×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳
استاندار: آمادگی دستگاه‌ها برای پیشگیری از خسارات احتمالی بارش شدید باران در گیلان

گیلان پیام/بر اساس هشدار سطح قرمز صادر شده از سوی هواشناسی برای گیلان ، طی امشب تا ظهر فردا شرایط برای ابرناکی و مه آلود بودن هوا و رگبار و رعد و برق شدید و خیلی شدید و وزش باد شدید و خیلی شدید و بارش تگرگ مهیاست.

آنطور که سازمان هواشناسی می‌گوید، آسمان از اواخر وقت امروز نیمه ابری تا ابری و مه آلود می شود و به تدریج شاهد رگبار و رعد و برق و وزش باد خواهیم بود.

طبق اعلام سازمان هواشناسی امشب تا ظهر فردا شاهد تقویت سامانه بارشی خواهیم بود و بارش شدید تا خیلی شدید باران و وزش باد شدید تا خیلی شدید و رعد و برق و در مناطق مستعد بارش تگرگ و آسیب به زیرساخت‌ها و وقوع سیلاب مورد انتظار است.

در همین راستا، ستاد مدیریت بحران استان گیلان امروز جلسه اضطراری برای مقابله با بارش‌های سیل آسا و هشدار سطح قرمز هواشناسی در سالن شهید انصاری استانداری به ریاست دکتر اسدالله عباسی استاندار، تشکیل داد.

به گفته اسدالله عباسی رئیس ستاد مدیریت بحران استان گیلان، به دلیل پیش بینی حجم بالای بارش‌های اعلام شده از سوی اداره کل هواشناسی و مدیرکل بحران استانداری، خطر به راه افتادن سیلاب در تعدادی از شهرستان‌های استان در مدت اعلام شده بیشتر است.

آنطور که رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان می‌گوید، به محض اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی مبنی بر وزش شدید باد و بارش‌های شدید باران در بازه زمانی کوتاه، ستاد بحران در گیلان تشکیل جلسه داده و تصمیمات مقتضی برای مقابله و کاهش آسیب به مردم با ارتباط تصویری با فرمانداران نیز اتخاذ شده است.

با اعلام اسدالله عباسی، از شهرستان رشت تا آستارا وزش شدید باد و بارش شدید باران پیش‌بینی شده و تمامی فرمانداری‌ها در آماده‌باش کامل هستند.

استاندار گیلان همچنین هلال‌احمر را مکلف به فراهم آوردن مکان‌های اسکان اضطراری در صورت نیاز کرد و گفت: فرمانداری‌ها باید از کمبودهای خود برای مقابله با بحران احتمالی، سریعا تا ساعاتی دیگر به هلال احمر ‌و دیگر دستگاه‌ها تحت فرماندهی ستاد مدیریت بحران اعلام کرده و دستگاه‌های اجرایی آن را فراهم کنند.

به گفته عباسی، فرمانداران از ظرفیت بخش خصوصی در تجهیز امکانات برای مقابله با وزش شدید باد و بارش‌های شدید کمک گرفته و تمامی دهیاران و بخشداران باید اهالی محلی را از وقوع سیلاب مطلع کنند.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان گیلان، از مسافران و مردم استان خواست برای پیشگیری از حوادث ناگوار، از مستقر شدن در مجاورت همه عرصه‌های آبی گیلان به ویژه رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری کشاورزی در این مدت خودداری کنند.

*هشدار قرمز برای بارندگی‌های شدید در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز از صدور هشدار قرمز برای تقویت سامانه بارشی و بارش شدید تا خیلی شدید باران در استان خبر داد.

محمد دادرس افزود: هشدار قرمز هواشناسی گیلان برای بازه زمانی چهارشنبه شب تا پیش از ظهر فردا (پنجشنبه) صادر شده‌ که در این مدت بارش شدید تا خیلی شدید باران و وزش باد شدید تا خیلی شدید، رعد و برق و تگرگ پیش بینی شده‌است.

وی افزود: بر اساس نقشه‌های هواشناسی شرایط برای ابرناکی، مه آلودگی هوا، به تناوب رگبار و رعد و برق در برخی مناطق شدید و خیلی شدید، وزش باد برخی مناطق شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ تا اوایل هفته آینده فراهم است اما از امشب تا قبل از ظهر فردا تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: بالاآمدن ناگهانی آب سطح رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده در برخی معابر، انسداد برخی از راهها به ویژه (راههای روستایی در ارتفاعات و دامنه‌ها)، احتمال تخریب پل، خسارت به محصولات باغی و زراعی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها از جمله مخاطرات این شرایط آب و هوایی بوده که ضرویست تا تمهیدات لازم برای پیشگیری از حوادث احتمالی صورت گیرد.

دادرس اظهار کرد: با توجه به این شرایط آب و هوایی در گیلان مدیریت ورودی و خروجی آب در زمین‌های کشاورزی، عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، پناهگیری در مکان‌های امن و سرپوشیده هنگام وقوع رعد و برق و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی تاکید جدی است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.