×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تحولی بزرگ در حوزه سلامت گیلان

گیلان پیام/ دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به افتتاح ۳۱ پروژه عام‌المنفعه حوزه سلامت گیلان، اشاره کرد و اظهار داشت: برای این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۲۹۲ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی بهره برداری از پروژه های سلامت محور را تحول بزرگ در بخش های مختلف به ویژه در ایام کرونا دانست و افزود: جذب هزاران نیرو، واکسیناسیون کرونا، افزایش حقوق و مزایای کادر درمان از جمله این تحولات است.
دکتر سالاری با بیان اینکه نزدیک به ۴۰۰ پزشک و ۴۰۰۰ پرستار در ۲۹ بیمارستان استان جهت خدمت‌رسانی در کرونا حضورداشته اند، اظهار کرد: بیش از ۲۵۰۰ نفر از کادر درمان استان به بیماری کرونا ابتلا و بیش از ۳۷۰ تن از همکاران نیز براثر این بیماری بستری شدند.
وی با اشاره به اجرای واکسیناسیون کرونا در گیلان، تصریح کرد: با ۴۳ ایستگاه ثابت و سیار شامل ۱۹ سالن تجمیعی، ۲۴ مرکز ثابت در مراکز جامع سلامت و ۳۶ تیم سیار خودرویی برای پوشش مناطق صعب‌العبور استان، واکسیناسیون در حال انجام است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اذعان بر اینکه در جهت حل مشکلات حوزه سلامت استان، تمامی ظرفیت‌های ملی به کار گرفته‌شده است، اظهار داشت: همه سازمان‌ها در ازجمله رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، معاون رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان، استاندار گیلان، سپاه، ارتش و نهادهای نظامی و انتظامی در جهت ارتقای سطح سلامت استان یاری گر حوزه سلامت بوده اند.
دکتر سالاری با بیان اینکه بیش از ۳۵ سفر به وزارتخانه و سازمان برنامه‌وبودجه طی دو سال اخیر انجام‌شده است، خاطرنشان کرد: بالغ‌بر ۶۰۰ مکاتبه با وزارتخانه در حوزه‌های مختلف و بیش از ۸۰ مکاتبه با سازمان برنامه‌وبودجه جهت پیشبرد امور حوزه سلامت گیلان به انجام رسیده است.
وی با اشاره به نخستین اقدام خود در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطرنشان کرد: پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان در شهریورماه ۹۸ با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده که تاکنون ۴۰ مورد مأموریت داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین در خصوص سفر مقام عالی وزارت در سال ۹۸ به استان، اظهار داشت : طی آن سفر اورژانس جدید بیمارستان رازی با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال راه‌اندازی و ۲۵ تخت فعال وارد چرخه درمان استان شد.
دکتر سالاری به افزوده شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس گیلان نیز اشاره کرد و یادآور شد: این آمبولانس‌ها با ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی شده و اکنون افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی از ۶۲ پایگاه به ۶۸ پایگاه رسیده است.
وی به بیان اهم اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بحران کرونا پرداخت و مطرح کرد: با اهتمام مقام عالی وزارت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، بسیج ملی مبارزه با کرونا در روزهای نخست شیوع کرونا با ایجاد قرارگاه مشترک دانشگاه علوم پزشکی و سپاه قدس برای مهار این بیماری راه‌اندازی شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مروری بر طرح کنترل اپیدمی کووید ۱۹(سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) در گیلان، تصریح کرد: در این طرح ۶۷۷ هزار و ۶۴۹ خانوار غربالگری شدند.
دکتر سالاری از راه‌اندازی هفت‌دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس در بیمارستان‌های گیلان خبر داد و گفت: هم‌اکنون دو دستگاه دیگر نیز در حال راه‌اندازی است و در مراکز ۱۷ شهریور، پور سینا، شفا و دکتر حشمت نیز به‌زودی CT اسکن مورد بهره برداری می رسد.
وی با تاکید بر وجود اکسیژن ساز در بحران کووید ۱۹، تصریح کرد: ۱۷دستگاه اکسیژن ساز با اعتباری بالغ‌ بر ۲۷ میلیارد تومان در استان راه‌اندازی شده و هم‌اکنون در حال استفاده هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با راه‌اندازی سه دستگاه رادیولوژی ثابت و ۶ دستگاه رادیولوژی پرتابل در بیمارستان‌های استان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های مستمر و بنا بر نیاز شهرستان‌ها هم‌اکنون در بیمارستان شهید نورانی تالش، بیمارستان حشمت، بیمارستان امینی لنگرود، شهید انصاری رودسر، بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا و بیمارستان رازی این دستگاه‌ها راه‌اندازی شده است.
