×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
لزوم ترویج فرهنگ حسنه ی وقف در جامعه/وقف میراث ماندگار

گیلان پیام/آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت امروز در دیدار با مدیرکل و جمعی از معاونان اوقاف و امور خیریه استان با تبرک فرارسیدن هفته وقف، بر ضرورت ترویج فرهنگ سنت حسنه وقف در جامعه تاکید کرد و گفت: وقف میراث ماندگار است.
وی با اشاره به اینکه هنوز عده ی زیادی از مردم از احکام و برکات وقف کردن، اطلاع کافی ندارند؛ افزود: در این راستا پیرامون عمل به نیات واقفین و عدم تصرف دیگران در اموال وقف شده، مهمترین رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ و صیانت از اموال موقوفی است.
آیت الله فلاحتی آثار و برکات وقف در اسلام را برشمرد و عنوان داشت: وقف کردن مایه آرامش واقف می شود زیرا در وقف امنیت فردی برای واقف و امنیت اجتماعی برای اموال وقف شده(موقوف علیهم ها) به وجود می آید.
امام جمعه رشت، با بیان اینکه خیرات و برکات وقف همواره به واقف می‌رسد؛ تصریح کرد: در این راستا متولیان وقف بیشتر در معرض آسیب قرار دارند زیرا باید به درستی به نیات واقف عمل کنند.
وی با تاکید بر لزوم نظارت دقیق بر تمام بخش‌های وقف از سوی مسئولان، اظهار کرد: باید بر عملکرد کارگزاران حوزه وقف و نیز اجرای درست نیات واقفان نظارت شود.
به گفته وی آگاه‌سازی مردم نسبت به احکام وقف اقدامی موثر در راستای اصلاح امور جامعه است.
آیت الله فلاحتی، تصریح کرد: سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب می شود و از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه به شمار می رود.
وی افزود: طبق روایات، وقف برای همه اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه خاص نیست.
امام جمعه رشت با بیان اینکه با گسترش فرهنگ وقف در جامعه، بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی ایجاد می شود؛ ادامه داد: اسلام بر سنت حسنه وقف به عنوان یکی اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه تاکید کرده است.
وی خاطر نشان کرد: نظام وقف یکی از سازوکارهای تحقق عدالت اجتماعی و وسیله ای صلح آمیز برای توزیع مجدد درآمد و ثروت است.
نماینده ولی فقیه در گیلان، پدیده وقف را دارای حیطه گسترده ای از فعالیت و اقدامات دانست و گفت: وقف تا جایی که به درستی هدایت شود، به بسیاری از نیازها پاسخ می‌دهد و هیچگاه جامعه انسانی با کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی رو به رو نخواهد شد.
وی تجلی روحیه انفاق، ایثار، فداکاری و نیکوکاری در قالب سنت حسنه وقف را یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به جایگاه مطلوب تمدن اسلامی خواند و ادامه داد: وقف، سرمایه‌گذاری برای رفع نیازهای پایدار عام‌المنفعه است.
آیت الله فلاحتی، افزایش سطح اشتغال را از جمله کارکردهای وقف معرفی کرد و گفت: کارآفرینی و ایجاد اشتغال از بزرگترین دغدغه‌های جوامع انسانی است و با وقف می توان به این نیازهای جامعه نیز پاسخ داد.
وی بر پاکدستی در نگهداری از اموال وقفی به مسئولان تاکید کرد و گفت: مسئولان برای رضای خدا کار کنند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.