- نویسنده : مدیر وبسایت
- 05 دی 1403
- کد خبر 34535
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
گیلان پیام/محمد نور صالحی رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در این نشست با اشاره به اینکه در برخی از کشورها بخش هایی که نوسازی شده است اصلا پارکینگ ندارند اظهار کرد: اما در کنار این نوسازی ها پارکینگ عمومی وجود دارد .
وی با بیان اینکه در بخش های بافت فرسوده، مدیریت شهری باید توجه بیشتری در ارائه همکاری بابت برق، آب، گاز و… داشته باشد افزود:
نقش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بافت های تاریخی بسیار تاثیر گذار است و اگر رویکرد نظام تامین منزل مورد نیاز مردم است می تواند با توجه به بافت فرسوده از ایجاد حاشیه نشینی جلوگیری کند.
نورصالحی با اشاره به اینکه دولت و دستگاه های حاکمیتی باید خودشان را مکلف به پرداخت حق و حقوق قانونی شهرداری ها بر اساس قانون بدانند تصریح کرد: هر اندازه وابستگی شهرداری ها نسبت به ساخت و سازها کاهش پیدا کند یقینا اتفاقات خوبی می افتد .
محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت و عضو کمیسیون توسعه و عمران شهری مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور نیز در این جلسه با خیر مقدم به اعضای حاضر اظهار کرد: یکی از مشکلات در بحث شهرسازی که غالبا مردم و شهرداری با چالش مواجه می باشند وجود دیرخانه کمیسیون ماده پنج در خارج از شهرداری است و انتظار داریم این کمیسیون ها به منظور تسهیل بخشیدن به امور در درون شهرداری های حداقل مراکز استانها دایر شود.
وی با بیان اینکه روسای شوراهای اسلامی در کمیسیون های ماده پنج حضور دارند افزود: روسای شوراهای اسلامی حق رای در این کمیسیون ها را ندارند و امیدواریم از این بابت نیز اقدامات لازم انجام شود.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت به وضعیت برخی از املاک اشاره کرد و گفت: بافت فرسوده در نقاط مختلف رشت وجود دارد و پیش از این شهرداری ها می توانستند برای برخی از زمین های دارای اعیانی قبل از سال هفتاد پروانه صادر کنند اما متاسفانه با شکایتی که صورت گرفته این مسئله دیگر در اختیارات شورا و شهرداری نیست.
کارگرنیا با بیان اینکه تنها دستگاهی که خود را در موضوع بافت فرسوده موظف و مسئول می داند شهرداری ها هستند گفت: شهرداری رشت برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران بخش ساختمان و همچنین ساکنان در بافت فرسوده هفتاد و پنج درصد تخفیف در هزینه های صدور پروانه می دهد در صورتیکه دیگر سازمان ناظر در این بخش صد در صد هزینه ها را دریافت و سایر دستگاههای خدمات رسان هم هیچگونه مساعدتی برای ترغیب در ای بخش ندارند و انتظار می رود دستوری در این باره صادر تا تمامی دستگاه ها در این باره همراهی داشته باشند .
وی به عدم بلند مرتبه سازی در رشت اشاره کرد و گفت: اگر دستگاه هایی همچون میراث و… در موضوع ارتفاع و تراکم ساخت و ساز در بافت فرسوده با شهرداری همکاری کنند یقینا بافت فرسوده رشت زودتر احیا می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه واقعیت این است که عوارض دریافتی از محلات مرفه برای محلات حاشیه نشین هزینه می شود افزود: باید دولت نیز برای بافت های فرسوده و حاشیه نشین کمک کند تا بتوانیم خدمات مورد نیاز در آن مناطق را ارائه کنیم.
کارگرنیا با بیان اینکه باید بپذیریم توسعه شهری توسط مردم انجام می شود تصریح کرد: مردم وقتی میبینند که زمینی با قیمت اندک در جایی وجود دارد یقینا برای ساخت و ساز در آن استقبال می کنند و معتقدم توسعه شهر با یک برنامه مدون و تامین زیر ساخت های اولیه باید جهت رعایت اصول شهرسازی در اختیار سازندگان قرار گیرد.
رضا عاشری عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این کمیسیون با اشاره به اینکه زمین هایی هستند به دلیل شیوه نامه ها و طرح های نامناسب به لحاظ مختلف با مشکلاتی مواجه شده اند اظهار کرد: لازم است وزارت راه و شهرسازی شیوه نامه طرح های تفصیلی را بررسی کند .
وی با بیان اینکه طرح های تفصیلی نیازمند نگاه ویژه و بررسی است افزود: باید بر اساس شرایط زمانی و..در طرح ها بازنگری شود.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر رشت نیز با حضور در جلسه کمیسیون توسعه و عمران شهری مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه اغلب بافت فرسوده رشت در مرکز شهر قرار دارد اظهار کرد: بزرگترین مشکلاتی که از بابت فرسوده با آن مواجه هستیم مربوط به اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی است.
وی با بیان اینکه مباحثی که میراث درباره بافت فرسوده دارد در روند اجرای برنامه های عمرانی مشکلاتی ایجاد کرده افزود: مشکلی که رشت با آن در بافت فرسوده مواجه است مربوط به بلند مرتبه سازی است و باید این دغدغه برطرف شود.
