×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
به همت معاونت غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛  از ده واحد برتر صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی در گیلان تقدیر شد

در جلسه هم اندیشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با صنایع استان، از ده واحد برتر صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استان تقدیر شد.

به گزارش گیلان پیام، در این جلسه دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  ضمن تقدیر از تولید کنندگان ، سلامت را  به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه و مورد توجه تمام جوامع عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به تمام منابع و هزینه هایی که در حوزه  بهداشت، درمان  و آموزش صرف می شود، فقط   ۲۵درصد از عوامل  مربوط  به سلامت توسط حوزه بهداشت و درمان  مدیریت می شود و  ۷۵ درصد عوامل اثر گذار بر  سلامت جامعه،   خارج از وظایف بهداشت و درمان و  مربوط به  عوامل و مولفه های اثر گذار اجتماعی بر سلامت است. این نقش اثرگذار  فعالان اجتماعی در عرصه های مختلف را نشان می دهد.

وی افزود:  نقشی که  سیستم درمانی در حوادث جاده ای بر عهده دارد در قیاس با نقش سایر عوامل مانند  اصلاح وضعیت راه ها، بهبود وضعیت خودروها و اصلاح قوانین و مقررات،  ناچیز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با مقایسه شاخص امید  به زندگی  در صدسال اخیر، خاطرنشان کرد: با رشد و پیشرفت هایی که  در حوزه سلامت صورت گرفته طول عمر مردم افزایش یافته است.  در صدسال پیش ، طول عمر مورد انتظار ۲۸سال بود. در دهه ۳۰، این شاخص به ۳۲ سال رسید. در ابتدای انقلاب امید به زندگی ۵۴ سال و در حال حاضر به ۷۴ سال رسیده است. در  استان گیلان به عنوان سالمند ترین استان کشور، این شاخص برای مردان ۷۶ سال و زنان ۸۰ سال است که  در مقایسه با کشورهای پیشرفته ( مردان ۸۲ سال و  زنان ۸۵ سال) شاخص قابل قبولی است.

وی تصریح کرد:  با توجه به برنامه ها، هدف گذاری ها و پیشرفته هایی صورت گرفته  برای جلوگیری از پیری سلول ، امید به زندگی بالای صدسال دور از انتطار نیست.

دکتر یوسف زاده با بیان این مطلب که  در زمان های گذشته مهمترین مساله ای که سلامت مردم را تهدید می کرد،  بیماری های واگیر مانند سل، جذام تیفویید و سایر بیماریهای عفونی بود، خاطر نشان کرد: به دلیل شیوع بیماریهای غیر واگیر در گذشته،   نیمی از جمعیت در دوران کودکی  جان خود را از دست می دادند. اما امروزه  افزایش طول عمر، فرصت را برای شیوع  بیماری های غیر واگیر فراهم کرده است که اکثر این بیماریها بر اثر دیابت و فشار خون به عنوان عوامل اثر گذار در بیماری های قلبی و عروقی و مغزی و  تروما  و مهمتر از همه سرطان ها پدیدار شده است که مهمترین تهدیدات سلامت جامعه محسوب می شوند.

وی نقش عوامل اجتماعی در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را حایز اهمیت دانست و افزود:  برای مقابل با بیماری های عفونی، رعایت بهداشت و  کشف آنتی بیوتیک ها جهش بزرگی در سلامت مردم ایجاد کرد. ولی در زمینه بیمای های غیر واگیر،  مهمترین راه مقابله با آن، سبک زندگی است که به دو عامل اساسی میزان فعالیت های فیزیکی بدنی مناسب و  رژیم غذایی مناسب بستگی دارد. در این زمینه، رژیم غذایی مناسب که در راس آن میزان نمک، قند و اسیدهای چرب ترانس مواد غذایی است و  از طرف دیگر عوامل شیمیایی موجود در مواد غذایی و آرایشی بهداشتی و مواد نگهدارنده که ممکن است اثرات سویی به ویژه در بروز سرطان ها داشته باشند.

رییس دانشگاه با اشاره به این که  امروزه ذایقه مردم به سمت شیرینی، شوری و چربی  بیشتر شده، گفت:  فرزندان خانواده نیز با چنین غذاهایی  بیشتر مانوس هستند که در سبک زندگی آنها در آینده اثرگذار خواهد بود. در این راستا، رژیم های نامناسب غذایی و کاهش فعالیت های فیزیکی، دو تهدید اساسی که میدان را برای تاخت و تاز بیماریهای غیرواگیر فراهم کرده است، محسوب می شوند.

دکتر یوسف زاده خاطرنشان کرد:  پیش از این، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم به ویژه در حوزه معاونت غذا و دارو معطوف به مسایل مرتبط با دارو بود. ولی با تدوین برنامه راهبردی، برای جلوگیری از بیماری های غیرواگیر و افزایش طول عمر و برخورداری از  کهنسالی و سالمندی بانشاط در حال پیگیری و برنامه ریزی است.

وی افزود: همان طور که  افراد برای داشتن دوران سالمندی بانشاط همراه با آرامش، از دوران جوانی برای فراهم کردن منابع مالی و اقتصادی خود برنامه ریزی می کنند،  برای داشتن سالمندی سالم  و استفاده مفید از عمر نیز باید  از دوران کودکی و نوجوانی فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب و هدایت ذایقه ها به سمت غذای سالم را  آغاز کرد.

وی در پایان ضمن تقدیر از مسوولان واحدهای تولیدی که در جهت کاهش نمک، قند و چربی و بهبود کیفیت موادی همکاری لازم را با دانشگاه داشته اند، فعالیت های این واحدها را ارزشمند دانست و اظهار امیدواری کرد، با همکاری و مشارکت بیشتر در جهت سلامت جامعه گام های موثری برداشته شود.

دکتر زهرا حصاری-معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، ضمن خیرمقدم به مدعوین و بیان اهداف برگزاری نشست، گزارشی از عملکرد اداره نظارت بر مواد غذایی در سال ٩٧، ارایه کرد. /انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.