×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان:  چاقی و اضافه وزن دو عامل مهم سرطان

معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه دوری از رفتارها و سبک زندگی غلط ابتلا به سرطان را کم می‌کند گفت: چاقی، مصرف کم میوه‌جات و سبزیجات، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل از عواملی هستند که در صورت دوری از آنها ۳۰ درصد ابتلا به سرطان کم می‌شود.

به گزارش گیلان پیام، علی نقی کریمی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان  با اشاره به افزایش ابتلا به سرطان در جهان اظهار داشت: طبق آمار در سال ۹۶ در گیلان ۲۲٫۷ درصد مرگ‌ها در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال به‌خاطر سرطان بوده است.

علی‌نقی کریمی با بیان اینکه سرطان‌های پستان، معده، کولورکتال و تیروئید از جمله سرطان‌های شایع اما درمان‌پذیر هستند گفت: باید به رنج سنی حدودی ابتلا به این ۴ سرطان دقت شود تا کنترل و تشخیص زودهنگام داشته باشیم، متاسفانه سن ابتلا به سرطان تیروئید در گیلان به زیر ۳۰ سال رسیده است.

وی با اشاره به رتبه بندی ۱۰ عامل خطر نخست ابتلا به سرطان در ایران افزود: رژیم غذایی نامطلوب، پرفشاری خون، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از جمله این عوامل هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه دوری از رفتارها و سبک زندگی غلط ابتلا به سرطان را کم می‌کند گفت: چاقی، مصرف کم میوه‌جات و سبزیجات، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل از عواملی هستند که در صورت دوری از آنها ۳۰ درصد ابتلا به سرطان کم می‌شود.

کریمی به عوامل کاهنده ابتلا به سرطان اشاره و تصریح کرد: اتخاذ شیوه زندگی سالم، خود مراقبتی، تشکیل پرونده الکترونیک در مراکز بهداشتی و غربالگری به‌هنگام از جمله اقدامات موثر برای کاهش ابتلا به سرطان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: تغذیه در تمام مراحل بروز سرطان نقش دارد اما متاسفانه با اطلاع‌رسانی‌های نادرست در فضای مجازی زحمات کارشناسان تغذیه خدشه‌دار شده است.

مرجان مهدوی روشن با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن دو عامل مهم در بروز سرطان است خاطرنشان کرد: کاهش وزن اصولی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود از این رو فاکتور مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

وی با اشاره به این که مصرف اسیدهای چرب اشباع شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد گفت: بهتر است از چربی‌های حاوی امگا ۳ و چربی‌های گیاهی استفاده کنیم و مصرف گوشت قرمز مخصوصاً کباب و سایر گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس را کاهش دهیم.

مهدوی روشن با تاکید بر اینکه مصرف قهوه و چای در پیشگیری از سرطان موثر است افزود: طبق مطالعات تاثیر چای سبز نسبت به سایر چای‌ها بیشتر است اما به‌طور کلی اگر مریض بیماری‌هایی مثل پرفشاری خون یا سنگ کلیه نداشته باشد مصرف چای و قهوه می‌تواند در بهبود شرایط او موثر باشد.

وی به مصرف سبزیجات و گیاهان اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از سبزیجات با خام خواری متفاوت است زیرا خام‌خواری در طول زمان مضر است و باید از همه منابع غذایی استفاده کرد.

مهدوی‌روشن با بیان اینکه اگر در حد مجاز از شیرینی‌جات مصنوعی استفاده شود مشکلی پیش نمی‌آید خاطرنشان کرد: رژیم غذایی سالم یعنی استفاده از میوه و سبزیجات، سویا، چای سبز و کنترل وزن ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

مدیر معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۱۹ درصد سرطان‌ها متصل به شغل و مواجهات شغلی هستند گفت: آفت‌کش‌ها و مصرف سیگار از شایع‌ترین عوامل سرطان شغلی هستند.

میرسعید عطارچی با بیان اینکه باید عواملی که سرطان‌زا بودن آنها در تحقیقات ثابت شده هستند حذف شوند افزود: به‌طور مثال در صنعت لاستیک‌سازی سرطان مثانه بیشتر است و یا ارتباط آفت‌کش‌ها با ابتلا به سرطان پروستات در مطالعات ثابت شده است.

وی با اشاره به اینکه سرطان ریه از شایع‌ترین سرطان‌های شغلی است گفت: آزبِست، گاز رادون، کلرومتیل‌اتر از عوامل موثر ابتلا به سرطان ریه است؛ در صنایعی که مواد سرطان‌زا وجود دارند بر حسب شدت مواجهه باید کارگران آنجا سالیان آزمایشات مربوطه را انجام دهند.

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه افزایش سن ریسک ابتلا به همه سرطان‌ها را زیاد می‌کند اظهار داشت: از سنین بالای ۴۰ سال شیوع سرطان‌ها افزایش می یابد.

فاطمه حاجی‌هادی با اشاره به عوامل تولید مثلی و هورمونی در ابتلا به سرطان خاطرنشان کرد: طبق مطالعات کسانی که بچه اول خود را در سن پایین به دنیا آورده یا کسانی که بچه بیشتری به دنیا می‌آورند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.