×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نشست فصلی ائمه جماعات واحد های تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد

نشست فصلی ائمه جماعات واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان، در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلان پیام، نشست فصلی ائمه جماعات واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، برگزار شد.

در این نشست آیت الله رسول فلاحتی – نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به جایگاه مهم ائمه جماعات در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: رییس دانشگاه علوم پزشکی در تبیین برنامه راهبردی دانشگاه، جایگاه ائمه جماعات را رکن اولیه این برنامه قرار داده است که این حاکی از جایگاه مهم و با ارزش این حوزه است.

امام جمعه رشت تصریح کرد: نویدهایی که رییس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص پیشرفت های علمی حوزه سلامت گیلان داد، بسیار امید بخش بود، امیدواریم که این برنامه ها از جمله پیوند پانکرانس در آینده نزدیک عملیاتی شوند.

وی به بحث زیر ساخت های درمانی استان نیز اشاره کرد و گفت: بیمارستان های گیلان، آن چنان که شایسته است از سوی مسوولان کشوری مورد توجه قرار نگرفته است که باید در این خصوص گام های موثرتری برداشته شود.

آیت الله فلاحتی با اشاره به این که هر کس باید در هر جایگاهی که حضور دارد، کار جهادی بکند، اظهار داشت: عرصه ائمه جماعات در علوم پزشکی به سلامت جامعه مرتبط است و با توجه به ارتباط موثر این حوزه با مردم، این عرصه حائز اهمیت است.

وی افزود: دانشجویانی که امروز پشت سر  ائمه جماعات نماز می خوانند، در آینده متولیان بخش های مختلف سلامت جامعه هستند، پس قدر این جایگاه را بدانید و در کار خود جدیت داشته باشد. وی ادامه داد: برخی می خواهند به نحوی دین را غیر علمی جلوه دهند، اما دین هم علم است. در گذشته های دور علم طب در کنار حوزه های علمیه بود که در طول تاریخ به خاطر گستردگی علوم این ها از هم تفکیک شده اند اما این دو مقوله تعارضی با هم ندارد. اما گستردگی دانش بشری طلب می کند که امروز هر حوزه تخصص ویژه خودش را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه تاکید کرد: ائمه جماعات سعی کنند، مسئله نماز را برای جوانان دانشجو و اعضای دیگر دانشگاه نهادینه کنند تا این جوانان که بعد از ۴۰ سال در پشت میز کارشان برای جراحی یا برای علاج دردهای بیماران می نشینند، بدانند که اولین هدایتگر آنان خدای متعال است.

آیت الله فلاحتی، دکتر یوسف زاده را یکی از چهره های برجسته و فرهیخته گیلان دانست و گفت: زمانی که این عزیزان می خواهند انسان را زیر تیغ جراحی می برند، می دانند تنها کسی که می تواند هادی و کمک کار آنان باشد، خدای متعال است و بس.

وی ادامه داد: خداشناسی در اندیشه فرهیختگان جامعه، قطعا بیش از سایر افراد جامعه است. وی با اشاره به نشست رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف و تسلط ایشان به دانش روز، گفت: ائمه جماعات باید در حوزه کاری خود اطلاعات کافی داشته باشید و خود را به دانش روز مسلح کنید تا پاسخ گوی جامعه هدف خود باشید.

امام جمعه رشت به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و یادآور شد: پیام دیروز ایشان باید بارها بازخوانی شود، چرا که رهبر معظم انقلاب در آن یک دوران طلایی را برای افق های آینده ایران ترسیم و تنظیم کردند.

نماینده ولی فقیه در گیلان به پیشرفت های علمی کشور اشاره کرد و افزود: به همت جوانان این مرزو بوم، در حال حاضر ایران در بسیاری از علوم دنیا سر آمد است و در تولید و طراحی کیت های پزشکی دومین کشور بعد از انگلستان محسوب می شویم و در بسیاری از فنون مربوط به دانش طب نیز، ایران با جایگاه ۱۱ در دنیا در حال پیش رفت است.

آیت الله فلاحتی با بیان این که امروز در جایگاه دانش، دو بال حوزه علمیه و بال دانشگاه در عرصه جهانی حایز اهیمت است؛ به ائمه جماعات تاکید کرد: با دانشجویان و اساتید دانشگاه ارتباط موثر برقرار کنید و در کنار آنان باشید تا اگر شبهات دینی در بین آنان وجود دارد، بتوانند پاسخ های خود را از شما دریافت کنند. امام جمعه رشت با بیان این که پژوهش رکن نخست و آموزش رکن دوم دانش محسوب می شود، تصریح کرد: کسی می تواند پژوهشگر خوبی باشد که در عرصه آموزش کار کرده باشد.

