×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
بررسی ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت

گیلان پیام/رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر با اشاره به نارضایتی شهروندان از وضعیت سگ‌های بلاصاحب تصریح نمود: در تماسهایی که شهروندان با اعضای شورا می‌گیرند از وضعیت نامناسبی که وجو دارد گلایه‌ دارند. در برخی موارد از حمله‌ور شدن و گاز گرفتگی توسط سگ‌ها نیز گزارش شد.
حسن کریمی کرنق ادامه داد: سابق بر این در یک طرحی این سگ‌ها در محیطی نزدیک به شرکت کود آلی جمع آوری می‌شدند که در آنجا نیز شرایط مناسبی وجود نداشت. که در پی آن حامیان حیوانات از شرایط نگهداری سگ‌ها ناراضی و شاکی بودند. بر این اساس به دنبال طرحی جامع هستیم تا هم شهروندان از خطر حمله سگ‌ها در امان باشند و هم سگ‌های بلاصاحب در شرایط مناسبی مراقبت شوند.
مجید عزیزی عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت امنیت اجتماعی را دارای اهمیت دانست و یادآور شد: برخورد نامناسب با یک حیوان حتی اگر آن حیوان وحشی باشد؛ انسان را دل آزرده میکند. در جامعه سلایق و علایق مختلفی نسبت به مخلوقات خداوند وجود دارد .
وی با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای رفع این مشکل افزود: باید از ظرفیت تمام سمن ها دعوت به عمل پآید و این سازمان‌های مردم نهاد را متولی امر قرار داد. چرا که این افراد به شکل بهتری می‌توانند از این حیوانات نگهداری کنند.
مجید عزیزی ادامه داد: در قانون مدیریت و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب با شهرداری است اما اشاره‌ای به نگهداری از این سگ‌ها توسط شهرداری نشده است. شهرداری می‌تواند فضا و امکانات را در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار دهد و این سازمان‌ها از سگ‌ها نگهداری کنند.

وی با اشاره به لزوم رفتار اصولی با سگ‌های بلاصاحب گفت: یکی از موارد مهم عقیم سازی سگ‌ها است. که باید از متخصصین امر در این خصوص مشورت گرفت.
مجید عزیزی با تاکید بر نیاز شهرداری به یک مرکز پاسخگویی ۲۴ ساعته تصریح نمود: اکثر این سگ‌ها در ساعات شبانه در شهر دیده می‌شود. از ملزومات اقدام سریع وجود ارتباط مستقیم شهروندان با مدیریت شهری در تمام ساعات شبانه روز است. این نوع ارتباط ۲۴ ساعته می‌تواند برای مابقی موارد ضروری از سوی شهروندان نیز استفاده شود.
سید حسین رضویان با اشاره به تعارض قانون در موضوع سگ‌های بلاصاحب یادآور شد: در قانون وظیفه جمع آوری سگ‌ها با شهرداری است. اما در مسئله عقیم سازی و یا آسیب‌های مرتبط به آن دامپزشکی، مرکز بهداشت و نهاد‌های سیاسی به عنوان هماهنگ کننده درگیر موضوع می‌شوند. در این راستا شهرداری در قالب یک قرارداد شرکتهای رفت و روب را موظف به جمع آوری سگ‌ها نمود. اما در این قرارداد تعداد سگها را نیز معین کردند. اشکالی که در اینجا وجود دارد این است که امکان دارد یک سگ چندین بار جمع آوری و در آمار ارایه شود.
وی با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری شهرداری و سازمان دامپزشکی جهت عقیم سازی اصولی سگ‌ها افزود: در جمع آوری سگ‌ها از افراد متخصص و آموزش دیده استفاده نمی‌شود بلکه از برخی از پاکبا‌نان برای این امر استفاده می‌کنند که در این بین بسیاری از سگ‌هایی که از اولویت بیشتری برای جمع آوری قرار دارند گردآوری نمی‌شوند. شرکت‌های طرف قرارداد باید با استفاده از افراد متخصص و تجهیزات مناسب برای جمع آوری سگ‌ها اقدام کنند تا شهر در این ارتباط دچار مشکل نشود.
مهیار سماکچی نایب رییس کمیسیون بهداشت با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد گفت: با توجه به انگیزه بالای انجمن‌های مردم نهاد برای کمک به حل مسئله میتوان با نظارت سازمان دامپزشکی مسئولیت جمع‌آوری را به این سازمان‌ها سپرد.
در ادامه جلسه لوایح کمک مالی به سه نفر از شهروندان بررسی شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.