×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تاکنون حدود ۶۰۰ هزار واکسیناسیون کرونا انجام شده است

به گزارش گیلان پیام،به نقل از صدا و سیما، مصطفی قانعی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:​ بر اساس دستورالعمل کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا داروی کرتن و دارو‌های ضد التهاب باید همان هفته اول بیماری و دارو‌های ضد انعقاد باید برای بیماران استفاده شود و اکسیژن نیز از الزامات است.
وی گفت: سبد دارو‌های کرونا متاسفانه بسیار متنوع شده، اما مبنای تجویز دارو دستور العمل‌های کمیته علمی ستاد مقابله با کروناست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اثر دارو‌های ضد ویروس برای بیماری کرونا ثابت نشده است افزود: داروی فاوی پیراویر در ۱۳ نقطه کشور آزمایش شد که نه تنها هیچ اثری روی بیماران کرونایی ندارد بلکه عوارض کبدی و گوارشی نیز برجا می‌گذارد و به عنوان دارو نباید استفاده شود.
آقای قانعی گفت: البته فاوی پیراویر در دسترس هست، اما کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آن را به عنوان داروی کرونا قلمداد نمی‌کند.
وی افزود: فاوی پیراویر تاثیری در سرعت ترخیص بیماران کرونایی نیز ندارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر واکسنی که در ایران تولید می‌شود باید سه فاز تولید را سپری کند و پس از انجام فاز یک امکان ندارد واکسنی زودتر از ۴، ۵ ماه پس از انجام فاز یک وارد بازار شود و این برای همه واکسن‌ها یکسان است.
آقای قانعی افزود: واکسن برکت پس از انجام فاز سه یا اواسط فاز سه اجازه ورود به بازار را می‌گیرد البته اکنون این واکسن تولید و در انبار نگهداری می‌شود، اما اجازه ورود به بازار ندارد.
وی گفت: فخرای وزارت دفاع نیز باید مراحل خود را در ۶ ماه سپری کند و امیدواریم مانند واکسن رازی در شهریور به بازار عرضه شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مجوز واکسن پاستور نیز امروز به وسیله کمیته اخلاق ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد.
آقای قانعی گفت: واکسن رازی نوترکیب و واکسن برکت و فخرا از نوع ویروس غیر فعال است.
وی افزود: دو واکسن مشترک نیز با اسپوتنیک برای تولید چهار میلیون دز واکسن و با کوبا برای سه میلیون دز واکسن انجام می‌دهیم که تا شهریور به بازار می‌آیند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تولید مشترک یک واکسن نیز با ژاپنی‌ها انجام می‌شود که هنوز مراحل خود را طی نکرده است.
آقای قانعی افزود: تا شهریور هفت واکسن به بازار می‌آید، اما واکسن برکت زودتر خواهد آمد.
وی گفت: تا مهر نیز یک واکسن نوترکیب که بیمارستان بقیه الله آن را می‌سازد تولید می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اسپوتنیک تا پایان مهر ۶۰ میلیون دز تولید می‌کند که امیدواریم در پاییز چالش مربوط به واکسن را پشت سر بگذاریم و در اسفند نیز با واکسیناسیون بحران کرونا را مهار کنیم.
آقای قانعی گفت: دارو به محض تولید وارد بازار می‌شود، اما واکسن این چنین نیست و باید مراحل خود را طی کند.
وی افزود: تا واکسیناسیون به چند ده هزار نرسد نمی‌توانیم درباره اثر گذاری آن قضاوت کنیم، زیرا انتظار از واکسن‌ها بر اساس عوارض یک در میلیونیوم یا یک در صد هزار مشخص می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: البته ما ۷۰ درصد را قبول می‌کنیم، اما برای صحبت از ایجاد عارضه دست کم باید ۱۰ هزار واکسیناسیون انجام شود.
آقای قانعی افزود: اگر اضطرار وجود نداشت همه واکسن‌های تولید داخل یکسال دیگر آماده می‌شدند.
وی گفت: قرار شد برای ۲۰ درصد جمعیت پرخطر کشور واکسن بخریم و بر این اساس سهمیه کواکس را خریداری کردیم، اما در انتقال پول با مشکل روبرو بودیم و دلیل تاخیر ورود واکسن به کشور نیز این بود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ایران به موقع برای خرید واکسن اقدام کرد، اما در حق ما ظلم کردند و واکسن ندادند در حالی که سهمیه واکسن ایران در کواکس رتبه نخست را داشت.
آقای قانعی گفت: ایران چاره‌ای ندارد جز اینکه به خودش متکی شود و بر این اساس آثار تولید واکسن داخلی در اسفند مشخص می‌شود و آن زمان کشور‌هایی که واردات واکسن انجام می‌دهند باید با ما مقایسه شوند.
وی افزود: اگر کشوری بخواهد زنجیره کرونا را قطع کند باید ۷۰ درصد جمعیت خود را به سرعت واکسیناسیون کند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم گفت: به طور حتم باید دو تا سه سال متوالی واکسن کرونا تزریق کنیم.
آقای قانعی اضافه کرد: ظرفیت تولید واکسن در کشور‌ها محدود و جنگی برای تصاحب واکسن ایجاد شده است.