وی به نقش ائمه جماعات در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: طرح سلامت، طرح ارجاع بیمار و توجه به پیشگیری ها، مقدم بر درمان است، پس سعی کنید در خصوص تبیین این مسایل در جامعه با دانشگاه علوم پزشکی همراه شوید تا از هزینه هایی که دانشگاه برای مبارزه با بیماری ها صرف می کند، کاسته شود.  اگر مردم موازین و اصول سلامت را بدانند دوسوم هزینه بیمارستان ها در زمینه درمان کاسته می شود.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز در این نشست، گفت: ائمه جماعات واحد های تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بخشی از بار مسوولیت های فرهنگی دانشگاه را بر عهده دارند و در بحث استقرار فرهنگ سازمانی در دانشگاه نیز اثر گذار می باشند که جا دارد از آنان تشکر شود.

وی ضمن تبیین نقشه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۹۵ بر اساس یک برنامه راهبردی، پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم را به عنوان چشم انداز خود قرار داد برای رسیدن به جایگاهی که ۱۰  آینده باید آنجا باشد در حال تلاش است.

وی با تبیین جایگاه نسل دانشگاه های در کشور گفت: دانشگاه های نسل اول همان دانشگاه های بودند که فقط مدرک می دادند و هدفشان پرورش و تربیت افراد تحصیل کرده بود، اما از دهه ۸۰ به بعد گرایش دانشگاه ها به تحقیق و پژوهش متمایل شد که این ها دانشگاه های نسل دوم بودند که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر در زمره این دانشگاه ها قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که تحقیق و پژوهش باعث شد تا ایران رشد علمی چشمگیر را در دنیا داشته باشد به طوری که هم اکنون، رتبه علمی کشور از ۵۴ در ابتدای دهه ۸۰ به رتبه ۱۹ دنیا رسید. وی ادامه داد: اما این رتبه علمی باعث نشد تا جامعه از مواهب علمی برخوردار شود و ایراد کار اینجا بود که علم در خدمت تولید نبود و علم مستقیماً به مسایل و معضلات جامعه نمی پرداخت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطر نشان کرد: از این رو در دهه ۹۰  دانشگاه ها به طرف دانشگاه های نسل سوم در حال حرکت هستند تا کسی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شود بتواند کار آفرین باشد و فقط دنبال کار دولتی نباشد بلکه خودش بر اساس دانش و علمی که به دست آورده است دیگران را نیز به کار بگیرد و این کار در قالب شرکت های دانش بنیان و واحدهای فن آور انجام می شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه فناوری سلامت، در سال ۹۵،  زمانی که چشم انداز پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم را انتخاب کردیم آخرین دانشگاه در بین دانشگاه ها بود اما در سال ۹۶ با یک جهش به رتبه ۳۳  و در حال حاضر در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور به رتبه ۱۳ دست پیدا کرده است.

دکتر یوسف زاده تصریح کرد:  برنامه راهبردی را نه فقط برای دانشگاه بلکه به عنوان یک الگو برای هر کاری و هر سازمانی لازم  می دانیم و همچنان که برای کشور نیز بر اساس سند ۱۴۰۴ یک برنامه تدوین شده و افق چشم انداز کشور را برای ما مشخص کرده است.

دکتر یوسف زاده اظهار داشت: مسیر حرکت ۱۰ سال آینده  در نقشه راهبردی دانشگاه مشخص است و تمامی جایگاه ها و فعالیت های دانشگاه نیز مشخص شده است، وی ادامه داد: ساماندهی و توانمند سازی منابع انسانی و بهینه سازی و پایداری منابع مالی دو مورد بسیار مهم در برنامه راهبردی هستند که بدون توسعه خدمات الکترونیک و ارتقای فرهنگ امکان پذیر نخواهند بود. در واقع بهبود سلامت مردم نیازمند ارتقای فناوری و فرهنگ است.

وی نقش ائمه جماعات را در برنامه راهبردی دانشگاه کاملا مشخص شده دانست و افزود: نقش ائمه جماعات در ارتقای فرهنگ سازمانی، نقشی پایه و در قسمت فوندانسیون این برنامه راهبردی قرار دارد. اگر توسعه منابع انسانی و توسعه منابع مالی داشته باشیم اما فرهنگ سازمانی نداشته باشیم باز هم این پایه سست و لرزان خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به کتاب ترجمه شده دانشگاه با عنوان “حرکتی به سوی دانشگاه های نسل سوم”  گفت: این کتاب هم اکنون رفرنس و مرجع دانشگاه های نسل سوم است و توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت در کل دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع شده و الان مرجع المپیاد دانشجویی برای دانشگاه های نسل سوم است و در واقع شروع حرکت دانشگاها نسل سوم بر اساس تئوریی است که در این کتاب آمده است.

