×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
قدردانی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از ایران برای پوشش همگانی سلامت

 

علوم پزشکی

دکتر مارگارت چان با مرور دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت در ایران از اقدام دولت ایران در پوشش همگانی سلامت تقدیر کرد.

به گزارش گیلان پیام، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در سخنانی با موضوع اهداف توسعه پایدار با تمرکز بر پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: بسیار مفتخرم که امروز در اینجا حضور یافته و سخنرانی خود را ایراد می نمایم در حالیکه جامعه سلامت شاهد گذر جهانی به «برنامه توسعه بعد از سال ۲۰۱۵» می باشد.

وی افزود: ما شاهد موفقیت بزرگی در زمینه کاهش برخی از موانع قدیمی در حوزه سلامت می باشیم اما اکنون با چالشهای جدیدتر از پیچیدگیهای بی سابقه تاریخی مواجه هستیم.

دکتر چان عنوان کرد: اهداف توسعه هزاره نشان داد که برای سلامت عمومی مفید بوده و طی ده های گذشته تعداد مرگ و میر کودکان از بیش از ۱۰ میلیون نفر بوده به رقم ۶٫۳میلیون نفر در حال حاضر رسیده است و کماکان نیز این روند با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال کاهش است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه در مقایسه با سال ۱۹۹۰، روزانه ۱۷ هزار کودک، کمتر می میرند، گفت: اپیدمی ایدز در نقطه اوج خود قرار گرفته است با این حال امسال، با برنامه ۱۵*۱۵ موفق شدیم که درمان ضد ویروس را برای ۱۵ میلیون نفر فراهم سازیم و همچنان شاهد حرکتهای مشابه در زمینه پاسخگویی به مالاریا و سل بوده ایم.

وی خطاب به حاضران در جلسه یادآور شد: شواهد ۱۵ سال اول این قرن به روشنی نشان می دهد که سرمایه گذاری در توسعه سلامت کارساز است و کنترل کردن بیماریها، تختهای بیمارستان، پرسنل و منابع را برای پاسخگویی به چالشهای پیچیده، پر زحمت و هزینه بر آزاد می نماید.

دکتر چان ادامه داد: در دنیای به هم پیوسته امروز، سلامت تحت تأثیر عوامل نیرومندی از قبیل سالمندی جمعیت، شهرنشینی سریع و بازار جهانی محصولات ناسالم است و تحت تاثیر این عوامل، بیماریهای مزمن غیرواگیر، نظیر بیماریهای قلبی، سکته، سرطان، دیابت و بیماریهای تنفسی حاد در مقایسه با بیماریهای عفونی که علت اصلی، مرگ و میر در جهان بوده است، پیشی گرفته اند.

وی عنوان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، بیماریهای غیرواگیر، عامل ۳٫۴تمام مرگ و میرها می باشند و این تغییر روند دارای پیامد های عمیق می باشد.

دکتر چان با بیان اینکه هزینه های مراقبت از بیماریهای مزمن نظیر سرطان و دیابت، حتی برای ثروتمندترین کشورها در جهان نیز غیر قابل تحمل شده است، گفت: کارشناسان اتفاق نظر دارند که پیشگیری باید مبنای پاسخگویی جهانی به بیماریهای غیرواگیر باشد.

وی اظهار داشت: برای غلبه بر عوامل اصلی بیماریهای غیرواگیر به تغییر رفتار انسانها و همچنین تغییر رفتار گردانندگان قوی اقتصادی نیاز است، صنایع تولیدی که محصولات مضر نظیر دخانیات، الکل، تنقلات و نوشیدنیهای شکردار را تولید می کنند، نه دوستانه برخوردار کرده و نه مایل به همکاری می باشند، زیرا با انجام این کارها، توسعه اهداف تجاریشان ضعیف می شود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: این صنایع در مقابل اقدامات مالی و نظارتی که هدف آن تغییر رفتار می باشد، شدیداً مقاومت می کنند. روش آنها برایمقابله با چندین اقداماتی بسیار پیچیده و هزینه بر می باشد.

وی گفت: برای مثال، بسیاری از کشورها که برنامه ریزی برای بسته بندی ساده برای محصولات دخانی انجام دهند، به دلیل به خطر افتادن این صنعت مورد اعتراض و دادخواهی قرار گرفته اند.

دکتر چان با اشاره به اینکه پیگیری اهداف توسعه هزاره با رفتارهای خصمانه و مقاومتهای قوی و پنهانی مواجه می شود، گفت: بعد پیچیده دیگر کار این است که بیماریهای غیرواگیر، راههایی که باعث پیشرفتهای اقتصادی اجتماعی می شوند را به چالش می کشند.