دکتر سالاری همچنین از راه‌اندازی ۱۰ دستگاه اتوکلاو بیمارستانی و پنج دستگاه اتوکلاو پلاسما، راه‌اندازی ۶۱۰ دستگاه تخت بستری و۱۶ دستگاه تخت جراحی و همچنین ۷۸ دستگاه تخت ویژه ICU در بیمارستان‌های استان خبر داد.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود، با تصریح بر تبدیل کردن تهدیدات به فرصت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: آزمایشگاه تشخیصی سلولی مولکولی کرونا در درمانگاه بعثت با ظرفیت ۲۰۰ تست در روز در همان روزهای نخست شیوع کرونا با هزینه حدود ۲۵ میلیارد ریال و همچنین آزمایشگاه بیمارستان رازی جهت تسریع و تسهیل در فرایند آزمایش‌ها تجهیز و راه‌اندازی شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افتتاح و تجهیز آزمایشگاه مولکولی بهداشت در مرکز خدمات جامع سلامت رودبارتان رشت، خاطرنشان کرد: برای این طرح بزرگ در گیلان ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده و هم اکنون، این مرکز قادر است بالغ‌بر ۱۸۰۰ نمونه تست PCR را در شبانه‌روز انجام دهد.
دکتر سالاری با اشاره به توسعه زیرساختهای IT با تأمین ۵۷۹ دستگاه رایانه جهت استفاده در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی جمعاً به ارزش بالغ‌بر ۶۱ میلیارد تومان، گفت: در این راستا، شبکه پیشرفته اینترنتی در شبکه‌های بهداشت و مراکز درمانی به ارزش ۳ میلیارد تومان نیز راه اندازی شده است.
وی اصلاح زیرساخت‌های مرکز آموزشی درمانی رازی به‌عنوان سانتر تخصصی بیماران کرونا در استان را یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و تصریح کرد: آماده‌سازی بخش‌ها، محل استقرار بیمارستان صحرایی با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال، خرید و راه‌اندازی ژنراتور اورژانس بیمارستان با اعتبار ۱۵میلیارد ریال، خرید تجهیزات و راه‌اندازی لنژری با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال، راه‌اندازی ۲۵ تخت ICU جدید بیمارستان، احداث ساختمان پیش‌ساخته آزمایشگاه بیمارستان رازی با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و تجهیز با اعتبار ۶۰ میلیاردی، تعمیر و بازسازی آزمایشگاه قدیم رازی با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال و همچنین ارتقاء سیستم اکسیژن‌رسانی مرکزی با نصب دو دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتر در دقیقه از اقدامات انجام شده در بحران کرونا برای این مرکز آموزشی و درمانی بوده است.
دکتر سالاری همچنین از اضافه شدن ۳۰ تخت جدید ICU به تخت‌های ویژه بیمارستان رازی خبر داد و افزود: این تخت‌ها با هزینه بالغ‌بر ۸ میلیارد تومان راه‌اندازی شده و افزودن ۱۳۸ تخت ICU در برنامه آینده دانشگاه برای این مرکز دانشگاهی است.
رییس دانشگاه علدم پزشکی گیلان با مروری بر عملیات اجرایی مرکز اورژانس پشتیبان در سایت لاکان تصریح کرد: این پروژه ۲۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته و در نوبت نخست با ۱۴۵ میلیارد تومان تجهیز شده است.
وی در ادامه به تجهیز بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز این بیمارستان هزینه شده و اکنون به‌عنوان قطب غرب استان با پوشش شهرستان‌های اطراف نظیر آستارا، رضوانشهر، ماسال مشغول فعالیت است.
دکتر سالاری با اشاره به توجه دانشگاه علوم پزشکی به توسعه زیرساخت‌ها در شهرستان‌ها، ادامه داد: تجهیز اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی به ۱۶ تخت و اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی، توسعه بخش اورژانس بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) با همکاری ارتش و بهسازی مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی شهر ماکلوان ازجمله این اقدامات بوده است و این مرکز در آینده ای نزدیک به دستگاه CT اسکن و MRI نیز تجهیز خواهد شد.
وی توسعه خدمات درمانی در گیلان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی قطب کاشت حلزون شمال کشور در گیلان در خردادماه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و اکنون گیلان، دهمین استان و چهاردهمین مرکز دست‌یافته به جراحی کاشت حلزون کشور است و تاکنون بالغ‌بر ۱۵ مورد کاشت حلزون انجام‌شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه، بهره‌برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی را پس از گذشت ۱۰ سال، طی سال گذشته، از دیگر نقاط عطف توسعه در گیلان دانست.
دکتر سالاری با اشاره به دستاوردهای حوزه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تصریح کرد: پس از ۳۰ سال از دایر شدن دانشگاه علوم پزشکی در گیلان، خوابگاه دانشجویی به ارزش ۲۷۰ میلیارد ریال برای دانشجویان خریداری‌شده است.
