×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
ایجاد شهرک صنعتی ۵۰ هکتاری دانش‌بنیان در منطقه آزاد انزلی

گیلان پیام/مهدی کاظمیان سخنگوی منطقه آزاد انزلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در انزلی با بیان اینکه اقتصاد دریا محور یا اقتصاد مبتنی بر دریا در چند سال گذشته به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز تبدیل شده است، اظهار کرد: سال گذشته، این مفهوم به طور رسمی از سوی مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و نشان‌دهنده اهمیت و لزوم توجه به اقتصاد دریا محور در کشور است.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم که در مورد اقتصاد دریا محور باید به سه مؤلفه اصلی توجه کنیم، گفت: نخست، موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و هم‌جواری با دریاهاست، ایران در شمال و جنوب، به دریای خزر و دریای عمان و خلیج‌فارس دسترسی دارد که این موقعیت جغرافیایی، بسیار حیاتی و استراتژیک است و منطقه آزاد انزلی نیز در مسیر کریدورهای بین‌المللی قرار گرفته است.

به گفته سخنگوی منطقه آزاد انزلی، مسیر کریدور شمال – جنوب که برای سال‌ها کمتر موردتوجه قرار گرفته بود، هنوز به طور کامل به‌عنوان یک مسیر استراتژیک تعریف نشده و اقدامات عملیاتی برای راه‌اندازی آن انجام نشده است، اما در چند سال اخیر به‌ویژه دو سه سال گذشته، به این موضوع بیشتر توجه شده و برنامه‌هایی برای فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب تدوین شده است.

کاظمیان با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد دریا محور و به اجرا درآوردن این برنامه‌ها، نیاز به زیرساخت‌های به‌روز و کامل داریم، افزود: در سراسر جهان، وقتی صحبت از مناطق آزاد می‌شود، این مناطق باید دارای زیرساخت‌های کامل باشند تا بتوان به آن‌ها امتیازات ویژه‌ای داد و حاکمیت اعمال کرد، اما در کشور ما، این روند کمی متفاوت است، یک منطقه به‌عنوان منطقه آزاد معرفی می‌شود و سپس اختیاراتی به آن واگذار می‌شود این مسئله نیازمند توجه و اصلاحاتی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصادی دریا محور بهره‌برداری کامل کنیم.

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته، تمرکز اصلی ما بر تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی بوده است، گفت: اکنون می‌توانیم بگوییم که پس از ۲۰ سال فعالیت، این منطقه از نظر زیرساخت‌های کلیدی و کاربردی به سطح مطلوبی رسیده و باتوجه‌به ظرفیت‌های استانی و استانداردهای ملی و بین‌المللی، تعریف‌های جدیدی در حوزه بنادر قابل‌ارائه است.

سخنگوی منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه استان گیلان دارای سه بندر استراتژیک مهم است که دو بندر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد قرار دارند، تصریح کرد: زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، اسکله‌ها و منطقه‌های اسکله درحال‌توسعه هستند و اکنون بندر کاسپین در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و شاید تنها ۲۰ درصد از آن تکمیل شده باشد بااین‌حال، در مدت چند سال فعالیت، ۶ پست اسکله فعال شده که شامل چهار پست اسکله کارگو بومی، یک اسکله رورو و یک پست اسکله دلفین می‌شود و در نهایت به ۲۱ پست اسکله خواهد رسید.

کاظمیان با بیان اینکه یکی از افتخارات این بندر این است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: دولت وظیفه ایجاد زیرساخت اولیه را بر عهده داشته است، اما واگذاری‌ها، از جمله اسکله و پس‌کرانه‌های مرتبط مانند انبارها و سوله‌ها، توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته وی، مولفه‌های ما شامل زیرساخت‌هایی است که برای توسعه اقتصاد دریا محور ضروری هستند و این زیرساخت‌ها شامل بندر، راه‌آهن، پس‌کرانه‌های مهم مانند انبارها، سوله‌ها، جاده، آزادراه و فرودگاه است که خوشبختانه، این منطقه که به‌عنوان یک منطقه طلایی در کشور شناخته می‌شود، هم‌اکنون تمام این زیرساخت‌ها و الزامات را داراست.

سخنگوی منطقه آزاد انزلی، درباره زیرساخت‌هایی که با الحاقات جدید بهبود یافته‌اند، توضیح داد و بیان کرد: مساحت ما قبلاً ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار بود و اکنون با قانون توسعه منطقه آزاد به بیش از ۸۶۰۰ هکتار افزایش‌یافته است، یعنی تقریباً چهار برابر شده و بخشی از این جغرافیا شامل مناطق ساحلی و گردشگری می‌شود و بخش استراتژیک آن پهنه‌های صنعتی و اقتصادی است که به منطقه افزوده شده‌اند.

کاظمیان با بیان اینکه سه شهرک صنعتی خمیران، ضیابر و شهر سپیدرود به طرح توسعه منطقه آزاد انزلی ملحق شده‌اند و پهنه فرودگاه سردار جنگل رشت نیز به‌عنوان یک ظرفیت مهم در حمل‌ونقل ترکیبی به منطقه آزاد تعریف شده است، گفت: امیدواریم که با ادامه این روند، بتوانیم اعمال حاکمیت کرده و سرمایه‌گذاران متناسب با این پهنه‌های صنعتی و اقتصادی را جذب کنیم.

وی سومین مؤلفه را دیپلماسی اقتصادی در توسعه اقتصاد مبتنی بر دریا دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته، در کشور ما غفلت‌هایی در این حوزه صورت‌گرفته و دستگاه‌های مسئول حوزه دریا به شکل جداگانه عمل کرده‌اند و تنها به حوزه‌هایی مانند بنادر و کشتی‌رانی پرداخته‌اند؛ اما سیاست‌های اقتصادی مرتبط با دریاها اکنون به‌مراتب فراتر از دو یا سه دستگاه است و بسیاری از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و دبیرخانه مناطق آزاد موظف به مشارکت در اقتصاد مبتنی بر دریا هستند و پس از تکمیل زیرساخت‌ها که در این منطقه آماده است، دیپلماسی اقتصادی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

سخنگوی منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران در معاهده‌های بین‌المللی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس حضوری فعال داشته است، گفت: این مشارکت‌ها فرصت‌های زیادی برای گفت‌وگوهای اقتصادی با شرکای بین‌المللی فراهم می‌کند و می‌تواند به پیمان‌های اقتصادی منجر شود که ارزآوری برای کشور به همراه دارد، تعرفه‌های ترجیحی در این پیمان‌ها تعریف شده و شرایط عمومی مورد پذیرش همه اعضا است که این خود یک ظرفیت بزرگ را فراهم می‌آورد و امیدواریم با شرایط کنونی و جهت‌گیری کشور به سمت اقتصاد مبتنی بر دریا، شاخص‌های اقتصادی کشور در زمینه‌های مختلف بهبود یابد.

کاظمیان با بیان اینکه در منطقه‌ای که حدود ۵۰ هکتار وسعت داشته و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، تصمیم گرفته‌ایم تا یک شهرک صنعتی با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایجاد کنیم، افزود: این منطقه در روستای گلشن و در نزدیکی بلوار سردار شهید سلیمانی واقع شده و زیرساخت‌های این پهنه صنعتی در حال تکمیل است و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم آن را واگذار کنیم و اولویت ما برای این شهرک، جذب شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.