وی گفت: رشد اقتصادی و مدرنیته، شهرنشینی راهها را برای گسترش سبک زندگی ناسالم باز نموده است و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، شرایطی را ایجاد کرده که باعث افزایش بیماریهای غیرواگیر شده است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه افزایش بیماریهای غیرواگیر، تنها چالشی نیست که ما پیش رو داریم، گفت: شیوع ابولا در آفریقای غربی نشان داد که جهان برای پاسخگویی به اپیدمیهایی که جدی و پایدار می باشد، آمادگی لازم را ندارد و سازمان جهانی بهداشت نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی ادامه داد: گزارش پانل ارزیابی موقت ابولا، نقدهای سازنده ای را به سازمان جهانی بهداشت ارائه داد که این سازمان در مقابله بحرانهای آینده آماده تر باشد.

دکتر چان گفت: پیشنهادات پانل در راستای اصلاحاتی است که ما از قبیل آماده نمودن نیروی کار جهانی سلامت و ایجاد صندوق برای پاسخگویی فوری به وضعیتهای اضطراری در حال انجام آنها می باشیم ، ما متعهد شده ایم که اصلاحات ضروری را در سازمان جهانی بهداشت ایجاد نموده که این سازمان بتواند در شرایط اضطراری امروزی پاسخگو باشد.

وی با اعلام اینکه برنامه توسعه بعد از ۲۰۱۵ که در ماه سپتامبر نهایی خواهد شد، محصول بزرگترین فرآیند مشورتی در تاریخ سازمان ملل می باشد، گفت: برنامه پیشنهادی برای توسعه پایدار، دارای ۱۷ آرمان و ۱۶۹ هدف می باشد. موضوع سلامت در آرمان ۳ قرار گرفته است. اهداف توسعه هزاره مرتبط با سلامت بخشی از آرمان سلامت می باشد.

دکتر چان گفت: تمرکز اهداف جدید روی بیماریهای غیرواگیر، آسیبها و پوشش همگانی سلامت است، سلامت در جای خودش به عنوان یک پیامد مطلوب در نظر گرفته می شود و راهی برای رسیدن به دیگر اهداف به شمار می رود ، سلامت به عنوان یک عامل قابل اعتماد برای پیشرفت به سمت توسعه پایدار بوده و بنابراین دارای جایگاه ویژه ای در برنامه توسعه است.

وی در ادامه یادآور شد: هشت هدف دیگر نیز بطور آشکار به سلامت مرتبط می باشند زیرا آنها نیز به مسائلی همچون علتهای اساسی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت می پردازند.

دکتر چان عنوان کرد: در نظر گرفتن بیماریهای غیرواگیر در اهداف سلامت باعث ارتباط کشورهای فقیر و غنی بطور یکسان می شود، پوشش همگانی سلامت روح برنامه توسعه جدید بوده و تأکید آن بر برابری و حقوق اجتماعی است که هیچ کس از این برنامه کنار گذاشته نمی شود.

بالاترین مقام بهداشتی جهان با بیان اینکه پوشش همگانی سلامت، بعنوان یک مفهوم متحد کننده، یک چارچوب برای ارائه یکپارچه خدمات بهداشتی و یکی از قدرتمندترین متعادل کنندگان اجتماعی میان تمام برنامه های سیاستگذاری در نظر گرفته می شود، گفت: به نظر من، پوشش همگانی سلامت یکی از قوی ترین مفاهیمی است که سلامت عمومی باید به آن بپردازد، این امر یکی از قدرتمندترین متعادل کنندگان اجتماعی میان تمام برنامه های سیاستگذاری در نظر گرفته می شود.

وی با یادآوری این نکته که در حقیقت بیان نهایی منصفانه رفتار کردن است و بالاترین اساس اخلاقی سلامت عمومی را تایید می کند، گفت: هیچ کس نباید بخاطر دلائل غیرمنصفانه نظیر عوامل اجتماعی و اقتصادی از دسترسی به مداخلات ارتقاء دهنده سلامت و نجات دهنده زندگی محروم شود.

دکتر چان تاکید کرد: هیچ کس نباید بخاطر هزینه نجات زندگی خود و خانواده خود دچار ورشکستگی مالی شود و مراقبت منصفانه سلامت باعث یکپارچگی، پایداری و هماهنگی اجتماعی در ارتباطات انسانی می شود.

وی در پایان با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: من از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تعهد سیاسی و سرمایه گذاری مالی برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت و ایجاد خدمات یکپارچه سلامت، گسترش مراقبت اولیه برای ساکنین منا طق شهری و شهر های بزرگ ، تقدیر می کنم.

دکتر چان، تمرکز بر بهبود کیفیت، برنامه ریزی و آموزش منابع انسانی، باز سازی مدیریت و مراقبت بیمارستانی، تامین منابع مالی مراقبت بهداشتی برای خرید راهبردی خدمات سلامت و حمایت از خطرات مالی را از جمله اقدامات انجام گرفته ایران برشمرد و خطاب به حاضران در جلسه گفت: به شما اطمینان می دهم که راهبرد و نقشه راه شما در مسیر صحیح است و از این رو برای شما در اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت آرزوی موفقیت دارم./انتهای پیام

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.