وی جذب اعتبار جهت خرید خوابگاه دانشجویی پسران به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال و تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی و مجموعه ورزشی را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش فرهنگی و دانشجویی دانست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جذب نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام‌شده توصیف کرده و افزود: آزمون سراسری کشوری برای جذب ۷۶ نفر نیروی قراردادی، جذب ۱۸۴ پرستار فعال در بحران کرونا در قالب نیروی آوای سلامت، مجوز آزمون استخدامی پیمانی وزارت بهداشت برای بالغ‌بر ۵۳۰ نفر، جذب ۱۱۹ هیئت‌علمی طی سه فراخوان در دانشگاه، جذب بالغ‌بر ۱۴۰پزشک متخصص تمام وقت درمانی متعهد خدمت در استان و مجوز جذب بهورز از طریق آزمون بهورزی از مهم‌ترین این اقدامات در جهت افزایش نیروی انسانی در این دانشگاه بوده است.
دکتر سالاری اهم فعالیت‌های دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری نیز مورد اشاره‌ای قرار داد و افزود: انتشار بیش از ۵۰۰ مقاله نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی، انتشار ۵۰ مقاله در ۱۰ درصد نشریات برتر بین‌المللی در هر رشته، تصویب بیش از ۱۲۰ طرح تحقیقاتی و انتشار بیش از ۸۰ مقاله نمایه شده در پایگاه‌های معتبر در بخش تحقیقات و یا استقرار بیش از ۲۰هسته و شرکت جدید فناور در بخش فناوری از مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، طی دو سال اخیر است.
وی همچنین با مروری بر فعالیت‌های دانشگاه در حوزه آموزشی، تصریح کرد: جذب، اصلاح و ساماندهی اعضای هیئت‌علمی توسعه کمی و کیفی در جذب اعضای هیئت‌علمی، افزایش تعداد اعضای هیئت‌علمی از ۴۴۰ نفر به ۶۲۵ نفر، جذب ۱۱۹نفر عضو هیئت‌علمی جدید در فراخوان (۱۸-۱۷-۱۶) توسط دانشگاه، ساماندهی گروه‌های آموزشی در قالب ۶۴ گروه برای کلیه دانشکده‌ها و نهایی شدن سند توسعه متوازن آموزش عالی سلامت از مهم‌ترین محورهایی بوده که در حوزه آموزش دانشگاه به آن‌ها دست‌یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین امضاء تفاهم‌نامه جهت تأسیس و راه‌اندازی یازده رشته در مقطع کارشناسی ارشد، هفت رشته در مقطع PHD، یک‌رشته در مقطع دستیاری دندانپزشکی و یک‌رشته در مقطع فوق تخصص را از دیگر دستاوردهای در حوزه آموزش دانست.
دکتر سالاری با اشاره به تحریم‌ها و کاهش منابع درآمدی دولت و لزوم مدیریت و کاهش هزینه‌های دانشگاه، خاطرنشان کرد: برای اداره امورات دانشگاه و مدیریت صحیح منابع از کمک‌های وزارتی و سازمان برنامه‌وبودجه، تجهیز بیمارستان‌های دانشگاهی به دستگاه‌هایی نظیر CT اسکن، سونوگرافی، رادیوتراپی، ماموگرافی و دیالیز، درون‌سپاری ده آزمایشگاه بیمارستان‌های دانشگاهی نظیر مرکز آموزشی درمانی حشمت و رازی و الزهرا، جذب بالغ‌بر ۱۳۰ پزشک متخصص فولتایم درمانی متعهد خدمت و همچنین بسترسازی جهت استفاده از بیش از ۱۳۰ پزشک متخصص دانشگاهی در کلینیک‌های وابسته به دانشگاه تلاش کرده‌ایم تا ضمن درآمدزایی در دانشگاه، به مدیریت بهینه منابع مالی جامه عمل بپوشانیم.
وی با بیان اینکه با پذیرفتن مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بدهی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ، گفت: اکنون مجموع بدهی‌های دانشگاه به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انتقال حقوق و مزایای ۸۵۰ نیروی طرحی دانشگاه به محل بند ” و ” با حمایت و عنایت سازمان برنامه‌وبودجه خبر داد و گفت: با این اقدام سالانه بالغ‌بر ۷۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در بودجه دانشگاه تحقق خواهد یافت.
دکتر سالاری به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای احداث بیمارستان‌های جایگزین رازی و پور سینا از سازمان برنامه‌وبودجه نیز خبر داد.
وی به برنامه‌های آتی مدون دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اشاره کرد و گفت: افتتاح ۲۲ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در تیر ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ‌بر ۱۱۸ میلیارد تومان، افتتاح ۱۱ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در شهریور ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ‌بر ۹۰ میلیارد تومان، افتتاح ۶ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت در بهمن ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ‌بر ۷۲ میلیارد تومان، افتتاح دو پروژه کلان عمرانی دانشگاه علوم پزشکی، اسفند ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ‌بر ۱۲۶ میلیارد تومان و تلاش جهت انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء جهت پیشبرد پروژه‌های بزرگ عمرانی دانشگاه را از برنامه‌های آتی این دانشگاه برشمرد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.