دکتر یوسف زاده تاکید کرد: امروز مسیری که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آن قرار گرفته است حرکت به سوی ارتقای سلامت جامعه است و این امر نیز بدون بهبود سبک زندگی امکان پذیر نیست که در این مهم نیز نقش ائمه جماعات می تواند بسیار موثر و پر رنگ باشد.

وی به بحث نظام ارجاع الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: این مهم امروز یکی از مهمترین بحثهای وزارت بهداشت، دولت و مجلس  محسوب می شود که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنار دانشگاه علوم پزشکی گلستان پیشروی سایر دانشگاه های علوم  کشور در خصوص استقرار این مهم می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بحث نظام شبکه اجتماعی سلامت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در نظام سلامت یک حلقه، حلقه درمان است که بیمارستان ها آزمایشگاه ها و مراکز تصویر برداری را شامل می شود و یک حلقه هم حلقه بهداشت است که در بحث پیشگیری و نظام ارجاع، حایز اهیمت است. اما یک حلقه مفقوده دیگر در حوزه سلامت وجود دارد که آن مردم هستند. دانشگاه علوم پزشکی گیلان با راه اندازی کانون سلامت این حلقه را به سایر حلقه های حوزه سلامت وصل کرده است .

وی به پروژه های دیگر دانشگاه از قبیل خرید متمرکز دارو و تجهیزات،گیله اوخان و توسعه شرکت های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: بعد از ۲۰ سال که عمر پارک علم و فناوری در گیلان می گذرد، نزدیک به ۴۰ شرکت دانش بنیان و ۱۲۰ واحد فناور در گیلان فعالیت می کنند. اما دانشگاه علوم پزشکی از سال ۹۶ تا کنون ۶ شرکت دانش بنیان و ۴۵ واحد فناور در دانشگاه راه اندازی کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس ماموریت های خود و منویات مقام معظم رهبری به مرجعیت علمی و حرکت در مرز های دانش دست پیدا کند و بزودی بتواند در کنار پیوند کلیه و کبد، پیوند مغز استخوان و پیوند پانکراس را که بالاترین کار در حوزه جراحی است، به انجام برساند.

حجت الاسلام علی اسماعیلی- مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن خیر مقدم به میمانان و تقدیر از رییس دانشگاه علوم پزشکی بابت میزبانی ایشان، گفت: ائمه جماعات سنگر بانان اعتقادی و دینی جامعه هستند که در عرصه جهاد فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی مشغول خدمتند.

وی به حضور گسترده مردم در راه پیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد و افزود:در دهه پنجم انقلاب عظیم اسلامی را به نحوی شروع کردیم که مردم در ۲۲ بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر به صحنه آمدند و یک ورق زرین بر اوراق درخشان انقلاب افزودند.

وی ادامه داد: مردم با حضور خود از نظام و انقلابی حمایت کردند که این انقلاب و این نظام دشمنان خود را به وحشت انداخته است. نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: . دشمنان برنامه ریزی های زیاد در اتاق های فکر انجام داده بودند تا این نظام و این انقلاب را به زمین بزنند، شاید بعضی از مسوولان باور نمی کردند که حضور مردم این بار هم چشمگیر خواهد بود اما نفس گرم مقام معظم رهبری همه مردم را به میدان کشید و نگذاشت تا خواب دشمنان این مملکت تعبیر شود.

وی ادامه داد: این قدر این حرکت عظیم و زیبای مردم و این دریای خروشان عشق و محبت مردم به انقلاب و نظام روشن بود که  دشمن تحمل نکرد و دو روز بعد از این حرکت مردم کام ملت را با اقدامات تروریستی و به شهادت رساندن عزیزان ما در مجموعه سپاه تلخ نمود.

حجت الاسلام اسماعیلی تاکید کرد: این انقلاب و این نظام با هدایتگری رهبری معظم و سکانداری تک تک مبلغان که در حال تبلیغ دین و انقلاب هستد و به خاطر همین خون ها ی پاکی که به زمین ریخته می شود روز به روز محکم و محکمتر شده است. وی ادامه داد: این نظام و این انقلاب صاحب دارد و بیمه حضرت مهدی (عج) است و کسی نمی تواند به آن آسیبی برساند.

وی به سخنان دیروز مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بحث امید به آینده که در سخنان حضرت آقا بود، به بحث ظهور حضرت حجت (عج) که در اعتقادات ما شیعیان وجود منتهی می شود. مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یاد آور شد: وجود ۶۷ امام جماعت با توانمندی های مختلف در دانشگاه یک فرصت ایجاد کرده است تا با شناسایی این توانمندی در عرصه های مختلف فرهنگی گام بر داریم./انتهای پیام

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.