×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
خرید واکسن اولویت اول دولت است

رئیس قوه مجریه، گفت: ما هم به موقع واکسن سفارش دادیم و هم مقدار زیاد؛ اما برای اینکه پول منتقل شود تاخیر ایجاد شد و به همین دلیل نوبت ما در کوواکس عقب افتاد. مقصر این اتفاق هم آمریکاست، باید فحشش را به آمریکا بدهند.

به گزارش گیلان پیام، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در پایان شصت و یکمین روز از آئین افتتاح طرح‌های ملی طی سخنانی گفت: برای همه ما بسیار خوشحال‌کننده است که امروز شاهد افتتاح پروژه‌های بسیار مهم بودیم، که عمدتا فناورانه و علمی بودند که در بسیاری از موارد ما را خودکفا کرده و نسبت به واردات بی‌نیاز می‌کند. در بخش واکسن یک تحول بزرگی را شاهد هستیم و  در خیلی از زمینه‌ها ما در غرب آسیا پیشگام هستیم. ما هر سال در پاییز میلیون‌ها دوز واکسن آنفولانزا وارد می‌کردیم که البته این مساله در سال ۹۹ تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال جاری هم البته خیلی نمودار نخواهد بود، به این دلیل که نیاز اصلی به واکسن کرونا وجود دارد اما در عین حال این واکسن نیاز ماست و ما سالانه از خارج وارد می‌کردیم و این که امروز مراحل لازم را طی کرده و به تولید واکسن آنفولانزا رسیدیم هم اتفاق خوبی است که امیدواریم در فصل پاییز بتوانیم از واکسن آنفولانزا استفاده کنیم.

روحانی در ادامه بیان داشت: برای ما جای غرور است که قدم به قدم در زمینه‌های مختلف فناوری خصوصاً بهداشت خودکفا می‌شویم. یک زمانی فکر می‌کردیم که خودکفا شدن غیرممکن است؛ چرا که معمولا آن‌هایی که در دنیا جلاد بودند محصولات موردنیاز ملت‌ها را به انحصار می‌گرفتند ولی امروز در این حوزه‌ها خودکفا شدیم.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: البته ترامپ روی دست همه جلادهای تاریخ زد و علیه ملت ایران یک جنگ تمام عیار را شروع کرد. حتی وقتی که کرونا آمد و خود آمریکایی‌ها یکی از کشورهایی بودند که بیشترین آسیب را از این مساله دیدند،  همه دیدند که دولت یاغی آمریکا هیچ نرمشی نسبت به تحریم‌ها نشان نداد و مشکلات سختی پیش روی ما بود. همه دیدیم ما برای اینکه واکسن را از کوواکس بخریم با چه مشکلاتی موجه شدیم و امروز هم دولت جدید آمریکا به زبان معترف و مدعی است که ترامپ شکست خورده و راه غلط را انتخاب کرده و همه عالم این را می‌دانند که فشار حداکثری علیه ملت ایران برای اهدافی که مدنظر داشتند شکست خورده است.

وی افزود: البته مردم ما در فشار و رنج و زحمت فراوانی در این سه سال قرار گرفتند اما اینکه ما در این جنگ سه ساله بایستیم و موفق و پیروز شویم یکی از افتخارات ملت ایران، دولت ایران و رهبری انقلاب است که از روز اول هدایت‌های لازم را برای دولت و مسیری که باید انتخاب شود، داشتند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: امروز ما خیلی خوشحالیم که در حال رسیدن به خودکفایی هستم؛ ان شاء الله در زمینه کرونا هم برسیم به نقطه‌ای که بتوانیم واکسن را تولید کنیم. مشاهده می‌کنید‌ که رسانه‌های ضدایران این روزها حرف می‌زنند که ایران نتوانست به موقع واکسن تامین کند، در کل دنیا تعداد کشورهایی که توانسته‌اند به میزان نیاز واکسن تامین کنند به تعداد انگشتان دو دست نیستند. به این علت که یک جمعیت چند میلیاردی نیاز به تولید واکسن دارند و تولید میلیونی است و برای کرونا هم نیاز به دوبار تزریق وجود دارد.

وی ادامه داد: ما هم به موقع سفارش دادیم و هم مقدار زیاد سفارش دادیم اما یکماه، دوماه برای اینکه پول منتقل شود تاخیر ایجاد شد و به همین دلیل نوبت ما در کوواکس عقب افتاد. مقصر این اتفاق هم آمریکاست، باید فحشش را به آمریکا بدهند اما به بخش درمان و دولت حمله می‌کنند. البته این رسانه‌های ضد ایران و ضد مردم ایران همواره شکست خورده و رسوا هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری ابراز داشت: ما در حال تزریق واکسن هستیم و سفارش های قابل توجهی داشتیم، در یک مورد ۱۰ میلیون دوز قرار بوده وارد شود اما جلوگیری کردند. همچنین ۱۶ میلیون دوز خریداری کردیم از کوواکس که مرحله‌ای وارد می‌شود. از هند هم خریداری کردیم و پول را هم پرداخت کردیم اما می‌گویند قوه قضائیه مانع شده است. 

وی افزود: من از روز اول دستور دادم و تاکید کردم هیچ چیز برای ما مقدم و اولی بر واکسن نیست . الحمدلله مدافعان سلامت ما اکنون در حالا استفاده از واکسن هستند و ان‌شاءالله در مرحله دوم افرادی که شرایط سنی بالا دارند استفاده خواهند کرد. همچنین محققان ما در تلاش هستند تا واکسن‌های داخلی را نیز به بازار برسانند و ان‌شاءالله تا دوماه دیگر که واکسن بیاید، روسیاهی به ذغال خواهد ماند.

وی مسئله واکسن را قدم بزرگی دانست و اظهار کرد: از واکسن انسانی آنفلوآنزا تا واکسن آبزیان و دامی که آنها هم بسیار مهم بود. همچنین در اقدامی که برای استارتر لبنی انجام گرفته، دیدیم توانستیم یک موتور سبک سه سیلندر با مصرف بسیار کم پنج لیتری را تولید کنیم که موتور آن موتور قدرتمند یورو ۶ است.

وی با بیان اینکه مسایل محیط زیستی کاملاً برای ما مهم است، تاکید کرد: بخش دیگری از افتتاحیه امروز به تولید هفت واگن مترو اختصاص داشت که جزو نیاز فوری ما در کلانشهرها است. 

وی گفت: به لطف خدا امروز این قدرت پیدا شده بتوانیم واگن‌های مورد نیاز را تولید کنیم و به تدریج روی پای خود بایستیم و خودکفا شویم. 

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه فناوری دانشگاه شریف افتتاحیه‌ای داشتیم که بسیار اهمیت دارد. باید در کنار دانشگاه‌های بزرگ ما به ویژه دانشگاه‌هایی که در زمینه علوم تجربی، ریاضی، انسانی و پزشکی دارند کار می‌کنند، یک مرکز فناوری و نوآوری هم باشد و شتاب‌دهنده‌ها در آنجا فعال باشند. 

وی  با بیان اینکه این شتاب‌دهنده‌ها هستند که دانشگاه را به تولید باید وصل کنند و این اتصال را به بازار فروش برسانند تا شاهد یک تحول بزرگ باشیم، خاطرنشان کرد: از همه بخش علمی و فناوری ریاست جمهوری بابت تلاش بسیار خوب در این ۷ سال و نیم تشکر می‌کنم و امیدواریم در ۴ ماه پیش رو این تلاش.ها ادامه خواهد یافت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.