وی درباره برخی خبر‌ها مبنی بر تزریق واکسن ایرانی به پاکبان‌ها گفت: تاکنون سازمان غذا و دارو به هیچ واکسن ایرانی اجازه تزریق عمومی نداده، اما ممکن است پاکبانی داوطلب تزریق واکسن برکت شده باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: هر چه مصرف دارو‌های ضد ویروس بیشتر شود و ویروس کووید ۱۹ در میان مردم بچرخد جهش بیشتری می‌یابد.
آقای قانعی گفت: تا زمانی که واکسیناسیون به حد لازم نرسیده و وضع بهداشت این گونه است خطر کرونا وجود دارد و باید انتظار جهش این ویروس را داشته باشیم.
وی افزود: البته برخی مواقع جهش ویروس موجب کاهش شیوع بیماری می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا مصونیت کامل دنیا از بیماری کرونا هیچ کشوری به طور کامل از این بیماری مصون نمی‌شود، گفت: اگر قرار باشد از همه دنیا به ترکیه سفر کنند و ایرانی‌ها نیز به ترکیه بروند کرونا در کشور تکثیر می‌شود.
آقای قانعی افزود: اگر در بیماری کرونا مصون شویم، اما همسایه‌های ما مراقب نباشند و رعایت نکنند ممکن است ورود یک ویروس جهش یافته از کشور‌های همسایه دوباره ما را گرفتار کند البته همه گیری در آن زمان مانند اکنون شدید نیست.
آقای بابک عشرتی اپیدمیولوژیست و معاون بهداشت علوم پزشکی ایران نیز گفت: هر چه شیوه نامه‌های بهداشتی بیشتر و بهتر رعایت شود تعداد بیماران کرونایی کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه ترکیه و عراق تعداد ابتلای بیشتری در مقایسه با ما به ویروس کرونا دارند افزود: این اتفاق در کشور‌های اروپایی نیز افتاده است و کشور‌هایی که شیوه نامه‌های بهداشتی را بهتر رعایت می‌کنند همه گیری کمتری دارند، اما کشور‌هایی مانند هند که دستورالعمل‌های بهداشتی در آن‌ها کمتر رعایت می‌شود همه گیری بیشتری دارد.
آقای عشرتی گفت: فروردین سال گذشته مردم درک خطر بیشتری از کرونا داشتند و بر این اساس موج اول به سرعت فروکش کرد، اما اکنون به دلیل طولانی شدن بحران مردم درک خطر کمتری دارند.
وی با بیان اینکه کاهش موج کرونا به رفتار ما بستگی دارد افزود: واکسیناسیون تازه آغاز شده است و مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.
اپیدمیولوژیست و معاون بهداشت علوم پزشکی ایران گفت: تا زمانی که جمعیت آسیب پذیر در کشور وجود داشته باشد انتقال بیماری وجود دارد و تا زمانی که پوشش واکسیناسیون با سرعت مناسب نداشته باشیم گرفتار کرونا هستیم.
آقای عشرتی افزود: سرعت موج‌های کرونا تابع جهش‌های این ویروس است و ویروس انگلیسی در سرعت همه گیری موج اخیر نقش داشت.
وی گفت: اکنون ظرفیت عادی بیمارستان‌های علوم پزشکی ایران پرشده است، اما حدود دو هزار تخت در تهران اضافه کردیم و پشت در بیمارستان بیمار نداریم.
آقای فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: وضع اهواز از اسفند تاکنون قرمز است البته روند بیماری در این شهر ثابت مانده است.
وی افزود: اکنون ۲ هزار و ۷ بیمار کرونایی در استان خوزستان بستری هستند که هزار و ۵۶۴ نفر در بخش عادی و ۴۴۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
آقای سلطانی گفت: صددرصد تخت‌های اختصاص داده شده به بیماری کرونا پر شده است و با ترخیص بیمار کرونایی بیمار دیگری جای او را می‌گیرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: البته در بخش بستری عادی شرایط بهتر است.
وی گفت: تنها راهکار مقابله با کرونا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.
آقای بهنام محمودیه عضو هیات علمی و مدیر آی سی یو دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: دو هفته است وضع اراک از نظر بیماری کرونا خوب نیست و روزانه تست ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مثبت و ۸۰ تا ۱۰۰ نفر بستری می‌شوند و کل ظرفیت تخت‌های اختصاص داده شده به بیماری کووید پر شده است.
وی افزود: نیمی از ظرفیت تخت‌های بیماران سرطانی نیز در اراک به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.
آقای محمودیه گفت: به جز ساوه و خمین همه ظرفیت‌های تخت‌های مراقبت‌های ویژه استان مرکزی پر شده است.
عضو هیات علمی و مدیر آی سی یو دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در توزیع دارو مشکل و کمبودی نداریم.
آقای محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ها را تا اخر این هفته تمدید کرده است گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۸ و نیم درصد و در مقایسه با اسفند سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: رعایت محدودیت‌های بهداشتی در چهار گروه شغلی در کل کشور ۷۰ تا ۷۴ درصد است، اما در شهر تهران کمتر از ۵۰ درصد رعایت می‌کنند.
آقای فرهادی گفت: البته از ابتدای محدودیت‌ها رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به وسیله مشاغل در تهران از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: گروه‌های یک شغلی در تهران می‌توانند فعالیت کنند، اما برخی رستوران‌ها همچنان مشتری می‌پذیرند.
وی گفت: مسئول و مجری تعطیلی مشاغل وزارت صمت و اتاق‌های اصناف هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.