×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در تالار گفت و گوی شهرداری رشت برگزار شد

شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها با حضور مصطفی سالاری استاندار گیلان، ناصر حاج محمدی شهردار رشت، اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، کوچکی نژاد و جعفرزاده نمایندگان مردم رشت و مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از مدیران مجموعه شهرداری در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام،نائب رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این مجمع با اظهار خیر مقدم به روسای شوراهای اسلامی در عمارت تاریخی بیان داشت: رشت شهر باران و ترانه امروز میهمان مجمع روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهاست.
رضا رسولی خاطرنشان کرد: در این دوران حساس با برگزاری این نشست ها و تبادل نظر به نقاط مشترک دست یافته و در این نشست نقاط ضعف در مدیریت شهری مرتفع خواهد شد.
وی افزود: از دیرباز در مملکت و دیگر کشورها شاهد وجود انجمن در شهرها بوده ایم. بعد از انقلاب با اجرایی شدن و شکل گیری شوراهای اسلامی از سال ۷۸ شاهد استقرار مردم سالاری دینی این در کشور ما بوده ایم.
رضا رسولی با تاکید بر تلاش در پاک کردن صورت مسئله در حل برخی از مشکلات شهری تصریح کرد: در طول این سالها پس از استقرار شوراهای اسلامی متاسفانه در بسیاری موارد شاهد کم رنگ کردن توان شوراها بوده ایم. باید گفت بزرگترین خطری که در این چند ماه اخیر مورد بحث قرار گرفت و مورد پیگیری مجمع مشترک روسای شوراهای اسلامی بوده و به نوعی از آن به شورا ستیزی تعبیر می شد؛ بردن برخی از تعرفه ها چون خدمات و عوارض شهری در حوزه دیگر به شکل حاکمیتی بود که با تلاش اعضای این مجمع مسیر خود را در پیش گرفت.
وی شوراها را طلایه داران تصمیمات مردمی دانست و گفت: وظیفه ما صیانت از نهاد شوراهاست و ما نیازمند تعامل بیش از پیش هستیم و تا امروز مطمئن بودم که در مسیر درستی در حرکت بودیم و امروز و با توجه به برگزاری کمیسیون های صبح و با همفکری با همکاران از این به بعد سعی خواهیم کردم که با پیگیری این نشست و مصوبات، نظراتمان را به دبیرخانه مجمع ارسال نماییم.


ناصر حاج محمدی شهردار رشت بحث تامین منابع مالی پایدار را یکی از مشکلات شهری خواند و گفت: اگر روسای نمایندگان مجلس را مجاب کنیم که قانونی که بیش از یک سال پیش به عنوان لایحه درآمد پایدار شهرداری به صحن رفته و در حال خاک خوردن است را به تصویب برسانند بسیاری از مشکلات شهرداریها مرتفع خواهد شد.
شهردار رشت فقدان منابع مالی پایدار را یکی از مهم ترین معضلات مدیریت شهری خواند و یادآور شد: امروز دیگر مردم نمیتوانند از طریق فروش تراکم و درآمدهای غیرقانونی آینده شهر را به مخاطره بیاندازند.
حاج محمدی خاطرنشان ساخت: امروز اقتصاد شهری در تمامی شهرهای دنیا مبنی بر وضعیت جغرافیایی است.
وی افزود: باید امروز شهر رشت را منطقه ۲۳ تهران دانست، چرا که در یک تعطیلی دو سه روزه مردم تهران در کوتاه ترین زمان ممکن به سمت شهر های شمالی به خصوص رشت گسیل می شوند.
شهردار رشت با تاکید بر اینکه چشم امید اکثر شهرداریها به ۹درصد مالیات ارزش افزوده است بیان داشت: تالاب عینک و دو رودخانه زرجوب و گوهر رود از ظرفیت های بسیار مطلوب شهر رشت است.


حاج محمدی تالاب عینک را یک فرصت سرمایه مطلوب دانست و افزود: امید است بهسازی دو رودخانه در دستور کار قرار بگیرد و به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری رشت تبدیل شود.
شهردار رشت با اشاره به میزان بالای تولید زباله در سه استان شمالی کشور تصریح کرد: در شهر و شهرستان رشت حدود ۸۰۰ تن زباله تولید می شد. در اکثر کشورهای پیشرفته از زباله به روش های مختلف تولید ثروت می کنند بنابراین اگر ما به جای ارتقا زیرساخت های شهر به فرهنگ سازی و آموزش شهروندی توجه بیشتری داشته باشیم میتوانیم از این طلای کثیف بهره وافری ببریم.
او یادآور شد: طی هماهنگی با مدیرکل صداو سیمای گیلان در آینده نزدیک در برنامه ای مدون برآنیم تا با ارتباط چهره به چهره شهردار با مردم به جدا سازی زباله های خشک و تولید انرژی از زباله های تر به منبع پایدار دست یابیم.
حاج محمدی گفت: امید است با ایجاد نقاط گردشگری با استفاده از برنامه ریزی شاهد گسیل سرمایه گذار به شهر رشت باشیم.
شهردار رشت با تاکید بر اینکه ضرورت هوشمند سازی شهرهای یاد آور شد: هوشمند سازی در چابک سازی رشت کمک شایان توجه ای خواهد کرد و امروز شهرداری رشت با جمعیت بسیار زیاد کارکنان باید ماهیانه ۱۸ میلیاردتومان حقوق پرداخت نماید.
وی گفت: اگر اقتصاد شهر رشت توسعه پیدا کند ساخت ساز بیشتر و شهرتوسعه پیدا خواهد کرد و امید است با حضور اعضای روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها در این گونه مجمع که امروز شصت و سومین اجلاس است در حال برگزاری است شصت و سه مشکل حل گردد.


