×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
استاندار گیلان در مراسمی به مناسبت گرامیداشت روز شهرداری ها و دهیاری ها بیان داشت؛  مناطق روستایی در ذیل برنامه‌های توسعه ای دولت تدبیر و امید ، مغفول نبوده است

استاندار گیلان با تصریح اینکه مناطق روستایی در ذیل برنامه‌های توسعه ای دولت تدبیر و امید، هرگز مغفول نبوده، به دهیاران تأکید کرد که مردم را از خدمات زیرساختی انجام شده در روستاها آگاه سازند و گفت: روستاییان شریف و عزتمند نیز نباید اجازه دهند عده ای سودجو، با خرید زمین های حاصلخیز ، به دنبال تغییر کاربری اراضی باشند.
به گزارش گیلان پیام، دکتر ارسلان زارع با تبریک گرامیداشت روز شهرداری ها و دهیاری ها و قدردانی از خدمات دهیاران ، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی به ویژه در جریان مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: به یقین حجم زیادی از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی ما در روستاها زندگی می کنند و این جمعیت، علاوه بر آنکه در اقتصاد نقشی تعیین کننده دارند؛ در حوزه های فرهنگی نیز دارای جایگاهی اثرگذارند به گونه ای که امروز آثار متعدد گرانبهای حاصل تلاش های روستاییان گیلان که برخاسته از فرهنگ دیرپای این استان است؛ ثبت جهانی شده و آوازه ای بین المللی دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید این ظرفیت های فرهنگی و تمدنی به شایستگی شناسایی، معرفی و ارج گذاشته شوند ، ادامه داد: این داشته ها موجبات غرور ملی است از این‌رو انتظار دارم مسئولان ضمن تلاش برای اعتلای فرهنگی عصر کنونی، گذشته افتخار‌آفرین‌مان را برای انتقال به نسل های بعدی، مکتوب و مستند کنند.
استاندار گیلان به نقش و جایگاه اقتصادی روستاییان اشاره و بیان کرد: با بهره گیری از پتانسیل های فرهنگی روستاها که جاذبه های طبیعی و گردشگری آنها در این زمره است، می توان به رشد اقتصادی رسید و شاخص هایی دیگر در این حوزه همچون کسب و کار را بهبود بخشید.
وی تصریح کرد: این مصادیق در گیلان نه در گذشته های دور، بلکه مربوط به سال های اخیر وجود داشته و روستاهای بدون جمعیت بیکار، با استفاده از جاذبه های گردشگری ، معماری منحصر بفرد و توانمندی های کشاورزی و صنایع دستی، به این عنوان شناخته و معرفی شده اند.
نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: در فرایند تدوین برنامه های توسعه ای همانگونه که شهرها از محورهای اصلی توسعه به شمار می آیند؛ نقش روستاها نیز باید دیده و عدالت لحاظ شود چراکه عدالت محور بودن اقتصاد، یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی است و باید بدانیم مهمترین شاخص عدالت، برقراری تعادل میان زندگی شهری و زندگی روستایی است.
وی با اشاره به برخورداری گیلان از حدود دو هزار و ۹۶۷ روستا و سکونت ٣٧ درصد جمعیت استان در روستاها خاطرنشان کرد: روستاها ، محور توسعه کشاورزی پایدار هستند و با توجه به اینکه اشتغال پایدار یکی از دغدغه های عصر کنونی است، می توان با برنامه ریزی صحیح ، زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی و خودکفایی اقتصادی را فراهم کرد.
دکتر زارع با تاکید بر لزوم استفاده درست از منابع آب در جهت توسعه پایدار کشاورزی اظهار داشت: گیلان به عنوان یکی از استان های پربارش کشور نباید دچار مشکلات مربوط به آب باشد بویژه آنکه محصول راهبردی برنج که کشت غالب در استان به شمار می آید، به طور جدی به آب نیازمند است.
وی افزود: برخی گلایه های صحیح از مردم بعضی از روستاهای استان در خصوص وضعیت نابسامان آب کشاورزی گزارش شده؛ تأکید و تصریح کرده ام که موضوع با جدیت پیگیری و نتیجه آن را گزارش دهند و شخصا پیگیر این مسئله بوده و هستم.