سماکچی با اشاره به اینکه بیشترین مطالبات شهرداری رشت از دستگاه های دولتی است گفت: شهرداری در اجرای پروژه های عمرانی به تعهداتش عمل کرده اما در روند اجرای پروژه ها گاها با موانعی که مربوط به ادارات دیگر است مواجه می شود.
سید حسین رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای رشت نیز در کارگروه توسعه و عمران مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استانها در رشت گفت:عنوانی که برای هفتاد و چهارمین نشست مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استانها در نظر گرفته شده ؛حکمرانی دولتی و حکمروایی شهری است ،پرداخت به governance که تعبیر به حکمرانی و حکمروایی و حکومت کردن می شود را امری پسندیده می بینم اما ما عموما در چنین جلساتی به مشکلات می پردازیم تا مسائل .
وی افزود:حکمرانی بیشتر به فرایند سیاست گذاری و خطی مشی گذاری معطوف است. قوانین یک سیستم که تعارضات میان بازیگران آن عرصه را مدیریت می کند.در جلسه امروز تضارب نظری میان دو تن از اعضای شورا از دو شهر مختلف در خصوص کارایی چنین نشستهایی شکل گرفت و به چرایی آن میبایست اندیشید.
رضویان در ادامه گفت:در دهه ۱۹۸۰ وقتی حکمروایی خوب مطرح شد هدف مشارکت،شفافیت،وفاق عمومی،حاکمیت قانون،پاسخگویی و حقوق مساوی بود.دوباره به عنوان نشست اشاره میکنم؛حکمرانی دولتی و حکمروایی شهری. آگاهید از حکمرانی مفاهیم استبدادی به ذهن متبادر میشود و در مقابل حکمروایی خوب به حقوق شهروندی اشاره دارد.
عضو شورای شهر افزود:سه رکن این حکمروایی خوب چه کسانی هستند؟دولت،جامعه مدنی و بخشی خصوصی.اگر قرار است بنابر فرموده آن همکار شورایی ما از شهر اردبیل چنین جلساتی انتزاعی نباشد پس این حکمروایی میبایست برای شهروند ما بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی را به همراه داشته باشد.در دولت مدرن ،نهاد مدیریت شهر صف مواجهه شهروند با نهاد قدرت است امروز این رابطه به چه نحوی است؟ متاسفانه وضعیت به نحوی است که شهروند خود را مستاجری میبیند که در ازای زیستن در یک گستره جغرافیایی در موضوعات مختلف به شهرداری پول پرداخت می کند و او دخیل در حکمروایی نیست و حکمرانی نیز پاسخی دلخواه به نیازهای او نیست.این بحران ناکارآمدی است که موجب بحران مشروعیت شده و این بحران مشروعیت موجب به چنین تشتت در دیدگاه دو عضو شورا از دو شهر مختلف است.
سید حسین رضویان در ادامه گفت:همه بدنبال مدیریت یکپارچه شهری هستند اما آیا مدیریت شهری فقط چگونگی ارتباط متقابل شهرداری با اداراتی چون آب،برق،گاز و نظایر آن است؟ اصلا بازیگران عرصه مدیریت یک شهر چه کسانی هستند؟من خود پاسخ میدهم؛نهادهای دولتی، شهرداری،شورای شهر،بخش غیر رسمی،بخش خصوصی و شهروندان.پرسش اینجاست شهروند چه جایگاهی در مدیریت شهر دارد؟ و آیا برگزاری جلسات برای حکمروایی شهری موجب بهبود کیفیت زیستن او می شود؟
رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت در انتها با تشکر از رئیس شورا و شهردار بابت میزبانی این نشست در رشت گفت:برگزاری نشست مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استانها در رشت میبایست موجب تغییر و جلب توجه کشوری و بهرمندی از ردیف ها و اعتبارات ملی برای توسعه رشت و اجرای کلان پروژههای عمرانی در این شهر شود که امیدوارم با اخذ مصوبه لازم در اختتامیه این مهم برآورده شود .
شهردار رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه جلسات کمیسیون ماده پنج بسیار با تاخیر برگزار می شود اظهار کرد: انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده پنج به شهرداری می تواند مشکلات فراوانی را برطرف کند .
رحیم شوقی با بیان اینکه می توانیم در گام نخست در کلانشهرها و در گام دوم در دیگر شهرها نسبت به انتقال کمیسیون ماده پنج به شهرداری اقدام کنیم افزود: پیشنهاد می کنم کمیسیون ماده پنج به شهرداری مراکزاستان ها منتقل شود.
وی به بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: به دلیل برخی از اقدامات مساحت این بافتها نیز در حال افزایش است و تا زمانی که به شکل قانونی مشکلات حوزه ساخت و ساز را برطرف نکنیم نا خواسته به میزان بافت فرسوده افزوده می شود.
شهردار رشت با بیان اینکه باید در راستای بهبود وضعیت و حذف عناصر با هدف تشویق به ساخت و ساز قانونی اقدام کنیم تصریح کرد: در اواخر دهه هشتاد که بحث مسکن مهر مطرح شد ، اگر به درستی اقدام نمی شد این مسئله به یک حاشیه نشینی دیگر منجر می شد و سیاست گذاری های دولت در خصوص ساخت مسکن انبوه می تواند اقدام موثری در این حوزه باشد.
شوقی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان مطالبه ثبت شده داریم افزود: امیدواریم با تعاملات بهتر شاهد اتفاقات بهتری باشیم./انتهای پیام