا به تجربه موفق جمع آوری در حدود ۲۰۰ تن، قبل از سال ۹۹ برگردیم. رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به شروع به کار فازهای جدید کودآلی یادآور شد: با کمک دادستان و با فشاری که به شرکت شهاب خودرو وارد شد فاز ۳ و ۴ کود آلی تکمیل شد. که حدود ۶۰ الی ۷۰ تن زباله در روز توسط هر خط، پردازش میشود/انتهای پیام
https://gilanpayam.ir/?p=23030