×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
کلنگ عملیات اجرایی پروژه های احداث شبکۀ جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب شهر آستارا به زمین خورد

گیلان پیام/ مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی پروژه های احداث شبکۀ جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب شهر آستارا در قالب ۳ پروژه با مبلغ اولیه قراردادی ۹۴۰ میلیارد ریال، صبح روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه سال جاری با حضور ابراهیم نیا رییس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور، مهدی زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، داداشی نماینده مردم شریف آستارا در مجلس شورای اسلامی، علیرضا غیاثی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان، شهاب زاده فرماندار شهرستان آستارا، معاون و تعدادی از مدیران ستادی و شهرستانی شرکت آبفا در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش شهر آستارا برگزار شد.

در آئین کلنگ زنی طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب آستارا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان ضمن خیر مقدم به میهمانان و مدعوین محترم، با تشریح احجام این طرح اظهار داشت: احداث تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۶ هزار و ۳۰۰ مترمکعب برشبانه روز؛ احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ و منهول پمپ؛ اجرای ۱۰۵ کیلومتر شبکه فاضلاب بهداشتی و اجرای ۱۰ هزار فقره انشعاب، احجام کلی طرح تاسیسات فاضلاب آستارا می باشد که جهت بهره مندی ۳۲ هزار نفر از هم استانی های عزیزمان در شهرستان آستارا در حال اجرا است.

علیرضا غیاثی خاطرنشان شد: تا به امروز اجرای طرح مذکور ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و احداث سازه ایستگاه پمپاژ اصلی ورودی به تصفیه خانه فاضلاب؛ اجرای بیش از ۱۵ کیلومتر لوله گذاری شبکه جمع آوری فاضلاب شامل خطوط اصلی و فرعی؛ اجرای یک کیلومتر خط انتقال ورودی به تصفیه خانه فاضلاب به قطر ۶۰۰ میلیمتر؛ اجرای ۷۰۰ فقره انشعاب و اجرای یک واحد پکیج تصفیه فاضلاب با ظرفیت یک هزار مترمکعب در شبانه روز در شهرک مهدی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد احجام عملیاتی طرح تاسیسات فاضلاب آستارا می باشد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آبفای گیلان با اشاره به اعتبارات این طرح گفت: تاکنون یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تاسیسات فاضلاب آستارا هزینه شده است و جهت تکمیل طرح، نیاز به تامین ۲۸ هزار میلیارد دیگر می باشد.

وی تصریح کرد: در ادامه اجرای این طرح که امروز کلگ آن توسط استاندار محترم به زمین زده شد؛ سه پروژۀ که از اصلی ترین پروژه های طرح تاسیسات فاضلاب آستارا می باشد شامل لوله گذاری شبکه جمع آوری فرعی و اصلی فاضلاب در اقطار ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۱۵ میلیمتر به طول یک هزار و ۶۹۶ متر که در خیابان های امام خمینی (ره) و محرم نژاد با اعتباری بالغ بر ۲۸۲ میلیارد ریال در مدت ۱۰ ماه اجرایی خواهد شد.

غیاثی ادامه داد: همچنین طبق قرارداد، شبکه جمع آوری اصلی فاضلاب در اقطار ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر به طول یک هزار و ۷۱۱ متر در خیابان های حکیم نظامی و شریعتی با اعتبار ۲۹۱ میلیارد ریال در مدت ۱۲ ماه عملیاتی می شود.پروژۀ سوم قابل اجرا در این طرح نیز، اجرای خطوط انتقال فاضلاب تحت فشار و ثقلی از ایستگاه پمپاژ PS1 تا ایستگاه پمپاژ اصلی ورودی به تصفیه خانه فاضلاب (PM) در اقطار ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ به طول ۲ هزار و ۵۵۰ متر با صرف اعتباری معادل ۳۶۵ میلیارد ریال می باشد که مطابق با قرارداد در مدت زمان ۱۴ ماه اجرایی خواهد شد.

وی؛ در مجموع اجرای ۶ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۹۴۰ میلیارد ریال را احجام اجرایی این ۳ پروژه عنوان کرد و افزود: با اتمام و بهره برداری از این پروژه ها جمعیتی معادل ۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و از نتایج آن بهره مند خواهند شد.

شهاب زاده فرماندار شهرستان آستارا با تسلیت ایام سوگواری محرم گفت: یکی از ماموریتهایی که در دولت سیزدهم مکلف به انجام آن بودیم اتمام پروژه های ناتمام بود که یکی از مهمترین این پروژه ها، طرح جمع آوری بهداشتی فاضلاب آستارا می باشد.

وی افزود: فاز اول این طرح بزرگ در اردیبهشت ماه سال جاری به اتمام رسید و فاز دوم امروز با حضور شما بزرگواران آغاز و با کسب تجربه از کاستی های فاز اول این طرح، امید است فاز دوم بدون مشکل و با سرعت هر چه تمام تر اجرایی و با اتمام و بهره برداری از آن شیرینی بهره مندی از مزایا و برکات این طرح عظیم به کام مردم عزیر آستارا بنشیند و دغدغه چندین ساله مردم مرتفع شود.

در ادامه داداشی نماینده مردم شریف آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مشکلات فاضلاب در آستارا پیشینه بسیار قدیمی دارد و نوعی کم لطفی در خصوص مسائل مربوط به فاضلاب این شهرستان شده که به موجب آن مشکلات عدیده ای بین مردم آستارا به وجود آمده است، لذا از مسئولین کشوری و استانی خواهشمندم با نگاه ویژه به بحث فاضلاب این شهرستان بنگرند.

مهدی زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور؛ با ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم پرمهر آستارا، آماری از وضعیت جمع آوری بهداشتی فاضلاب در سطح کشور ارائه و اذعان داشت: متاسفانه شاخص بهره مندی از طرح های فاضلاب در نوار شمالی کشور پایین است.

وی تصریح کرد: شاخص پوشش فاضلاب بهداشتی در سطح کشور حدود ۵۵ درصد با ۲۸۵ واحد تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۳ مترمکعب در مدار بهره برداری می باشد که این شاخص متاسفانه در استان گیلان ۲۸ درصد و در استانهای مازندران و گلستان کمتر از ۲۰ درصد است.

مهدی زاده ادامه داد: تسریع در اجرای پروژه های فاضلاب مورد تاکید است، همچنین ما از حضور مهندس ابراهیم نیا معاون امور آب ،کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان یک ظرفیت ارزشمند در بسیاری از عرصه ها به ویژه حوزه آب و فاضلاب نوار ساحلی کشور بهره مندیم و انشاالله در خصوص تامین منابع مالی این پروژه عنایت ویژه به استان خواهند داشت.

در پایان مراسم ابراهیم نیا رییس امور آب ،کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور، سخنان خود را با اشاره به مشکلات چندین ساله شهرستان آستارا در بخش آب، منابع تامین، مخازن ذخیره و مهار آب آغاز و قول مساعد کلنگ زنی پروژه تصفیه خانه آب طی ماه های آینده را به مردم این شهرستان داد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات فاضلاب آستارا بیان داشت: به طور جدی از آبان ماه سال گذشته موضوع اتمام پروژه نیمه تمام فاضلاب این شهرستان طی چندین جلسه با معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای گیلان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

ابراهیم نیا از همه کارکنان شهرداری آستارا قدردانی و از مردم شریف شهرستان خواست با توجه به شرایط خیابان ها و کوچه های آستارا با همکاری و همراهی، شرکت آبفا را در به سرانجام رساندن این طرح عظیم یاری رسانند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.