×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان :  رودبار گیلان به زیتون مرغوب در سراسر کشور شهرت دارد

فرهاد دلق پوش: محصول زیتون مرغوب در رودبار گیلان در سراسر کشور مشهور و شناخته شده است و در جهت توسعه این محصول که متناسب با پتانسیل بومی منطقه است از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

 

به گزارش گیلان پیام، فرهاد دلق پوش در جلسه بررسی مسائل و مشکلات زیتون و فرآورده های آن که در محل این سازمان با حضور ونماینده مردم رودبار ، فرماندار شهرستان رودبار و رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان روغن زیتون کشور تشکیل گردید، اظهار داشت: محصول زیتون مرغوب در رودبار گیلان در سراسر کشور مشهور و شناخته شده است و در جهت توسعه این محصول که متناسب با پتانسیل بومی منطقه است از هیچ کوشش و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان به تلاشهای صورت گرفته جهت حفظ مالکیت معنوی و فکری زیتون اشاره نمود و گفت: در سال گذشته با پیگیری های مکرر و مستمر و همکاری تعاونی تولید کنندگان زیتون رودبار، موفق به ثبت مالکیت فکری و معنوی محصول زیتون مختص استان گیلان در سطح ملی شدیم و هم اکنون پیگیر ثبت آن در مقیاس جهانی بر اساس معاهده وایپو هستیم که حقوق مالکیت فکری و معنوی آن برای گیلان محفوظ بماند.

دکتر دلق پوش تاکید کرد:هیچ مانعی برای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه زیتون در وزارتخانه نداریم و مطالبات بخش زیتون و فرآوری آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد ، خوشه صنعتی زیتون که در شرکت شهرک های صنعتی استان تشکیل شده است را فعال نموده و آنچه که در سطح استان باشد را مهیا و مابقی مسائل را از طریق نمایندگان پرتلاش استان در سطوح ملی و فراملی دنبال می کنیم.

در جلسه مذکور پس از استماع فعلان عرصه زیتون استان گیلان، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی به ذکر چند نکته برای اعتلای جایگاه زیتون پرداخت و گفت: قبل از هرچیزی لازم است جهاد کشاورزی برای حمایت ویژه از زیتون وارد میدان شود و جهت رفع موانع و مشکلات زیتون کاران اقدام عملیاتی انجام دهد.

منوچهر جمالی با اشاره به اینکه اگر باغات زیتون آسیب ببینند سلامت مردم نیز به خطر می افتد، گفت: این محصول در سلامت مردم نقش اساسی دارد و به همین دلیل است که جایگاه رفیع آن در قرآن کریم نیز مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۴ تا ۵ هزار تن روغن زیتون در کل کشور تولید می گردد که نیاز روغن های مصرفی کشور ۱۶ هزار تن است و تقریباً ۱۲ هزار تن آن وارداتی است.

دکتر جمالی تصریح کرد: من نگران سفره غذایی مردم و مصرف روغن زیتون مرغوب هستم چون فرآیند واحد و درستی برای ارزیابی روغن زیتون نداریم و معتقدم که باید معیار اندازه گیری روغن زیتون به صورت منسجم و یکپارچه در کشور تعریف شود تا اعتبار روغن زیتون در بازار خدشه دار نشود.

وی از تشکیل فراکسیون زیتون در مجلس شورای اسلامی بعنوان یک فرصت خبرداد و ادامه داد: هم افزایی نهادهای دخیل در اعتلای وضعیت زیتون موثر است و با تبدیل باغات کهن به درختان اصلاح نژاد شده و افزایش کیفیت روغن زیتون باید تولید داخلی را بیشتر و واردات را کاهش دهیم./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید توسط تیم مدیریت در «گیلان پیام» منتشر می شود.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.