استاندار گیلان نیز در این مجمع با تاکید بر ناگزیری در اظهار نظر از سوی خود به عنوان استاندار بیان داشت: مردم شهر رشت در روزهای پنجشنبه و جمعه یک سری اشتراکاتی با تهران دارند.
سالاری با تاکید برضرورت بازنگری شوراها در حوزه مدیریت درآمد گفت: متاسفانه در این بخش بین وصول عوارض و استفاده از خدمات هیچ رابطه مشخصی وجود ندارد.
وی افزود: با وجود فاصله بین عوارض دریافتی و خدمات قابل ارائه مشکلاتی بین شهرداری و شهروندها به وجود می آید. بنابراین خدمات بین عوارض تناسب وجود ندارد باعث تعارض شهروندان با شهرداری می شود.
استاندار گیلان با تاکید بر قیمت گذاری درست عوارض و گم بودن مبنا تصریح کرد: در بخشی از وصولی های شهرداری هم شوراها از روی دلسوزی عوارض مناطق را به دلیل ملاحظات کمتر محاسبه می کنند.
وی افزود: کمیسیون ماده صد امروز محل درآمد شده و با تصوب طرح جامع و طرح تفصیلی شاهد عدم ربط مصوبه و وضعیت کنونی خواهیم شد. ناپایداری در تصمیمات و مقررات گذاری ما رتبه تراکم فروشی و استفاده از ساز و کار ماده صد هدایت کرده است.
سالاری در خصوص سرمایه گذاری تصریح کرد: نبود امنیت سرمایه گذاری تنها به شهرداری مربوط نمی شود بلکه تمامی نهادهای دولتی و خصوصی باید این امنیت را فراهم کنند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به بررسی لایحه استخدام شهرداری ها در مجلس اشاره داشت و گفت: در مجلس تغییرات روی این لایحه انجام شده و امیدواریم با این اقدام بلاتکلیفی در انواع استخدام های شهرداری رشت برطرف شود.


مهرداد لاهوتی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت تولید انرژی از طریق پسماند در شرایط فعلی وجود ندارد افزود: وزارت نیرو در شرایط فعلی توان اینکه بخواهد افزایش قیمت را رقم بزند ندارد و امیدواریم با جلب سرمایه گذار در این باره اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وی افزود: در ترکیب درآمد ها شهرداری ها که اکنون ترکیب شکننده ای است و شهرداریها چون با منبع مالی محدود روبرو هستند ناگزیر به کمیسیون ماده صد روی می آورند. ۵۰ درصد ترکیب درآمد شهرداریها از ساخت و ساز و ۲۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ۳۲۰۰ میلیاردی که در بودجه سال ۹۷ دچار حادثه شده بود اصلاح شد ۶۰۰۰ میلیارد تومان به بودجه کشور برگشت کرد.
بررسی عملکرد مدیریت شهری در بحران سیل بهار و مشارکت شهروندان درتوسعه شهری دو موضوع مهم مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور


رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی در شصت و سومین اجلاس این مجمع ضمن قدردانی از میزبانی شایسته مسئولین استانی و شهرستانی بیان داشت: در گیلان فرهیختگانی شایسته ای چون استاد معین، گل آقا صابری فومنی، ربانی و املشی و … وجود دارد همچنین جا دارد به شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک تبریک گفت.
محسن هاشمی بررسی عملکرد مدیریت شهری در بحران سیل بهار و مشارکت شهروندان درتوسعه شهری دو موضوع مهم این مجمع خواند و گفت: بارندگی امسال نسبت به سال های گذشته ۴۲ درصد بود که جا دارد از مسئولین شهرستانی رشت در کمک به هموطنان قدردانی شود.
وی افزود: در ارزیابی مدیریت شهری در بحران سیل شاهد وضعیت همکاری مطلوب شهرداریها بودیم.
هاشمی با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نقدینگی های کلانشهرها خاطرنشان کرد: نقدینگی سرگردان در شهر باعث مشکلات زیادی می شود که باید برنامه ریزی دقیقی شود. لذا کسانی که علاقه مند به توسعه شهر هستند باید با ظرفیت های موجود آشنا کرد اما متاسفانه به دلیل اینکه اکثر شهرداریها سعی کردند با دولت کار کنند ازتوان اصلی مردم محروم ماندند.
هاشمی استفاده از مشاوران در بهره گیری ازسرمایه گذاران را خلاء در شهرداریها دانست و گفت: ما باید فضایی درست کنیم تا افراد و شهروندان بتوانند به صورت یکپارچه در محفل شوراها و شهرداریها شرکت و از سرمایه های خود در توسعه شهرها گام بردارند.


موسوی نائب رئیس شورای عالی استانها در خصوص بحث مدیریت یکپارچه گفت: این طرح را کمیسیون شوراهای مجلس طرح و شوراهای عالی استان دو فوریت را تأیید کرد.
موسوی مدیریت شوراها را به عنوان مهم ترین بستر برای مشارکت مردمی دانست و گفت: برخی از مسئولین قصد دارند به بهانه های مختلف شوراها را محدود کنند.
وی بابیان اینکه برخی اختلاف و دوگانگی ها در شوراها را مانع تصمیم گیری صریح در شورا می دانند، گفت: این مهم یکی دیگر از مباحثی است که در مخالفت با شوراها مطرح می شود.
وی افزود: برخی از این مباحث را بنده به عنوان عضو شورا قبول و معتقدم رفع برخی از مشکلات موجود در شوراها به آموزش نیاز دارد.
وی افزود: دولت ۱۹ سال است که مسئله مدیریت جامع شهری را هنوز نتوانست حل کند و همچنان خود دولت سیاست کوچک سازی را اجرا نکرده و همچنان علاقه مند به گسترش است./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.