دکتر زارع زمین را رکن دیگر توسعه و اشتغال روستا خواند و گفت: باید برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی بیش از پیش تلاش شود و در این میان دهیاران به عنوان مدافعان خط مقدم حفاظت از اراضی، نقش موثری دارند.
وی از دستگاه های متولی خواست که قوانین جلوگیری از تغییر کاربری ها را با جدیتی بیشتر و بدون اغماض اجرا کرده و نهادهای نظارتی نیز دامنه نظارت ها را گسترش دهند ضمن آنکه در این مسیر نیاز به کمک و حمایت های مردمی وجود دارد.
استاندار گیلان با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، تحقق این مهم را در فضای همدلی ، وفاق و پشتکار همگانی ذکر کرد.
وی به نقش دهیاران در این خصوص اشاره و اضافه کرد: دهیاران به عنوان حلقه‌های تاثیرگذار جامعه، می‌توانند نقش های موثری را در تحقق توسعه پایدار و خودکفایی ایفا کنند.
دکتر زارع ادامه داد: به دفعات و در جلسات مختلف گفته ام اقتصاد مقاومتی، راهبرد کلان توسعه و اداره کشور است و همه ارکان حاکمیت و نظام اسلامی، برنامه های حوزه های تحت مدیریت خود را مبتنی بر این نقشه راه تدوین کرده اند و لازم است یادآور شویم که روستاها ، پایگاه اصلی اقتصاد مقاومتی هستند زیرا در این راهبرد؛ تولید، کشاورزی و مردمی‌کردن اقتصاد در زمره سیاست های کلی است.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: باید بتوانیم این سه مولفه را برای رشد اقتصادی و پایداری روستاها ، تقویت کنیم و این انتظار را مطرح می کنم که مردم و ساکنان مناطق روستایی اجازه ندهند عده ای سودجو، با خرید زمین های حاصلخیز ، به دنبال تغییر کاربری باشند.
وی یادآور شد: روستاها را کانون مسائل اجتماعی می دانم؛ سرمایه های اجتماعی مانند مشارکت و اعتماد هرچه بیشتر مردم به آینده ، دولت و نظام اسلامی اهمیت زیادی دارد و بخش اعظمی از امید اجتماعی و همبستگی مردم در روستاها رقم می خورد.
به گفته دکتر زارع؛ مناطق روستایی در ذیل برنامه‌های توسعه ای است و از نگاه دولت تدبیر و امید، هرگز مغفول نبوده و در بخش خدمات زیربنایی ازجمله راه، گاز، برق و آب و … در دولت های یازدهم و دوازدهم، اقدامات شایان توجهی انجام شده و لازم است بهبود و تقویت زیرساخت ها با جدیتی بیشتر دنبال شود و مردم نیز از اقدامات صورت گرفته آگاه شوند.
استاندار گیلان همچنین بر ضرورت حفظ محیط زیست تاکید کرد و افزود: محیط زیست به یقین ثروتی ارزشمند است و لازم است تحقق برخورداری از سکونتگاه‌های سالم را با نگاه حفاظت محور از محیط زیست دنبال کنیم.
وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از نظرات مشورتی دهیاران و تاثیر آن در توسعه پایدار ، به سخنان و تدابیر وزیر کشور برای آن دسته از دهیاران که دارای تحصیلات تکمیلی هستند و تجارب خوبی دارند، اشاره و بیان کرد: باید کوشش کنید دانش و آگاهی خود را ارتقاء داده و ضوابط و قوانین را به صورت کامل فرا گیرید و به دوره‌های آموزشی و مطالعات گذشته خود بسنده نکنید.
دکتر زارع اهتمام جدی برای جلب رضایت مردم و تکریم ارباب رجوع، حسن اخلاق و فروتنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به اختلاف سلیقه بین اعضای شوراهای شهر و روستا باید احترام گذاشته و در عین حال تلاش شود تا با تقویت فضای همدلی و وحدت ، توسعه و آبادانی استان پدیدار شود.
در پایان این مراسم از تلاش‌های مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری و نیز به نمایندگی از تمامی دهیاران گیلان؛ از دهیاران روستاهای فشتکه شهرستان رشت، دستک آستانه اشرفیه، ویرمونی آستارا، گشت فومن، شالده شفت، سرولات رودسر و صومعه سرا با اهداء لوحی از سوی استاندار گیلان قدردانی شد./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.